• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • Tuffu

Har inte läst hela tråden men är han inte lite kort? 64 cm?

Min skrutt var 65 när han var på 4månaderskollen. 

• Evilina
    jashrinah skrev 2013-11-13 19:07:58 följande:
    till mig sa de att semper 2 endast skall användas 1-3 gången / dag , och om barnet fortfarande äter ersättning så skall man fortsätta med 1an =) 

Du ska absolut INTE byta till Babysemp 2. Det är endast tillskottsnäring och används i samband med en övrigt varierad kost. Så länge du ger ersättning är det 1an som gäller. Vi gick direkt från Babysemp 1 till 6-mån välling och har inte använt 2an alls. 
  • Ellie

Från en vettig sida:

Bebisar under 18 månader kan inte vara för feta

Bebisar är ofta ganska tjocka när de föds, och under första halvåret när de äter och äter och äter och växer och inte rör sig så himla mycket ska de bli tjockare och tjockare. Halvårsbebisar har ofta rejäla fettvalkar på hela kroppen utom över skallbenet. Det är bra. Viktökningen driver längdökning, huvudtillväxt och utveckling. Bebisar som inte ökar tillräckligt i vikt är vi oroligare för, eftersom utebliven viktökning leder till försämrad längdtillväxt, huvudtillväxt och om den är allvarlig även påverkar barnets utveckling negativt.

Ingen helammad bebis ska någonsin nekas mammamjölk hur tjock den än blir!
    Om en flaskmatad bebis börjar stiga långt över BVC:s översta kurva (+3 SD) kan man prata med sin BVC-sköterska om man kan minska portionerna lite. Men inte heller en flaskmatad tjockisbebis ska någonsin gå hungrig.

http://www.barnakuten.nu/amning/tjocka-bebisar-och-tjocka-barn/

• Butterflie

Min 18 mån var också så rund. Det ger med sig, min dotter lärde sig gå senare än sina systrar pga det.
    Men nu går hon på förskolan och även om hon fortfarande har lite hull så är hon ingen budda längre. Här på bvc så sa både läkare och sköterskan att det var absolut ingenting att oroa sig för. Man ska inte heller banta barn under 3år läste jag någonstans. Googla på det.
    Låt din son äta när han är hungrig! Det kommer att ge med sig så fort han börjar att röra mycket på sig via lek och förskolan. Och du skriver ju själv att du inte ger honom en massa onyttigt heller.
    Vissa läkare/ sköterskor kan vara riktigt eländiga!
    Har med haft det jobbigt med vissa då de antydde att min äldsta åt för mycket och att jag gav min mellersta för lite mat. Skolsköterskan sa även att jag skulle dra ner på maten åt min helt normala 8åring, hon ligger mitt på strecket på längden men strax ovanför med vikten. man ser hennes revben men ändå tycker hon att min dotter är tjock eller nej hon sa att hon kommer att bli tjock bara för hon vägde 30kg ist för 28kg. Min mellersta tjatar hon om med, hon är kort och smal ja men vikten följer längden. Vissa sköterskor blir aldrig nöjda!

• hellokill3r
    mde skrev 2013-11-14 12:31:39 följande:
    Min vägde 10.000g  vid 4 månader, BVC sa inte så mycket. Nu är han 2,5 år och väger drygt 18 kg, men lång.

Så länge man inte ger små barn massa onyttigt, så kan dom väl få äta när dom är hungriga? Hehe vilken härlig bild!!

Jösses! Min son är 5 år och väger 18 kg!! Han är normalviktig. Hur lång är din 2,5 åring? Kan inte tänka mig att han är lika lång som min son
  • Fru Karlsson
    blom1983 skrev 2013-11-13 17:26:03 följande:
    Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

Vilket dåligt bvc! Min pojke vägde 8500 när han var 6 månader.Han låg lite över men tjock var han inte och han smalnade av sen.Det kallas bebishull och tycker inte alls det är mycket till åldern.Det stannar av sen när de börjar krypa och gå.Vissa bvc har otroligt korkade råd.Lyssna inte på dem och svält inte ditt barn.Ersättning var fjärde timme är precis som det ska vara,vissa vill ha oftare men jag tycker inte du ska ta bort nattmålet eller minska ner matintaget.
  • slutatsnusa

men äter han inte lite väl ofta för en 6-månaders?
    och varför inte gröt och smakportioner regelbundet varje dag?

• Fru Karlsson
    hellokill3r skrev 2013-11-14 16:37:40 följande:

Jösses! Min son är 5 år och väger 18 kg!! Han är normalviktig. Hur lång är din 2,5 åring? Kan inte tänka mig att han är lika lång som min son
    18 kg och 2,5 år! What?! Han måste vara en bra bit över kurvan,typ tjock.Det är inte normalvikt
  • Fru Karlsson
    slutatsnusa skrev 2013-11-14 18:53:51 följande:
    men äter han inte lite väl ofta för en 6-månaders?
    och varför inte gröt och smakportioner regelbundet varje dag?
    Är var fjärde timme för ofta tycker du? Nej det är det absolut inte,min åt var tredje timme t.o.m:)
    Var tredje fjärde timme är precis som det ska:) Gröt kan du börja med att fylla ut lite med ts,det mättar ju mer.
    Prova byt ut ett mål mot gröt eller innan läggdags så kanske han inte vaknar och är hungrig.  
  • skpklm
    skogsvitter skrev 2013-11-14 12:29:24 följande:
    Fast det är faktiskt inte så enkelt. Att ingen sa något "på den tiden" kan ju bero på att detta grundar sig i modern forskning, man visste inte dessa risker för 10 år sen (då hade vi ju dessutom inte ens tillnärmelsevis så allvarliga problem med övervikt och fetma hos barn i landet heller). Det är vetenskapligt bevisat att tillväxten under första året förutsäger framtida övervikt. Det är inget som folk bara har hittat på, det är fakta! Nu försöker man ytterligare studera mer komplexa faktorer kring detta samband, vad det egentligen är som påverkar och inte. Tydligast är dock att flaskmatade bebisar löper större risk än de som ammas, om viktuppgången är för stor det första året.

Långt ifrån alla "springer av sig" det man tidigare lagt på sig!

BVC har inte fel i att risken finns och att de uppmärksammar barn i riskzonen är bara bra, däremot är det förstås helt fel att ange minskad mängd mat som enda preventiva åtgärd för framtida övervikt... istället bör de rimligtvis utreda varför han lägger på sig så mycket, med tanke på att han äter normal mängd för sin ålder (enligt vad TS skrivit här).
Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???