• Ojvadduärbra

Styvförälderns roll?

Hallå!

Jag vill kanske skapa en debatt, kanske bara få ut mina tankar.
    Men jag blir fullkomligt galen när jag ser hur bonusföräldrar (mest mammor här på FL) pratar och ser på sina bonusbarn.
    Som något bihang som knappt är vatten värda.
    Jag själv är bonusmamma. Och nej, det är inte lätt alla gånger.
    Jag kom in i en familj, som hade sina rutiner och sina vanor.
    Sina fredagsmys-upplägg och sina minnen.
    Det var jobbigt stundtals. Man är inte mer än människa.
    Men jag gjorde att val, mycket mycket tidigt i vårt förhållande.
    Och det valet var att köpa allt med hull och hår, eller gå.
    Jag valde det första.
    Jag älskar min man. Och med honom kom två barn. Även en exfru. Men det är ju han! Det är ju det som jag då ska älska.
    Jag tycker inte att man kan säga "jag älskar min killa MEN jag klarar inte av hans barn" osv osv.
    Nej, då älskar du inte honom. Du älskar de delar som du väljer ut av honom, de delar som DU tycker passar in i ditt liv. Men han är inte bara dom delarna.
    Han är även pappa, han är en kvinnas exman.
    Jag uppmuntrar min mans kontakt med barnens mamma. För att jag älskar honom och vill underlätta i hans liv.
    Jag uppmuntrar och gör allt för att förbättra vårt liv tillsammans med hans barn.
    För att jag älskar honom.
    Hans barn, inga barn, har bett om att få födas. Dom har inte bett om att deras mamma och pappa, deras trygghet och familj, ska splittras.
    Dom har inte bett om att hoppa fram och tillbaka mellan två hem och två liv.
    Det är våran skyldighet som vuxna att underlätta för dessa barn.
    Vare sig du är bio eller bonusförälder.
    Mina bonusar har motarbetat mig. Jättemycket!
    "Du är inte min mamma, vi gillar inte dig, pappa, va med oss istället" är något som jag hört massor av. Vilket kan svida.
    Men om jag där och då bara skulle se till mina känslor, så kan allt vändas till hat och bitterhet istället. Tänk istället efter, varför dom säger något sådant!
    Jag har alltid bemött såna kommentarer med respekt och förståelse.
    När jag har hört att jag varit ogillad av dom, har jag bara svarat att det är ok. Dom behöver inte gilla mig, men att jag gillar dom ändå. Väldigt väldigt mycket.
    Små små steg framåt där dom har sett att, fine, jag är inte där för att förstöra. För att ta deras pappa.
    Jag är där med kärlek och öppen famn. Jag pratar gott om deras mamma, och jag konkurrerar aldrig om något.
    Det har lett till att vi idag, efter 9 år tillsammans har en kontakt med varandra som är få förunnat.
    Dom kommer till mig med alla bekymmer man kan tänka sig, med tankar och med funderingar.
    Vi står varandra väldigt nära och dom är trygga med mig.
    Det tog ca 2 år, men det var värt varenda minut.
    Snälla ni, lär er att förstå barnen.
    Det är dom som är förlorarna på detta. Dom är bara barn.
    Vi är dom vuxna.
    Vi ska finnas där, och vi ska lära även andras barn vad respekt och kärlek betyder.
    Jag tror att världen kan bli en smula vackrare då;)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Styvförälderns roll?
  • Anonym (wow)

Ni två senaste inläggen, jag har inget som helst fel i det. Tro mig Sen för andra gången, skillnad på vårdnadshavare och förälder. Och nej du går inte på pappas tider, Du går på det gemensamma hemmets tider. Så är det. Sen samlar dom alla barn på samma faktura och ger därefter mig syskonrabatt osv. Det är min verklighet just nu, så skulle inte tro att jag har fel i det. Sen vad jag menar med vabb, vårdnadshavare behöver inte skriva under så som man måste om man överlåter tillfälligt, jag kan anmäla direkt. Allt vi behövde göra var att ringa personligt första gången så såg de att folkbokföringen var korrekt, och godkände oss då som föräldrar iom vi står under samma adress. Så jag vet allt vad jag pratar om :-P

• Anonym (wow)

Haha läs mitt senaste inlägg Hur gammal är du, 14?

