• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • marla333
    Bradbury skrev 2013-11-14 04:14:07 följande:
    Men fy faan vad arg jag blir! Du ska under INGA OMSTÄNDIGHETER ta bort måltider för ditt barn. Varken på natten eller dagen. Ge ditt barn mat när han är hungrig! Och byt BVC. Det hade jag gjort omedelbart.

BVC har inte alltid rätt! Och det är stor skillnad på äldre personal och yngre. De äldre har mer regler och mer konstiga råd tycker jag. De som är yngre är så mkt bättre tycker jag... Tyvärr fick jag en äldre, och får massor med konstiga råd. Funderar på att byta, men vågar inte...
  • Mandelskorpan

Byt BVC!!! Så små barn ska inte bantas! Ofta ligger ammade barn över viktkurvan som små, det kallas för amningspuckel, sen planar vikten ut efter 6 mån när amningen dras ned och man introducerar fast mat. Vår äldsta vägde 8kg vid 4-5mån och låg då långt över sin viktkurva, idag en helt normal 6-åring som ligger precis på sina kurvor.

• Zircon

Se över sköldkörteln på honom finns även andra problem som kan leda till viktuppgång .

• Ljuvaliv

www.barnakuten.nu/amning/tjocka-bebisar-och-tjocka-barn/ Läs länken. Jag har en dotter som vägde 8 kilo som 3 månaders, 10 kilo som 4 månaders, 12 kilo som 7,5 månaders. Nu är hon 1 år och väger 12,8. Det har fullständigt stannat av och BVC säger att så ser kurvorna nästan alltid ut när dem börjar sitt liv som "tjocka". Ämnesomsättningen anpassar sig efter att veta att det alltid finns mat. Nu är varken jag eller min man överviktiga men jag skulle aldrig få för mig att neka ett spädbarn mat när han/hon är hungrig.

• pippas

Kan bidra med min kära son när han var 5 månader och vägde 11,6 (!!) kg. Dock endast ammad till den vikten så jag fick aldrig några "pikar" från BVC. Han är fortfarande stor men har planat ut något enormt dom senaste tre åren. Nu är han snart fyra år och väger 18-19 kg och är 105 cm lång. Har knappt gått upp något på två år men det behövs ju inte heller med dom reserverna ;). Haha. Njut av din fina unge!! BVC är skit ibland.
  • Katarina2011

Men herregud. När min som var 4 månader vägde han 9,3 kg och var 66 cm lång.

Han var vid 1 års ålder 78 lång och vägde 11,5 kg.

BVC har alltid sagt till oss att när dom är små spelar de ingen roll vad dom väger så länge han gick upp i vikt.

Dedär planar ut sig. Nu när han är 16 mån väger han 12 kg så de stannar av. Va inte orolig och säg åt tanten på BVC.

• idétorka

Min 6 månaders har ungefär samma mått som din o min BVC sköterska brukar oja sig om att han är så stor och så go och rund och fin och välnärd. Sist satt kunde hon inte låta bli att klämma på hans fötter för dom var så runda o fina.

Det här är inte illa ment, utan bara en tanke: Kanske är det så att BVC försöker prata kost och tankar runt detta redan nu med tanke på din övervikt och ärftligheten/matvanor i familjen? Att hon ser att även om det är normala mått nu finns det en risk för framtida övervikt så att säga...?

Jag tycker det låter som att din pojk äter alldeles lagom och normalt. Jag skulle inte förändra någonting om jag var du. Möjligtvis nattmålet om det är lätt att ta bort. Däremot skulle jag fundera lite på hur jag ska lägga upp framtiden sen när barnet börjar bli 1-2 år. Både gällande vardagsmotion och matvanor, för att förebygga att ditt arv förs vidare.

• Little Ms Chatterbox

Jag helammade min son ganska länge, han var prematur 10 v så vet inte riktigt vad han vägde vid viss ålder och när han började med vissa saker i utvecklingen men han var otroligt tjock, kinderna var så tjocka att hans öron stod ut för att det var så mycket och han hade valkar och veck på armarna mellan handled och armbåge
    Helt enkelt otroligt tjock och gosig
    När han började krypa så dalade han mycket i vikt, BVC blev orolig för det men vi brydde os inte för vi visste vad det berodde på. Ska man hela tiden fundera på vikten och planera i förtid om vad som skulle kunna hända så får man ju aldrig njuta av stunden. Är det inte det ena så det andra som BVC ska gnälla på.
    TS, vänta tills han börjar krypa och se vad som händer med vikten då. BVC kanske säger att du har bantat honom bra eller har gjort för mycket åtgärder fast du inte har gjort något alls. Ge smakportioner först och amma/ersättning sen så han får äta det han vill i fast föda och resten i ersättning, då borde bli så att han slutar när han är mätt och inte får i sig extra kalorier.

• Ljuvaliv
    pippas skrev 2013-11-14 08:28:40 följande:

Kan bidra med min kära son när han var 5 månader och vägde 11,6 (!!) kg. Dock endast ammad till den vikten så jag fick aldrig några "pikar" från BVC. Han är fortfarande stor men har planat ut något enormt dom senaste tre åren. Nu är han snart fyra år och väger 18-19 kg och är 105 cm lång. Har knappt gått upp något på två år men det behövs ju inte heller med dom reserverna ;). Haha. Njut av din fina unge!! BVC är skit ibland.
    Underbar bild och fin pojke :)
  • pippas
    Ljuvaliv skrev 2013-11-14 09:40:45 följande:
    Underbar bild och fin pojke :)
    Tack snälla du :)!
Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???