• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • blom1983
    straw2008 skrev 2013-11-13 20:04:28 följande:
    Sa de verkligen så eller är det din tolkning TS?? Vilken BVC går du på?
    Dom sa verkligen så. vill inte gärna hänga ut bvc heller då ja bor i en liten "by"
  • blom1983

De är skönt o se att fler tycker så som ja ändå tycker. Att man bantar INTE ett så litet barn.

detta är min son
  • sweet365
    Anna J01 skrev 2013-11-13 18:54:10 följande:
    Jag har inget som helst förtroende för bvc. Alla är likadana. Dom stirrar sig blinda på sin kurvor fån 50-talet och kan inte se en millimeter utanför sin trånga box. Har inte träffat någon som kan ett smack utanför standarsvaren..... Ååå andas! Jag gillar inte bvc helt enkelt. Jag har två barn och väntar det tredje. Går bara till bvc för att man "måste." Spelar nån trevlig trudelutt i huvudet medans jag är där och ler och nickar. Jag skulle skita fullkomligt i om dom sa att min 6-månaders var överviktig. Av ersättning dessutom... Skillnad om han fick cola i nappflaskan.

Skriver under!!!
  • straw2008

Jag har nog aldrig sett en så tjock 6 månaders. Säkert världens mysigaste men jag förstår faktist att de reagerar.

I kinamockaskogen.....
  • blom1983
    straw2008 skrev 2013-11-13 20:38:58 följande:
    Jag har nog aldrig sett en så tjock 6 månaders. Säkert världens mysigaste men jag förstår faktist att de reagerar.
    ja o ja vet ju att han e stor för sin ålder. de har ja tänkt på sen han va drygt 3 månader. Men ja har adrig gett mer än rekomenderad mängd mat
  • Flickan och kråkan

Det märkliga i det hela är ju rekommendationen om bantning. Nu kan jag inte ersättning och ersättningsmängder (någon annan är säkert kunnig här i tråden), men jag får en känsla av det du skriver att han äter helt normalt för åldern (rätta mig om jag har fel någon) och då borde BVC reagera genom att fundera vad det i så fall kan göra att han går upp så mycket i vikt TROTS att han äter fullkomligt normalt. De borde inte rekommendera bantning utan utreda vad hans (om den är onormal, men eftersom barnläkaren reagerat så starkt) onormala viktuppgång faktiskt beror på. 

• straw2008

Var stolt över ditt barn, kan tänka mig att de är lite hårdare mot de som ger ersättning... Vet inte varför men jag har aldrig hört de gå på någon som ammar.

I kinamockaskogen.....
  • blom1983
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-13 20:47:51 följande:
    Det märkliga i det hela är ju rekommendationen om bantning. Nu kan jag inte ersättning och ersättningsmängder (någon annan är säkert kunnig här i tråden), men jag får en känsla av det du skriver att han äter helt normalt för åldern (rätta mig om jag har fel någon) och då borde BVC reagera genom att fundera vad det i så fall kan göra att han går upp så mycket i vikt TROTS att han äter fullkomligt normalt. De borde inte rekommendera bantning utan utreda vad hans (om den är onormal, men eftersom barnläkaren reagerat så starkt) onormala viktuppgång faktiskt beror på. 
    mina tankar har sviktat åt de hållet med. Men känner inte till nån sjukdom som skulle orsaka viktökning så kraftigt. nästan 1 kg / månad 

han föddes "normal" 3400g 48 cm  
  • LinneaJosie
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-13 20:47:51 följande:

Håller med. TS, du kanske borde prata med BVC igen och be om remiss till barnläkare (inte BVCs egna) om han äter normala mängder mat men ändå är så stor.
  • lennartsdotter

Låter som en märklig kommentar. 9 kg är ju bara ett steg över medel. Han är visserligen lite kortare än medel också men siffrorna i sig är ju inte alarmerande. Om han däremot har haft en väldigt snabb viktökning på sistone kanske det finns skäl att hålla lite extra koll, men inte mer än så kan jag tycka.

Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???