• Ojvadduärbra

Styvförälderns roll?

Hallå!

Jag vill kanske skapa en debatt, kanske bara få ut mina tankar.
    Men jag blir fullkomligt galen när jag ser hur bonusföräldrar (mest mammor här på FL) pratar och ser på sina bonusbarn.
    Som något bihang som knappt är vatten värda.
    Jag själv är bonusmamma. Och nej, det är inte lätt alla gånger.
    Jag kom in i en familj, som hade sina rutiner och sina vanor.
    Sina fredagsmys-upplägg och sina minnen.
    Det var jobbigt stundtals. Man är inte mer än människa.
    Men jag gjorde att val, mycket mycket tidigt i vårt förhållande.
    Och det valet var att köpa allt med hull och hår, eller gå.
    Jag valde det första.
    Jag älskar min man. Och med honom kom två barn. Även en exfru. Men det är ju han! Det är ju det som jag då ska älska.
    Jag tycker inte att man kan säga "jag älskar min killa MEN jag klarar inte av hans barn" osv osv.
    Nej, då älskar du inte honom. Du älskar de delar som du väljer ut av honom, de delar som DU tycker passar in i ditt liv. Men han är inte bara dom delarna.
    Han är även pappa, han är en kvinnas exman.
    Jag uppmuntrar min mans kontakt med barnens mamma. För att jag älskar honom och vill underlätta i hans liv.
    Jag uppmuntrar och gör allt för att förbättra vårt liv tillsammans med hans barn.
    För att jag älskar honom.
    Hans barn, inga barn, har bett om att få födas. Dom har inte bett om att deras mamma och pappa, deras trygghet och familj, ska splittras.
    Dom har inte bett om att hoppa fram och tillbaka mellan två hem och två liv.
    Det är våran skyldighet som vuxna att underlätta för dessa barn.
    Vare sig du är bio eller bonusförälder.
    Mina bonusar har motarbetat mig. Jättemycket!
    "Du är inte min mamma, vi gillar inte dig, pappa, va med oss istället" är något som jag hört massor av. Vilket kan svida.
    Men om jag där och då bara skulle se till mina känslor, så kan allt vändas till hat och bitterhet istället. Tänk istället efter, varför dom säger något sådant!
    Jag har alltid bemött såna kommentarer med respekt och förståelse.
    När jag har hört att jag varit ogillad av dom, har jag bara svarat att det är ok. Dom behöver inte gilla mig, men att jag gillar dom ändå. Väldigt väldigt mycket.
    Små små steg framåt där dom har sett att, fine, jag är inte där för att förstöra. För att ta deras pappa.
    Jag är där med kärlek och öppen famn. Jag pratar gott om deras mamma, och jag konkurrerar aldrig om något.
    Det har lett till att vi idag, efter 9 år tillsammans har en kontakt med varandra som är få förunnat.
    Dom kommer till mig med alla bekymmer man kan tänka sig, med tankar och med funderingar.
    Vi står varandra väldigt nära och dom är trygga med mig.
    Det tog ca 2 år, men det var värt varenda minut.
    Snälla ni, lär er att förstå barnen.
    Det är dom som är förlorarna på detta. Dom är bara barn.
    Vi är dom vuxna.
    Vi ska finnas där, och vi ska lära även andras barn vad respekt och kärlek betyder.
    Jag tror att världen kan bli en smula vackrare då;)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Styvförälderns roll?
  • Ojvadduärbra
    Anonym (s) skrev 2013-11-10 14:23:36 följande:
    Nej. Man bemöter även äldre barn med respekt för att det är svårt för dem att tvingas leva med en människa som de inte själva har valt. Gör man inte det så är det svårt att få en vettig relation. Mycket ansvar för relationen hänger på den vuxna.
    Exakt!
  • Ojvadduärbra
    Anonym (Nej) skrev 2013-11-10 13:56:32 följande:

Jag älskar inte alla delar av min kille och det anser jag inte heller att jag behöver.

Jag älskar varken hans övervikt eller slarv med städningen. Jag älskar inte hans barn och de är ingen del av min familj.

Men de är en del av min killes familj och han älskar dem. Jag är trevlig mot dem men jag tar inte hand om dem. Barnen har redan två föräldrar och jag är ingen av dem.

Det är din åsikt, min åsikt är att man visst "behöver" älska alla sidor hos sin partner.

Att älska alla sidor betyder ju inte att man tycker dom är bra. Inte för mig iaf.

Min man slarvar också med städning. Han kan vara en besserwisser i vissa situationer och han är otroligt långsint.

Jag gillar det inte, men jag älskar det. Jag älskar dom sidorna, för att dom gör honom till just den han är.

Om han hade varit pedantisk, inte långsint osv, då hade han inte varit han!

Jag älskar att han har ett dåligt morgonhumör och att han alltid kokar pastan för länge.

Sånt som jag retar mig på för stunden, visst. Men som gör honom till den där underbara mannen som jag älskar. Med just, hull och hår.

