• Ojvadduärbra

Styvförälderns roll?

Hallå!

Jag vill kanske skapa en debatt, kanske bara få ut mina tankar.
    Men jag blir fullkomligt galen när jag ser hur bonusföräldrar (mest mammor här på FL) pratar och ser på sina bonusbarn.
    Som något bihang som knappt är vatten värda.
    Jag själv är bonusmamma. Och nej, det är inte lätt alla gånger.
    Jag kom in i en familj, som hade sina rutiner och sina vanor.
    Sina fredagsmys-upplägg och sina minnen.
    Det var jobbigt stundtals. Man är inte mer än människa.
    Men jag gjorde att val, mycket mycket tidigt i vårt förhållande.
    Och det valet var att köpa allt med hull och hår, eller gå.
    Jag valde det första.
    Jag älskar min man. Och med honom kom två barn. Även en exfru. Men det är ju han! Det är ju det som jag då ska älska.
    Jag tycker inte att man kan säga "jag älskar min killa MEN jag klarar inte av hans barn" osv osv.
    Nej, då älskar du inte honom. Du älskar de delar som du väljer ut av honom, de delar som DU tycker passar in i ditt liv. Men han är inte bara dom delarna.
    Han är även pappa, han är en kvinnas exman.
    Jag uppmuntrar min mans kontakt med barnens mamma. För att jag älskar honom och vill underlätta i hans liv.
    Jag uppmuntrar och gör allt för att förbättra vårt liv tillsammans med hans barn.
    För att jag älskar honom.
    Hans barn, inga barn, har bett om att få födas. Dom har inte bett om att deras mamma och pappa, deras trygghet och familj, ska splittras.
    Dom har inte bett om att hoppa fram och tillbaka mellan två hem och två liv.
    Det är våran skyldighet som vuxna att underlätta för dessa barn.
    Vare sig du är bio eller bonusförälder.
    Mina bonusar har motarbetat mig. Jättemycket!
    "Du är inte min mamma, vi gillar inte dig, pappa, va med oss istället" är något som jag hört massor av. Vilket kan svida.
    Men om jag där och då bara skulle se till mina känslor, så kan allt vändas till hat och bitterhet istället. Tänk istället efter, varför dom säger något sådant!
    Jag har alltid bemött såna kommentarer med respekt och förståelse.
    När jag har hört att jag varit ogillad av dom, har jag bara svarat att det är ok. Dom behöver inte gilla mig, men att jag gillar dom ändå. Väldigt väldigt mycket.
    Små små steg framåt där dom har sett att, fine, jag är inte där för att förstöra. För att ta deras pappa.
    Jag är där med kärlek och öppen famn. Jag pratar gott om deras mamma, och jag konkurrerar aldrig om något.
    Det har lett till att vi idag, efter 9 år tillsammans har en kontakt med varandra som är få förunnat.
    Dom kommer till mig med alla bekymmer man kan tänka sig, med tankar och med funderingar.
    Vi står varandra väldigt nära och dom är trygga med mig.
    Det tog ca 2 år, men det var värt varenda minut.
    Snälla ni, lär er att förstå barnen.
    Det är dom som är förlorarna på detta. Dom är bara barn.
    Vi är dom vuxna.
    Vi ska finnas där, och vi ska lära även andras barn vad respekt och kärlek betyder.
    Jag tror att världen kan bli en smula vackrare då;)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Styvförälderns roll?
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:46:37 följande:
    Så din kommun och förskola gör att det är samma i alla kommuner? Och varför ska jag luta mig tillbaka på en dom? Jag har gjort ett val att ta mig an andras barn, då kan man inte luta sig tillbaka och strida på domar. Dessutom lilla du så står det hos FK att man är barnets föräldrar om man är folkbokförda på samma adress, och det gör mig inte till vårdnadshavare bara för det. Läskigt att nån som jobbar med barn är av din åsikt :-#
    Lilla du? Sluta med dina härskartekniker, dom biter inte på mig....

Är av min åsikt? Hur menar du nu?

Ingen kommun eller förskola får neka barn att vara på förskolan vårdnadshavarens tider bara för att vårdnadshavaren har en sambo. Det är i grund och botten ett brott mot skollagen om man gör det.

