• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • Spartacus
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-13 20:47:51 följande:
    Det märkliga i det hela är ju rekommendationen om bantning. Nu kan jag inte ersättning och ersättningsmängder (någon annan är säkert kunnig här i tråden), men jag får en känsla av det du skriver att han äter helt normalt för åldern (rätta mig om jag har fel någon) och då borde BVC reagera genom att fundera vad det i så fall kan göra att han går upp så mycket i vikt TROTS att han äter fullkomligt normalt. De borde inte rekommendera bantning utan utreda vad hans (om den är onormal, men eftersom barnläkaren reagerat så starkt) onormala viktuppgång faktiskt beror på. 

• skpklm
    straw2008 skrev 2013-11-13 20:48:07 följande:
    Var stolt över ditt barn, kan tänka mig att de är lite hårdare mot de som ger ersättning... Vet inte varför men jag har aldrig hört de gå på någon som ammar.
    Det beror nog på att så länge barn ammas regleras aptiten mer normalt.   Kan inte länka till det och är inte vetenskapsman -  har snappat upp  att det lär vara så.
  • nozpa

180ml ersättning ca 6 ggr/dygn är helt normalt. Min första tjej åt ersättning och jag ansåg väl aldrig att hon var en liten tjockis. Bvc sa inget heller.. Men nu när jag kollar tillbaks på foton så var hon en söt liten boll. :P Min andra äter också ersättning, men vid samma ålder på dom 6 månader och till nu då minsta är 8 månader så har det diffat 2 kilo i vikt på dom vid samma ålder. Och min andra åt 210 ml vid 6 månader.
    Min stora är idag helt normal men enligt bvc på gränsen till underviktig. Hon stod still i vikten väääldigt länge. Men inte så konstigt då hon hade endel att ta av. :) 

Fortsätt mata när ditt barn är hungrigt. Låt honom ligga mycket på golvet så han rör sig, du ska se att det planar ut ju mer han rör sig. 

• Gossemamman

Va inte orolig. En del bebisar är stillsamma och gör inte av med så mkt vilket kan vara en av anledningarna att de är mulliga. Min vägde 8770 när han va 5 månader och 28 dagar, vid 7 månader vägde han 9325, sen blev han sjuk och vi blev inlagda på sjukhus i 8 dagar och då va jag glad att han hade lite att ta av. Nu rör han sig jättemkt och därmed går han inte upp så mkt och är helt "norma" stor bebis. 

Man ska absolut inte banta en bebis enligt vad BVC har sagt till mig, de har bara tyckt det varit bra att han varit så "rund och fin" som de uttryckt det.

Va inte orolig och innan du gör något om du är osäker, gå till någon annan vårdcentral, bvc eller instans inom sjukvården för att få höra en andra åsikt om just ditt barn. Tycker den mat du ger är fullt rimlig.

kram till dig 

• honungskakan90

Skit i bvc!!! Så länge bebisen är nöjd så gör du rätt! Hallå? Om du själv har bantat så vet du att man är hungrig, så varför "svälta" en bebis??? Jävla sköterska!!! Låt bebisar följa sin egen "kurva"?, hur tänker h*n? Helt annan fråga efter 24mån...

• summer13

En väns son vägde 11 kg vid sex månaders ålder.. han helammades och inte var det tal om bantning!! Se till att servera nyttig mat när bebisen börjar äta istället, det är ju först då du lägger grunden till framtida matvanor.

Tycker det låter helt sjukt att banta bebisar.. hur många har inte varit tjocka som små för att sen vara normalviktiga som vuxna??

Samma idioti som att barn måste ligga på mage även om de avskyr det. Hur många vuxna har dålig motorik och kan inte stödja sitt egna huvud för de inte låg på mage som bebisar??

Gör det som känns rätt för dig och din bebis!

• lin80

Jag tycker också det låter konstigt att banta en liten bebis! Och hur ska han kunna somna om på natten om han är hungrig?min pojke är drygt 4 mån nu och väger 9, 8 kg 70 cm. Ingen har sagt att han ska banta! Har en släkting vars bebis var lika tung och nu vid 10 års ålder nprmalviktig.

• Dags for en liten

Jag blir så trött på att BVC kommer med så konstiga råd!! Självklart ska du inte banta din son. Ska en utredning göras så ska den göras.
    Men han är väl inte sjukligt stor, då hade de gjort en utredning...(hoppas jag).
    Som förstagångsföräldrar är man rätt så känsligt för såna här grejer å man litar blint på vården.
    Gör inte det. Kolla med en annan BVC iallafall.

Min gamla BVC hävdade att min dotter absolut inte kunde vara överkänslig mot mjölk. Hon var hård i magen de första 6mån. Såpass att hon har ett ärr i rumpan för att bajset var så stort å hårt. Hon fick ersättning .
    När hon började äta vanlig mat blev magen successivt bättre. Nu blir hon hård om hon får för mycket mjölkprodukter på en dag.
    Min hamla BVC hävdade att mjölkkänsliga barn alltid har diarré-vilket de absolut inte har.
    Min nya BVCs första fråga till mig när jag förklarade min dotters problem vad om man hade testat mjökkfri kost.

Nu blev detta långt. Men jag ville bara dela med mej av min historia å visa att det inte alltid går att lita på de.
    OM min dotter var känslig mot mjölk skulle jag aldrig förlåta mig själv eller BVC då min dotter hade så himla ont varenda dag.
    Så på ett sätt är jag glad att jag inte får det bekräftat direkt

• Bradbury

Men fy faan vad arg jag blir!

Du ska under INGA OMSTÄNDIGHETER ta bort måltider för ditt barn. Varken på natten eller dagen. Ge ditt barn mat när han är hungrig!

Och byt BVC. Det hade jag gjort omedelbart.

• Pampim

Har bara läst TS. Min pojke vägde 11.800 på 6-månaderskontrollen. Helammades och fick smakprov av gröt osv. Blev skickad till Barnmottagningen för utredning. Jag uppfattade det som att de mest ville utreda så vi gav honom rätt mat. (Vilket vi gjorde.) Inga prov gjordes. Vi fick beskedet att han kommer bli en stor vuxen. Inga restriktioner på vad/hur han ska äta.

Jag är 163 och pappan 191. Sonen är nu 6år, 128cm 27kg. Följer sin kurva och mår fint.

Vad jag vill ha sagt är att det inte behöver vara nåt fel.

Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???