• Ojvadduärbra

Styvförälderns roll?

Hallå!

Jag vill kanske skapa en debatt, kanske bara få ut mina tankar.
    Men jag blir fullkomligt galen när jag ser hur bonusföräldrar (mest mammor här på FL) pratar och ser på sina bonusbarn.
    Som något bihang som knappt är vatten värda.
    Jag själv är bonusmamma. Och nej, det är inte lätt alla gånger.
    Jag kom in i en familj, som hade sina rutiner och sina vanor.
    Sina fredagsmys-upplägg och sina minnen.
    Det var jobbigt stundtals. Man är inte mer än människa.
    Men jag gjorde att val, mycket mycket tidigt i vårt förhållande.
    Och det valet var att köpa allt med hull och hår, eller gå.
    Jag valde det första.
    Jag älskar min man. Och med honom kom två barn. Även en exfru. Men det är ju han! Det är ju det som jag då ska älska.
    Jag tycker inte att man kan säga "jag älskar min killa MEN jag klarar inte av hans barn" osv osv.
    Nej, då älskar du inte honom. Du älskar de delar som du väljer ut av honom, de delar som DU tycker passar in i ditt liv. Men han är inte bara dom delarna.
    Han är även pappa, han är en kvinnas exman.
    Jag uppmuntrar min mans kontakt med barnens mamma. För att jag älskar honom och vill underlätta i hans liv.
    Jag uppmuntrar och gör allt för att förbättra vårt liv tillsammans med hans barn.
    För att jag älskar honom.
    Hans barn, inga barn, har bett om att få födas. Dom har inte bett om att deras mamma och pappa, deras trygghet och familj, ska splittras.
    Dom har inte bett om att hoppa fram och tillbaka mellan två hem och två liv.
    Det är våran skyldighet som vuxna att underlätta för dessa barn.
    Vare sig du är bio eller bonusförälder.
    Mina bonusar har motarbetat mig. Jättemycket!
    "Du är inte min mamma, vi gillar inte dig, pappa, va med oss istället" är något som jag hört massor av. Vilket kan svida.
    Men om jag där och då bara skulle se till mina känslor, så kan allt vändas till hat och bitterhet istället. Tänk istället efter, varför dom säger något sådant!
    Jag har alltid bemött såna kommentarer med respekt och förståelse.
    När jag har hört att jag varit ogillad av dom, har jag bara svarat att det är ok. Dom behöver inte gilla mig, men att jag gillar dom ändå. Väldigt väldigt mycket.
    Små små steg framåt där dom har sett att, fine, jag är inte där för att förstöra. För att ta deras pappa.
    Jag är där med kärlek och öppen famn. Jag pratar gott om deras mamma, och jag konkurrerar aldrig om något.
    Det har lett till att vi idag, efter 9 år tillsammans har en kontakt med varandra som är få förunnat.
    Dom kommer till mig med alla bekymmer man kan tänka sig, med tankar och med funderingar.
    Vi står varandra väldigt nära och dom är trygga med mig.
    Det tog ca 2 år, men det var värt varenda minut.
    Snälla ni, lär er att förstå barnen.
    Det är dom som är förlorarna på detta. Dom är bara barn.
    Vi är dom vuxna.
    Vi ska finnas där, och vi ska lära även andras barn vad respekt och kärlek betyder.
    Jag tror att världen kan bli en smula vackrare då;)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Styvförälderns roll?
  • Ess
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:56:38 följande:
    Härskartekniker?? Haha är det så du tilltalar dina förskolebarn? Är av den åsikten att förvägra barn välmående, pga domar. Deras bonusmamma och bonussyskon är hemma, men de MÅSTE va i förskolan? Hur anser du det vara rätt mot barnen i fråga? Sen har inte JAG nämt förskola, JAG sa fritids i det här fallet. Men du tycker väl att barnen även ska sättas i fritidshuset medan pappas sambo o hennes barn får vara hemma? Sorgligt tänk måste jag säga..
    Att ni gör de valen INOM er familj är upp till er. Men det gör dig inte till förälder åt barnen, varken på riktigt eller låtsas.
  • Anonym (s)
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:46:37 följande:
    Så din kommun och förskola gör att det är samma i alla kommuner? Dessutom lilla du så står det hos FK att man är barnets föräldrar om man är folkbokförda på samma adress, och det gör mig inte till vårdnadshavare bara för det.
    Lagen är samma i hela landet. Kan du länka till var Fk skriver det du påstår? Det skulle vara mycket intressant att se med egna ögon. Men jag vet att det inte stämmer. Flört
  • Ann Cistrus
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 20:01:21 följande:
    Okej Vi säger så vetja, jag måste leva nån annans verklighet. Jag måste nog ha missuppfattat när jag fick säga upp bonusbarnens fritidshem förra månaden trots att deras pappa jobbar heltid. Jag är helt enkelt för kaxig så jag får hallucinationer
    Det är inte alltid förskolorna har koll på att det är så lagen ser ut, eller så försöker de få det att verka som att det inte är så för att de vill ha mindre barngrupper, vad vet jag. Gör en enkel googling i ämnet så kommer du att se att vi har rätt. Eftersom du inte tror någon av oss. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • sextiotalist
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 20:01:21 följande:
    Okej Vi säger så vetja, jag måste leva nån annans verklighet. Jag måste nog ha missuppfattat när jag fick säga upp bonusbarnens fritidshem förra månaden trots att deras pappa jobbar heltid. Jag är helt enkelt för kaxig så jag får hallucinationer
    Exakt och kommunerna /förskolorna följer inte alltid lagen, så enkelt är det.
  • Anonym (karin)
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:33:12 följande:
    Ni två senaste inläggen, jag har inget som helst fel i det. Tro mig Sen för andra gången, skillnad på vårdnadshavare och förälder. Och nej du går inte på pappas tider, Du går på det gemensamma hemmets tider. Så är det. Sen samlar dom alla barn på samma faktura och ger därefter mig syskonrabatt osv. Det är min verklighet just nu, så skulle inte tro att jag har fel i det. Sen vad jag menar med vabb, vårdnadshavare behöver inte skriva under så som man måste om man överlåter tillfälligt, jag kan anmäla direkt. Allt vi behövde göra var att ringa personligt första gången så såg de att folkbokföringen var korrekt, och godkände oss då som föräldrar iom vi står under samma adress. Så jag vet allt vad jag pratar om :-P
    Wow här drar vi på rejält. Nä regeringsrätten har slagit fast att det är vårdnadshavarens tider som gäller. Sen om man väljer att göra annorlunda så är det upp till var och en.
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:46:37 följande:
    Så din kommun och förskola gör att det är samma i alla kommuner? Och varför ska jag luta mig tillbaka på en dom? Jag har gjort ett val att ta mig an andras barn, då kan man inte luta sig tillbaka och strida på domar. Dessutom lilla du så står det hos FK att man är barnets föräldrar om man är folkbokförda på samma adress, och det gör mig inte till vårdnadshavare bara för det. Läskigt att nån som jobbar med barn är av din åsikt :-#