Så även hans barn.
  • Anonym (s)
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 15:03:51 följande:
    Det är din åsikt, min åsikt är att man visst "behöver" älska alla sidor hos sin partner.
    Att älska alla sidor betyder ju inte att man tycker dom är bra. Inte för mig iaf.
    Min man slarvar också med städning. Han kan vara en besserwisser i vissa situationer och han är otroligt långsint.
    Jag gillar det inte, men jag älskar det. Jag älskar dom sidorna, för att dom gör honom till just den han är.
    Om han hade varit pedantisk, inte långsint osv, då hade han inte varit han!
    Jag älskar att han har ett dåligt morgonhumör och att han alltid kokar pastan för länge.
    Sånt som jag retar mig på för stunden, visst. Men som gör honom till den där underbara mannen som jag älskar. Med just, hull och hår.
    Så även hans barn.
    Du är en ovanligt klok person! Jag tycker att du har helt rätt i det du skriver.
  • Ojvadduärbra
    Anonym (s) skrev 2013-11-10 15:06:30 följande:
    Du är en ovanligt klok person! Jag tycker att du har helt rätt i det du skriver.
    {#emotions_dlg.flower}
    Ja, tyvärr är det väl så.. Att de som tycker som jag, eller vi då rättare sagt, är ovanliga. Sen om det är ovanligt klokt eller inte vet jag inte. 
    Men jag tycker att det är ett sunt sätt att tänka på.

Slappna av lite mer i livet. Ta fram det fina hos personer, och var lite mer ödmjuk.

Idag tänker de flesta bara på sig själva.

JAG gillar inte detta.
    JAG gillar inte hans barn.
    JAG vill inte.
    JAG vill att det ska vara si och så.

Men det finns kanske andra där runt omkring, som faktiskt påverkas av sådant tänkande!?
    Du väljer hela tiden hur du ska må, och vad du ska tycka. Du väljer hur du ska vara och hur du ska bete dig.
    Du väljer själv hur du ska leva ditt liv. 
  • Anonym (s)
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 15:19:17 följande:
    {#emotions_dlg.flower}
    Ja, tyvärr är det väl så.. Att de som tycker som jag, eller vi då rättare sagt, är ovanliga. Sen om det är ovanligt klokt eller inte vet jag inte. 

Slappna av lite mer i livet. Ta fram det fina hos personer, och var lite mer ödmjuk.

JAG gillar inte detta.
    JAG vill inte.

Men det finns kanske andra där runt omkring, som faktiskt påverkas av sådant tänkande!?
    Du väljer hela tiden hur du ska må, och vad du ska tycka. Du väljer hur du ska vara och hur du ska bete dig.
    Jag tycker att det är klokt att tänka ur barnens perspektiv och försöka vara förstående för hur det är för dem att en ny person ska bo med dem.

Många är egoistiska, och nog är det en idé att försöka kliva utanför sina egna önskningar och behov och försöka se hela bilden.
  • Ojvadduärbra
    Anonym (s) skrev 2013-11-10 15:23:25 följande:
    Jag tycker att det är klokt att tänka ur barnens perspektiv och försöka vara förstående för hur det är för dem att en ny person ska bo med dem.

Många är egoistiska, och nog är det en idé att försöka kliva utanför sina egna önskningar och behov och försöka se hela bilden.
    Exakt. Så bra sagt. Solig

• Anonym (s)
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 15:29:28 följande:
    Exakt. Så bra sagt. Solig

Tack!
  • Anonym (lyckligt lottad)
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 15:19:17 följande:
    {#emotions_dlg.flower}

JAG gillar inte detta.
    JAG vill inte.

• sextiotalist

Tja, jag köpte inte hela paketet och ingen som förväntade det av mig heller. Vi köpte inte heller alla sambons förra familjs traditioner, vi skapade nya som vi ville ha det.

Så nej, jag köper inte ditt synsätt, dvs det är inte applicerbart överallt. Säkert för dig, men för mig hade det var ohållbart. 
    Men det har fungerat utmärkt ändå. Periodvis har det varit tufft, men vi har rätt ut det tillsammans.

Men jag har aldrig hört från min sambos barn "du är inte min mamma" "du ska inte bestämma över mig", för jag har aldrig varit deras mamma och jag har aldrig bestämt över dom, självklart har jag sagt ifrån när det gått överstyr, men aldrig tagit någon föräldraroll.
    Men vet du, de har alltid gillat mig (tja, visst har de varit irriterade på mig ibland och jag på dom), men eftersom jag inte gick in med hull och hår i en sk bonusförälders roll, så har vi inte haft den typen av konflikter.

De är min sambos två första barn, självklart älskar han dom, men han har inte velat ha något med sitt ex att göra (det slutade med att jag tog det mesta av det praktiska samtalen, för de rök bara ihop)   

• Utan Barn

Jag älskar inte heller allt med min sambo. Jag älskar inte hans ibland lata sätt, hans långsinthet, hans ointresse för trädgården, jag älskar inte att han har barn. Men jag accepterar alla dessa saker för det positiva väger upp.
    Barnen (som var ganska stora när vi blev ett par) har två utmärkta föräldrar och klarar sig bra med det.

Ja, JAG väljer hela tiden hur jag ska må, och vad jag ska tycka. JAG väljer hur jag ska vara och hur jag ska bete mig. Jag väljer själv hur jag ska leva mitt liv.

– Jag tycker faktiskt jag mest har ansvar för att MITT liv. Att JAG är en lycklig människa. Alla har det egna ansvaret. Jag tycker inte det har med dålig egosim att göra. Sen innebär det ändå att man ska ta hänsyn till andra och förhoppningvis också kunna göra att andra blir lyckligare också.

Svar på tråden Styvförälderns roll?