• Ojvadduärbra

Styvförälderns roll?

Hallå!

Jag vill kanske skapa en debatt, kanske bara få ut mina tankar.
    Men jag blir fullkomligt galen när jag ser hur bonusföräldrar (mest mammor här på FL) pratar och ser på sina bonusbarn.
    Som något bihang som knappt är vatten värda.
    Jag själv är bonusmamma. Och nej, det är inte lätt alla gånger.
    Jag kom in i en familj, som hade sina rutiner och sina vanor.
    Sina fredagsmys-upplägg och sina minnen.
    Det var jobbigt stundtals. Man är inte mer än människa.
    Men jag gjorde att val, mycket mycket tidigt i vårt förhållande.
    Och det valet var att köpa allt med hull och hår, eller gå.
    Jag valde det första.
    Jag älskar min man. Och med honom kom två barn. Även en exfru. Men det är ju han! Det är ju det som jag då ska älska.
    Jag tycker inte att man kan säga "jag älskar min killa MEN jag klarar inte av hans barn" osv osv.
    Nej, då älskar du inte honom. Du älskar de delar som du väljer ut av honom, de delar som DU tycker passar in i ditt liv. Men han är inte bara dom delarna.
    Han är även pappa, han är en kvinnas exman.
    Jag uppmuntrar min mans kontakt med barnens mamma. För att jag älskar honom och vill underlätta i hans liv.
    Jag uppmuntrar och gör allt för att förbättra vårt liv tillsammans med hans barn.
    För att jag älskar honom.
    Hans barn, inga barn, har bett om att få födas. Dom har inte bett om att deras mamma och pappa, deras trygghet och familj, ska splittras.
    Dom har inte bett om att hoppa fram och tillbaka mellan två hem och två liv.
    Det är våran skyldighet som vuxna att underlätta för dessa barn.
    Vare sig du är bio eller bonusförälder.
    Mina bonusar har motarbetat mig. Jättemycket!
    "Du är inte min mamma, vi gillar inte dig, pappa, va med oss istället" är något som jag hört massor av. Vilket kan svida.
    Men om jag där och då bara skulle se till mina känslor, så kan allt vändas till hat och bitterhet istället. Tänk istället efter, varför dom säger något sådant!
    Jag har alltid bemött såna kommentarer med respekt och förståelse.
    När jag har hört att jag varit ogillad av dom, har jag bara svarat att det är ok. Dom behöver inte gilla mig, men att jag gillar dom ändå. Väldigt väldigt mycket.
    Små små steg framåt där dom har sett att, fine, jag är inte där för att förstöra. För att ta deras pappa.
    Jag är där med kärlek och öppen famn. Jag pratar gott om deras mamma, och jag konkurrerar aldrig om något.
    Det har lett till att vi idag, efter 9 år tillsammans har en kontakt med varandra som är få förunnat.
    Dom kommer till mig med alla bekymmer man kan tänka sig, med tankar och med funderingar.
    Vi står varandra väldigt nära och dom är trygga med mig.
    Det tog ca 2 år, men det var värt varenda minut.
    Snälla ni, lär er att förstå barnen.
    Det är dom som är förlorarna på detta. Dom är bara barn.
    Vi är dom vuxna.
    Vi ska finnas där, och vi ska lära även andras barn vad respekt och kärlek betyder.
    Jag tror att världen kan bli en smula vackrare då;)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Styvförälderns roll?
  • Anonym (wow)

Jag måste säga att jag är bonusmamma OCH förälder till samma barn. Inte bara enligt FK och barnomsorgen, samt skolan, utan i den bemärkelsen man kan tänka sig. Varför ska jag INTE vara förälder, vi bor under samma tak. Vi är familj, de går efter våra regler. Mina bio efter min mans regler , mina bonus efter mina regler LIKA mycket. Ingen big deal, allt som har med styvföräldrar ska göras till big deals.

• Anonym (wow)
    Anonym (beror på) skrev 2013-11-10 18:13:05 följande:
    Hur gör man när bonusbarnet är elak, otrevlig och inte går att umgås med? Min bästa kompis man har en 13-årig son som säger att han hoppas att hon dör. Älskar inte hon sin man då för att hon inte gillar hans barn som beter sig illa? Och inte kan hon hjälpa till heller för hon har inga som helst rättigheter att ta tag i saken då de inte bor med barnet ens. Barnet kan inte ens komma på helgen längre och hon kan bara se på. Barnet mår ju inte bra men föräldrarna verkar inte fatta, särskilt inte mamman som barnet bor hos, att de måstr kontakta BUP. Barnet kan inte rå för att han är så där men min kompis tycker ju såklart att han bara är en odåga för ingenting duger, det bara bråkas och han lyssnar inte öht.
    Och pappan, vad säger han?
  • Anonym (wow)
    Sweet life skrev 2013-11-10 17:37:11 följande:
    Ofta när man läser på familjeliv om vad styvförälderns roll är så är det att ställa upp ovillkorligen men inte ställa några krav tillbaka på barnet.