Ja du har gjort det valet man andra vill göra annorlunda, du verkar vara fruktansvärt trångsynt och vill gärna pracka på andra att hur du gör är det rätta

• Anonym (Nej)
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:40:32 följande:
    Så du kan bli hövding i hela Sverige med andra ord, skitbra!
    Om det är klarlagt så är det riktigt konstigt att FK efterföljer detta oxå Men ska absolut inte förstöra din illusion om att slippa ta ansvar över dina bonusbarn
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:47:39 följande:
    Nej försäkringskassan, precis så som deras förkortning är.
    Men vad har FK att göra med vilka tider barn går på förskolan?

Jag skulle inte ta hem min killes barn från dagis för att jag är hemma, för jag vill inte ta hand om dem.

Om du väljer att göra det är du ett val du gör. Men du måste inte, vill du slippa kontaktar du skolverket.

• Charlie Mo

Ojvadduärbra, jag håller med dig precis! Det är jag som vuxen som har gjort valet att ge mig in i denna relation från början och det är jag som vuxen som får jobba mig till en bra relation med bonusbarnen och exfrun. Helt rätt! Kärlek och ansvar!

• Anonym (lyckligt lottad)

Tyvärr verkar det som att denna tråd håller på att balla ur! Synd! Rynkar på näsan

• Anonym (wow)

Håller med, tyvärr tål inte folk åsikter som går emot lagar i regeringen. Folk ska tracka ner på vad andra upplever bara för att det inte är vuxnas skyldigheter. Sorgligt.

Har du några bra synpunkter på trådstarten?

Anonym (lyckligt lottad) skrev 2013-11-10 20:24:24 följande:
    Tyvärr verkar det som att denna tråd håller på att balla ur! Synd!

• Anonym (wow)

Till ts, jag tycker du är en suverän styvförälder!

Svar på tråden Styvförälderns roll?