Ann Cistrus skrev 2013-11-10 19:27:29 följande:
    Haha, backfire på de spydihgeterna :)

• Ojvadduärbra
    BioBonus skrev 2013-11-10 17:12:35 följande:

Fast jag reagerar på dessa meningar:
    Jag är en vuxen i deras liv, och när det gäller "Du är inte min mamma"-snack, så har jag hört det i alla möjliga situationer. I situationer då jag inte ens har bestämt något.

Jag kan ha frågat dom vad dom önskar sig i födelsedagspresent. "Ingenting av dig, du är inte vår mamma" har varit ett svar många gånger.

Om jag har bett dom sänka volymen på TV:n, har det också låtit likadant.  

Min bonus skulle aldrig komma på tanken att inte vilja göra som jag ber henne om mig för "jag är inte hennes mamma". Att vara så ohyfsad som att inte vilja ha mina gåvor för att jag inte är hennes mamma - ja jösses, hon hade inte fått en pinal på flera år om hon svarade så nedlåtande... Hon vet att mina regler gäller i vår familj lika mycket som pappas oavsett vems mamma jag är. Det är inget av våra barn som skulle spela ut oss för att  vi inte är deras biologiska föräldrar, inte mina tonårssöner gentemot min man, deras bonuspappa, heller. De har mer respekt för oss än så.

Dåligt uppförande är inget som ska bortförklaras med att barnen är skilsmässobarn. Det är inte per se synd om skilsmässobarn. Man gör dem en otjänst genom att ha den inställningen, anser jag.

Det känns inte som om ni är en stor harmonisk familj, om jag tolkar vad du skriver. Utan som om i allafall barnen känner att ni är en delad familj. Jag tycker snarare det känns som om ni har ganska lång väg kvar att gå till att hitta harmoniska och väl fungerande roller gentemot varandra. Men jag hoppas ni hittar dem, på det sätt som passar er familj. 

Ja, dessa meningar har jag fått höra. Under de två år som jag skrev i början av min trådstart att det tog innan vi fann våra roller.

Idag pratar dom inte så. Inte alls.

Vi har en fin relation idag, väldigt nära.

Men under de två första åren var det så som det mycket väl kunde ha låtit från mina bonusar.

Men i det, vände jag ändå aldrig dom ryggen.

Jag förstod att det måste vara jobbigt att ha mig där, att behöva lära känna mig.

Och barns sätt att reagera och få fram känslor kan vara väldigt ogenomtänkta.

Självklart var det aldrig "okej" att dom svarade mig så, men vi pratade om det. Där och då.

Och jag kände aldrig något agg för att dom bemötte mig med ilska eller avoghet.

Jag kände snarare med dom.

Och det är nog, vill jag gärna tro, därför vi har den relation vi har idag.

Så att vi har lång väg att gå, nja. Det vill jag gärna inte tro.

Vi har gått en lång väg. Och kommit dit vi är idag, och har varit de senaste 6 åren.
  • sextiotalist
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:33:12 följande:
    Ni två senaste inläggen, jag har inget som helst fel i det. Tro mig Sen för andra gången, skillnad på vårdnadshavare och förälder. Och nej du går inte på pappas tider, Du går på det gemensamma hemmets tider. Så är det. Sen samlar dom alla barn på samma faktura och ger därefter mig syskonrabatt osv. Det är min verklighet just nu, så skulle inte tro att jag har fel i det. Sen vad jag menar med vabb, vårdnadshavare behöver inte skriva under så som man måste om man överlåter tillfälligt, jag kan anmäla direkt. Allt vi behövde göra var att ringa personligt första gången så såg de att folkbokföringen var korrekt, och godkände oss då som föräldrar iom vi står under samma adress. Så jag vet allt vad jag pratar om :-P
    Nix, detta är klarlagt genom ett beslut i regeringsrätten, så det är inte gemensamma hemmets tider utan vårdnadshavarens tider, att det sedan finns kommuner som inte följer detta är en helt annan sak.
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:33:12 följande:
    Lustigt att det finns en dom som används som prejudikat när det gäller tiderna. Som jag hänvisade till när jag skulle vara föräldraledig och personalen sa att min sambos dotter enbart hade rätt till 15 timmar. Dom fick snabbt backa och hon fick gå pappans efter pappans arbetstider. Samma sak gäller på den förskola jag jobbar. Där är det vårdnadshavarens tider som gäller och bonusföräldrarnas tider är totalt irrelevanta om det inte är så att DOM vill ha det så. Vi lägger oss inte i de tider som lämnas in till oss om barnens vistelsetider om det inte är så att vårdnadshavaren är föräldraledig eller arbetslös. 