• Ann Cistrus
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:34:22 följande:
    Haha läs mitt senaste inlägg Hur gammal är du, 14?
    Nej, jag är 36 och helt förbluffad över att man kan vara så kaxig som du är utan att ha koll på vad man pratar om. Jo, det är förälderns tider som gäller och jo, det gäller för alla förskolor i hela Svea Rike. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ess
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:15:06 följande:
    Om du står skriven på samma adress, står du som förälder och genom barnomsorgen måste bonusbarnen gå efter att jag går hemma, inget fritids med andra ord, jag får betala  barnomsorg osv. samt vabba hos FK på  barn som är folkbokförda på min adress. Du får  läsa  på  lite så förstår du tillslut vad jag menar
    Helt fel, det är nog du som får läsa påFlört.
    Barnen går alltid enligt vårdnadshavarens/bioförälderns tider, OM ni inte kommit överens om annat inom familjen. Kolla med skolverket.
    Din mans betalningsförmåga ökar iom ni är två inkomsttagare på samma adress.
    Grannen kan få vabba för dina barn, det har inget med förälder att göra. 
  • Sweet life
    Ann Cistrus skrev 2013-11-10 19:54:53 följande:
    Nej, jag är 36 och helt förbluffad över att man kan vara så kaxig som du är utan att ha koll på vad man pratar om. Jo, det är förälderns tider som gäller och jo, det gäller för alla förskolor i hela Svea Rike. 
    Nu kommer hon börjar härja om att hon är förälder, men jag förstår att du menar vårdnadshavarens tider..
  • Anonym (wow)

Härskartekniker?? Haha är det så du tilltalar dina förskolebarn? Är av den åsikten att förvägra barn välmående, pga domar. Deras bonusmamma och bonussyskon är hemma, men de MÅSTE va i förskolan? Hur anser du det vara rätt mot barnen i fråga? Sen har inte JAG nämt förskola, JAG sa fritids i det här fallet. Men du tycker väl att barnen även ska sättas i fritidshuset medan pappas sambo o hennes barn får vara hemma? Sorgligt tänk måste jag säga..

Sweet life skrev 2013-11-10 19:49:20 följande:
    Lilla du? Sluta med dina härskartekniker, dom biter inte på mig....

Är av min åsikt? Hur menar du nu?

Ingen kommun eller förskola får neka barn att vara på förskolan vårdnadshavarens tider bara för att vårdnadshavaren har en sambo. Det är i grund och botten ett brott mot skollagen om man gör det.

• Ess
    Ann Cistrus skrev 2013-11-10 19:27:29 följande:
    Haha, backfire på de spydihgeterna :)
    HaHa, precisSkrattande.
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:56:38 följande:
    Härskartekniker?? Haha är det så du tilltalar dina förskolebarn? Är av den åsikten att förvägra barn välmående, pga domar. Deras bonusmamma och bonussyskon är hemma, men de MÅSTE va i förskolan? Hur anser du det vara rätt mot barnen i fråga? Sen har inte JAG nämt förskola, JAG sa fritids i det här fallet. Men du tycker väl att barnen även ska sättas i fritidshuset medan pappas sambo o hennes barn får vara hemma? Sorgligt tänk måste jag säga..
    Nej, jag tilltalar inte barnen i min barngrupp så. Men ingen kallar mig heller för lilla gumman som du gör.....

Hahaha men seriöst? Har jag skrivit att dom måste vara där? Jag har skrivit att man går efter vårdnadshavarens tider i grunden men att om man vill så får självklart barnet hämtas/lämnas/vara hemma med bonus om det är vad familjen kommit fram till är bäst för barnet.

Vi valde att ha mitt bonusbarn på förskolan för det är vad som skulle vara bäst för henne.

Du saknar verkligen läsförståelse.
  • Sweet life
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 19:56:38 följande:
    Det är däremot DU som säger att man SKA gå efter bonusförälderns tider....
  • Ann Cistrus
    Sweet life skrev 2013-11-10 19:55:49 följande:
    Nu kommer hon börjar härja om att hon är förälder, men jag förstår att du menar vårdnadshavarens tider..
    Menar givetvis vårdnadshavare ja, tack! Jag får dock en känsla att det inte spelar någon roll om så själva hovrättspresidenten ringer upp ts och bekräftar det vi säger. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (wow)

Okej Vi säger så vetja, jag måste leva nån annans verklighet. Jag måste nog ha missuppfattat när jag fick säga upp bonusbarnens fritidshem förra månaden trots att deras pappa jobbar heltid. Jag är helt enkelt för kaxig så jag får hallucinationer

Ann Cistrus skrev 2013-11-10 19:54:53 följande:

Svar på tråden Styvförälderns roll?