Om man ser vad biomammor oftast tycker här så ska man älska barnet, annars kan man dra och som sagt ställa upp till 100% men aldrig få ställa krav eller sätta gränser.

Själv anser jag att jag visste vad som kom med min man. Hans barn är när dom är här våra. Han sätter regler och ställer krav när han är hemma men när han inte är det så är det mina regler som följes. Gillar man inte det är man fri att åka till sin mamma. Jag älskar barnen, men det betyder inte att jag inte tycker dom är jobbiga ibland. Precis som jag kan tycka att min egen son är jobbig ibland.
    Barnen har inte valt att deras föräldrar ska separera eller att deras pappa ska skaffa någon annan kvinna. Barnen kommer alltid först och kan man inte acceptera det som kvinna så är det bara att sluta träffa såna män, eller vara särbos. 
    Jasså. det tycker du? Dina personliga erfarenheter i sånt här är..??
    Barnen går först ja, men vuxna ska inte styras av barn, och barn styr verkligen inte vem man lever ihop med. Barn får acceptera, så är det. Sen måste man såklart ha respekt, men aldrig att man ska leva i celibat eller offra livs kärleken för att ens barn är totalt oförskämt bortskämda.
  • Ess
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 18:35:41 följande:
    Jag måste säga att jag är bonusmamma OCH förälder till samma barn. Inte bara enligt FK och barnomsorgen, samt skolan, utan i den bemärkelsen man kan tänka sig. Varför ska jag INTE vara förälder, vi bor under samma tak. Vi är familj, de går efter våra regler. Mina bio efter min mans regler , mina bonus efter mina regler LIKA mycket. Ingen big deal, allt som har med styvföräldrar ska göras till big deals.
    Visst att du kan agera förälder köper jag. Men att fk, skolan och barnomsorgen ser dig som en vårdnadshavare köper jag inte. Då måste båda vårdnadshavarna godkänt att dom får lämna ut sekretess info till dig också.

För även om man går in o tar ett föräldraansvar så bryter dom mot sekretessen om dom lämnar ut personlig information om barnet till dig. 
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 18:40:09 följande:
    Jasså. det tycker du? Dina personliga erfarenheter i sånt här är..??
    Barnen går först ja, men vuxna ska inte styras av barn, och barn styr verkligen inte vem man lever ihop med. Barn får acceptera, så är det. Sen måste man såklart ha respekt, men aldrig att man ska leva i celibat eller offra livs kärleken för att ens barn är totalt oförskämt bortskämda.
    Min egna erfarenheter?
    En tonåring som avskyr mig och sa att hennes pappa fick välja mellan mig och vårt gemensamma barn eller henne. Han sa att det inte är hennes krav att ställa och accepterar hon inte mig kan hon bo hos sin mamma.

Skrev jag att barnen skulle styra? Det var väl exakt det jag skrev att dom inte får göra. Men kan man inte acceptera att mannen/kvinnan har barn sen innan så ska man inte va tillsammans med någon som har barn sedan tidigare. Är det så konstigt? Jag säger inte att man måste älska barnen. Men man ska visa dem respekt och deras pappa/mamma ska sätta ner foten och visa att det är samma sak som gäller för barnen mot den nya, att visa respekt. Men det betyder inte att baret måste älska dig.. 
  • Anonym (wow)
    Ess skrev 2013-11-10 19:03:06 följande:
    Visst att du kan agera förälder köper jag. Men att fk, skolan och barnomsorgen ser dig som en vårdnadshavare köper jag inte. Då måste båda vårdnadshavarna godkänt att dom får lämna ut sekretess info till dig också.

För även om man går in o tar ett föräldraansvar så bryter dom mot sekretessen om dom lämnar ut personlig information om barnet till dig. 
    Lite skillnad på vårdnadshavare och förälder hörrru!
  • Anonym (wow)

Om du står skriven på samma adress, står du som förälder och genom barnomsorgen måste bonusbarnen gå efter att jag går hemma, inget fritids med andra ord, jag får betala  barnomsorg osv. samt vabba hos FK på  barn som är folkbokförda på min adress. Du får  läsa  på  lite så förstår du tillslut vad jag menar

• Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:15:06 följande:
    Om du står skriven på samma adress, står du som förälder och genom barnomsorgen måste bonusbarnen gå efter att jag går hemma, inget fritids med andra ord, jag får betala  barnomsorg osv. samt vabba hos FK på  barn som är folkbokförda på min adress. Du får  läsa  på  lite så förstår du tillslut vad jag menar
    Där har du HELT FEL! Du delar betalningsförmågan, men det är VÅRDNADHAVARENS tider man går efter inom barnomsorgen. Vabba får vem som helst göra om vårdnadshavaren anmäler personen till FK. 

Det har alltså inget med folkbokföringen att göra. 
  • Anonym (Nej)
    Det är du som har fel i.

Man räknas inte som vårdnadshavare.
    Bonusbarnen går bara dina och pappans tider om du går med på det. Man kan inte tvinga en bonusförälder att ta hand om bonusbarn och ex hämta på förskola.

• Ann Cistrus
    Haha, backfire på de spydihgeterna :)
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Styvförälderns roll?