Ja, det kan även våra barns mormor/morfar moster/morbror också göra. Dom anmäler vab direkt i appen på telefonen eller på internettjänsten. Och dom är INTE folkbokförda här....
  • Anonym (wow)

Så du kan bli hövding i hela Sverige med andra ord, skitbra!

Om det är klarlagt så är det riktigt konstigt att FK efterföljer detta oxå Men ska absolut inte förstöra din illusion om att slippa ta ansvar över dina bonusbarn

sextiotalist skrev 2013-11-10 19:35:52 följande:
    Nix, detta är klarlagt genom ett beslut i regeringsrätten, så det är inte gemensamma hemmets tider utan vårdnadshavarens tider, att det sedan finns kommuner som inte följer detta är en helt annan sak.

• Anonym (bibo)

Gjorde samma val som du, men det hjälpte inte här.
    När äldsta kom i tonåren kom hon i fel kretsar och allt är förändrat.
    Istället för att samarbeta med min man har mamman fegat ur och låter dottern göra som hon vill. Det har lett till riktigt tråkiga konsekvenser, för oss, mamman och alla andra syskon.
    Trodde ALDRIG att mitt liv skulle bli så här kan jag säga.
    Så hur bra man än försöker vara så hjälper det inte alla gånger....

Så visst kan jag känna mig bitter över hennes val och framförallt mamman som vägrar vara mamma utan bara låter allt falla samman.
    Jag tror att hon skäms för hon håller sig borta hon med.
    En av mina bonusar kommer vh och är fantastisk mot oss och sina småsyskon. Den andra ser vi inte mer än vid födelsedagar. Knappt.        
    Mamman verkar inte heller ha större koll på vart hon är och oss pratar hon inte med. Eller dem minimala kontakt som finns är mest med mig. 

Så en del försöker nog precis som jag, men man är inte ensam om att vara god! Vill inte, som i vårt fall biomamman, samarbeta så spelar det ingen roll faktiskt.   

Kul att ni lyckats. Så jag trodde det skulle vara också. Började bra iaf! :( 

• Anonym (Nej)
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:40:32 följande:
    Så du kan bli hövding i hela Sverige med andra ord, skitbra!
    Om det är klarlagt så är det riktigt konstigt att FK efterföljer detta oxå Men ska absolut inte förstöra din illusion om att slippa ta ansvar över dina bonusbarn
    Står inte FK för försäkringskassan? Förskolan menar du väl?
  • Anonym (wow)

Så din kommun och förskola gör att det är samma i alla kommuner? Och varför ska jag luta mig tillbaka på en dom? Jag har gjort ett val att ta mig an andras barn, då kan man inte luta sig tillbaka och strida på domar. Dessutom lilla du så står det hos FK att man är barnets föräldrar om man är folkbokförda på samma adress, och det gör mig inte till vårdnadshavare bara för det. Läskigt att nån som jobbar med barn är av din åsikt :-#

Sweet life skrev 2013-11-10 19:38:39 följande:
    Lustigt att det finns en dom som används som prejudikat när det gäller tiderna. Som jag hänvisade till när jag skulle vara föräldraledig och personalen sa att min sambos dotter enbart hade rätt till 15 timmar. Dom fick snabbt backa och hon fick gå pappans efter pappans arbetstider. Samma sak gäller på den förskola jag jobbar. Där är det vårdnadshavarens tider som gäller och bonusföräldrarnas tider är totalt irrelevanta om det inte är så att DOM vill ha det så. Vi lägger oss inte i de tider som lämnas in till oss om barnens vistelsetider om det inte är så att vårdnadshavaren är föräldraledig eller arbetslös. 

Ja, det kan även våra barns mormor/morfar moster/morbror också göra. Dom anmäler vab direkt i appen på telefonen eller på internettjänsten. Och dom är INTE folkbokförda här....

• Anonym (wow)

Nej försäkringskassan, precis så som deras förkortning är.

Anonym (Nej) skrev 2013-11-10 19:45:02 följande:
    Står inte FK för försäkringskassan? Förskolan menar du väl?

Svar på tråden Styvförälderns roll?