• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • Bullen06

Hej!
    Min dotter vägde 10 kg som 5 månaders men är i dag en helt normalviktig 2 åring. Ingen sa något på bvc ang vikten hennes som gick upp  som en pil i diagrammet. När jag frågade sa de att viktkurvan planar ut när hon börjar röra sig.

• skpklm
    Mandelskorpan skrev 2013-11-14 21:21:06 följande:

Här är en till, fick byta stol i bilen pga både längd i vikt - 2 kurvor över på båda. Vägde också 18 kg vid 2.5.....
    När jag började skolan,  det år jag fyllde 7 år,  vägde jag 18, 9 kg -  120 cm lång.
  • MartinaE

Min Elly väger 11 kg och 73 lång, hon blir 6 månader idag! BVC sa att hon verkar vara en matglad tjej, men inget negativt. Lyssna inte på dom, man kan inte banta en bäbis!

• Lajkie

Orkar inte läsa alla kommentarer men snälla värld, mitt tredje barn var en riktig fetknopp som bebis. Han helanmades pga matvägran i 10 mån och valkarna bara flödade på gossen. Nu är han 3,5 och som ett streck!
    Alltså pojken kunde knappt sitta för han var så tjock. Och det var enbart pga bröstmjölken.
    Hade två flickor sen innan som vägde 7 resp 8 kg på ettårsdagen. Jämfört med gossen som vägde över 12 kg.
    Man kan väl inte banta en bebis. Och hur ska ni kunna ta bort nattmat? Mina bebisar hade skrikit sig fördärvad om jag vägrat ge dem natt-tutt!
    Stå på dig!

• skpklm
    Lajkie skrev 2013-11-14 22:44:11 följande:
    Orkar inte läsa alla kommentarer men snälla värld, mitt tredje barn var en riktig fetknopp som bebis. Han helanmades pga matvägran i 10 mån och valkarna bara flödade på gossen. Nu är han 3,5 och som ett streck!
    Alltså pojken kunde knappt sitta för han var så tjock. Och det var enbart pga bröstmjölken.
    Hade två flickor sen innan som vägde 7 resp 8 kg på ettårsdagen. Jämfört med gossen som vägde över 12 kg.
    Man kan väl inte banta en bebis. Och hur ska ni kunna ta bort nattmat? Mina bebisar hade skrikit sig fördärvad om jag vägrat ge dem natt-tutt!
    Stå på dig!
    Men ts ammar inte sitt barn  (längre?)   vad jag läst mig till,  lär vara skillnad betr.  aptitreglering.
  • emsapemsa

Min mor blev också tillsagd att banta mig som bebis, BVC ansåg att jag aldrig skulle lära mig krypa eller gå för att jag var så tjock. Jag gick när jag var 10 mån och har aldrig haft problem med övervikt. En vän till mig fick nyligen pikar om sin 2-årige son (som dessutom är extrem-prematur) att "han är lite kort för sin vikt" och att dom skulle börja överväga light-produkter. Han är inte tjock någonstans. Så kör på din egen magkänsla ts! Du känner ditt barn bäst :) vill han äta på natten, låt honom göra det. Han är ju bara 6 mån.. Vår pojk slutade inte äta på natten förrän han var 1,5.

• Pim

Det låter inte riktigt friskt, det ni blivit ombedda att göra. Visst för att ta bort ett nattmål men inte banta!

Barn betraktas inte som feta förrän de fyller 1.5 år! Vi fick nämligen också sjuka och kränkande kommentarer från vår hjärtläkare när sonen var 6 månader. Han tyckte att mitt barn var så fruktansvärt fett och att "stackarn säkert inte kan bajsa" för att jag "proppar i honom för mycket mat". Så sa han efter att ha träffat oss i 5 minuter. Jag gick direkt till vår dietist, som min andra son gick hos då han i sin tur inte gick upp i vikt. Hon tyckte att läkaren var väldigt opåläst och sa att han förmodligen bara är van vid magra barn, då det är vanligt bland hjärtisar. Även BVC och andra läkare har tyckt att läkarens kommentarer och remiss till dietist varit väldigt onödiga.

Om du är orolig, ta kontakt med dietisten på ert sjukhus eller kontakta barnavdelningen på sjukhuset i din stad så kan du säkert få hjälp där.  

• hellokill3r
    Fru Karlsson skrev 2013-11-14 19:06:52 följande:
    18 kg och 2,5 år! What?! Han måste vara en bra bit över kurvan,typ tjock.Det är inte normalvikt

Jag vet inte, men eftersom det inte kommer några svar på hur långa deras barn varit som vägt så mycket så är det jättesvårt att svara på. Märk väl på mig att min femåring ligger på övre kurvan och misstas ofta för en 7 åring i längd och storlek (han är väldigt verbal också) och väger 18 kg! Kan ni snälla svara på hur långa era barn varit för det låter verkligen inte normalt. Barnet måste ju ha varit stort som ett skolbarn vid 2 års ålder för att inte ha varit fet med den vikten
  • Aiyana

Min systers dotter var en riktigt (och då menar jag riktig) rulta innan hon började krypa. Hon ammades och vi brukade skoja med syrran om hon hade grädde och smör i sin bröstmjölk. Men så försvann allt babyhull och det extra hullet hon hade i och med att hon började röra på sig.

Tycker inte det låter friskt överhuvudtaget att prata om att banta en 6-månaders.

• iknasi

Har inte barn själv dock får jag i mars. Skulle ha skitit i hennes råd, om hon nu anser att barnet är överviktig och inte följer viktkurvan så lär detta försvinna när barnet har börjat krypa/gå och röra på sig allt mer.

Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???