• Eija

Utredning 2014, följas åt?

Nu har jag och min sambo tagit det första steget till att påbörja en utredning. Nästa månad ska vi till reproduktionscentrum på Akademiska i Uppsala för att lämna blodprover och få mer information. Skulle vara kul om fler som ska påbörja sin utredning och hoppas på ett plus 2014 ville följas åt!

• Svar på tråden Utredning 2014, följas åt?
  • Blomman88

Maaaaalin - antibiotikan hjälper nog inte mot för få simmare, däremot kan det ha varit en inflammation som orsakat det "dåliga resultatet" därav antibiotikan. Men imorgon får vi domen, hoppas på förbättring såklart även om jag inte känner mig så hoppfull!

• Blomman88
    Imaginebaby skrev 2014-03-11 16:15:56 följande:
    Nu har min läkare hört av sig. Blod och urinprover var bra, så nu väntar vi på remiss från huddinge fertilitetsenhet. Jag som hade hoppats på att det skulle visa på brist på någonting som gjorde det här knepigt men sån tur hade man inte. Nu känns det mer verkligt. Mannen är positiv som vanligt och jag vill bara skrika rakt ut. Fyfan vad jobbigt det här är!!! :(

Jag känner igen mig, min sambo verkar också lugn "det löser sig liksom", medans det för en annan känns som livet står still, jag känner mig tom och bitter! Usch!
  • Maaaaalin
    Eija skrev 2014-03-11 15:43:30 följande:
    Maaaaalin: Det räknas som försök även om man inte använder ÄL-stickor varje månad. Bara man har samlag regelbundet under en viss period, typ varannan till var tredje dag under en cykel. Jag har testat ÄL-stickor någon enstaka gång, men känner inte att jag behöver testa eftersom jag känner av min ägglossning ganska bra. Vi har försökt i ca 2,5 år. Beroende på hur man räknar... Jag tror utredningen är ganska standardiserad och går till på ungefär samma sätt. Vi har varit på vårt första läkarbesök. Det började med att vi gick igenom all tester som hade tagits. Alla blodprover + min mans spermier såg bra ut. Sen kollades VUL på mig o läkaren såg att jag hade endometrios. Nu har jag bara spolning av äggledare kvar, sen är utredningen klar. Troligtvis är det endon som är orsaken till våra svårigheter att bli gravida.  Läkaren nämnde IVF som möjlig åtgärd. 

Åh vad bra! Bara så man inte blir hemskickad emd ordern att testa med äl-stickor 3 månader först liksom:S Åh, hoppas spolningen ger ett snabbt resultat för er då så ni får plussa! Det är så frustrerande när man själv kämpar  och bekanta i ens närhet plussar utan att ens knappt försöka (räcker att de tar av trosorna så är de på tjocken hihi).. Hur lång tid har utredningen tagit er från första besöket fram till nu? Det kan ta 2-3 månader har jag förstått? Tack för all information, det är verkligen guld värt :)
  • Eija
    Maaaaalin skrev 2014-03-11 22:14:52 följande:

Åh vad bra! Bara så man inte blir hemskickad emd ordern att testa med äl-stickor 3 månader först liksom:S Åh, hoppas spolningen ger ett snabbt resultat för er då så ni får plussa! Det är så frustrerande när man själv kämpar  och bekanta i ens närhet plussar utan att ens knappt försöka (räcker att de tar av trosorna så är de på tjocken hihi).. Hur lång tid har utredningen tagit er från första besöket fram till nu? Det kan ta 2-3 månader har jag förstått? Tack för all information, det är verkligen guld värt :)
    Ja håller med, att det känns orättvist väldigt ofta. Har bekanta som hunnit få två barn under samma tid som vi har försökt att bli gravida. Mitt humör pendlar, vissa dagar är hemska, andra är jag mer positiv. Inte för att det egentligen är någon tröst, men brukar tänka att andra har det svårare och att det här ändå bara är en kort period av livet. Det tar lite längre för oss att få vår lilla skatt, det kommer att gå till slut - det är jag övertygad om! På ett eller annat sätt.

Utredningen har tagit ganska långt tid, men det beror på att julen kom emellan. Ringde och bokade tid när jag startade den här tråden, i början av november. Fick komma till BM i början av december och till läkare förra veckan. Utredningen kommer vara klar i och med spolningen, så cirka 3,5 månader.
  • Imaginebaby

Ja jag blir bara mer frustrerad och kan inte koppla bort tankarna kring detta, och det hjälper fan inte att folk säger "ta det lugnt" eller "tänk inte så mycket på det" och "jag känner en som försökte i 5 år och när hon "gav upp" så blev hon gravid. Vadå ge upp!? Jag kan inte ge upp, och problemet för mig är inte att jag inte blir gravid, utan att jag inte får behålla barnet, och när man säger det så vet de inte vad de ska svara..

• Eija
    Imaginebaby skrev 2014-03-11 22:26:40 följande:
    Ja jag blir bara mer frustrerad och kan inte koppla bort tankarna kring detta, och det hjälper fan inte att folk säger "ta det lugnt" eller "tänk inte så mycket på det" och "jag känner en som försökte i 5 år och när hon "gav upp" så blev hon gravid. Vadå ge upp!? Jag kan inte ge upp, och problemet för mig är inte att jag inte blir gravid, utan att jag inte får behålla barnet, och när man säger det så vet de inte vad de ska svara..
    Det finns sån okunskap kring infertilitet! Jag blir så arg när jag hör talas om folk som snackar om att slappna av. Det vet ingenting. De har själv säkert blivit gravida på första försöket och förstår inte hur det kan vara för andra. Anledningen att folk blir gravida efter 3,5 eller 10 år beror inte på att de slappnade av, gav upp eller adopterade. Det beror på slumpen och ingenting annat. Jag tror att folk gärna vill vara hjälpsamma men att det blir bara så fel. Jag sa en gång: "Så du menar att det är min eget fel att jag inte kan bli gravid?". Det kändes bra, istället för att bara tyst ta emot deras ogenomtänkta kommentarer.
  • Imaginebaby
    Eija skrev 2014-03-11 23:32:07 följande:
    Det finns sån okunskap kring infertilitet! Jag blir så arg när jag hör talas om folk som snackar om att slappna av. Det vet ingenting. De har själv säkert blivit gravida på första försöket och förstår inte hur det kan vara för andra. Anledningen att folk blir gravida efter 3,5 eller 10 år beror inte på att de slappnade av, gav upp eller adopterade. Det beror på slumpen och ingenting annat. Jag tror att folk gärna vill vara hjälpsamma men att det blir bara så fel. Jag sa en gång: "Så du menar att det är min eget fel att jag inte kan bli gravid?". Det kändes bra, istället för att bara tyst ta emot deras ogenomtänkta kommentarer.

Exakt! Men alla i min omgivning säger likadant och istället för att säga emot så svarar jag inte på det utan håller mina känslor för mig själv men snart orkar jag inte längre. Ska bara hitta styrkan för att kunna säga ifrån.
  • Maaaaalin

Eija, tack igen! Det känns skönt att kunna vara lite mentalt förberedd P att det kan dra ut ytterligare på tiden;) Jag försöker också hålla mig positiv, men ibland kan det vara skönt att lätta på trycket och släppa ut frustration och ren avundsjuka:))

• lilsis

Jag fick tid efter ca fyra veckor för läkarbesök ett och ska vi spola den äggledaren som är kvar så är det väl fyra veckors väntan till om de inte gör det på en gång, jag bad om det eftersom vi faktiskt kan bli gravida, hade ett utomkveds i november och jag hade en "normal" graviditet som artonåring (gjorde abort). Så den mest rimliga förklaringen är skadade äggledare i vuxen ålder (har haft klamydia).

• Blomman88

Åh proverna idag var över förväntan! Sambons spermaprov förra gången visade ca 16 miljoner per ml, han fick lite antibiotika och någon annan medicin och troligtvis har han haft någon inflammation för idag visade spermatestet 100miljoner per ml! Wow vilken förändring!

Svar på tråden Utredning 2014, följas åt?