• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • LisaW81

Är de inte kloka!?? Klart du ska mata när ditt hjärta är hungrig, det var det du dummaste jag hört på länge! Usch så arg jag blir! Om både läkare och sköterska reagerar så är det väl deras jobb att reda ut vad viktuppgången beror på, INTE råda dig som mamma reda ut detta genom nåt så galet som att inte mata ett hungrigt barn. Mitt hjärta hade brustit om jag inte fick mata min 9-månaders när han är hungrig! Lyssna till ditt inre istället för på Bvc! Kram till både dig och din fina bebis!

• blom1983

ja asså 1 kg i månaden är snitt om man ska slå ut hans längd på 6 månader - hans födelsevikt.

• blom1983

Min plan är att föra matdagbok nu fram till nästa besök. 
    kommer skriva ner :
    Vad han äter
    Mängden
    klockslaget

o sen ta med de nästa besök o då kolla vikten o se över om han ökat lika mkt då trots goda matvanor , kanske få en utredning på de 

• Cadencee

Min son följde sin egna kurva första mnaden sen steg drn skyhögt! Men när vi va inne på barnakuten i ett annat ärende behövde dom ta blodprov på honom och då sa läkaren att dom skulle kolla hir det var med sköldkörteln pga av viktuppgången. Jag har sköldkörtel och bisköldkörtelproblem i släkten och jag själv har underfunktion i bisköldkörtlarna mek då alla värden va bra sa dom inget mer om hans viktuppgång (den va inte överdrivet farlig men man undrade mest varför han gick upp så fort helt plötsligt). Jag tycker du ska köra på dom du gör :)

Theo 130329
  • Mamapingu

Hihi vad söt!!! Alltså han är ju tjock, det kan man inte neka till men ruskigt go och absolut inte tjockare än många tjocka bebisar jag sett. Var stolt över din fina bebis och sluta inte mata honom. Det kan väl vara bra att hålla koll på vad han äter inför nästa besök, då har du ju något konkret att komma med när de tar upp hans vikt/maten. 

• skogsvitter
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-13 20:47:51 följande:
    Det märkliga i det hela är ju rekommendationen om bantning. Nu kan jag inte ersättning och ersättningsmängder (någon annan är säkert kunnig här i tråden), men jag får en känsla av det du skriver att han äter helt normalt för åldern (rätta mig om jag har fel någon) och då borde BVC reagera genom att fundera vad det i så fall kan göra att han går upp så mycket i vikt TROTS att han äter fullkomligt normalt. De borde inte rekommendera bantning utan utreda vad hans (om den är onormal, men eftersom barnläkaren reagerat så starkt) onormala viktuppgång faktiskt beror på. 
    Håller helt med! Kollade runt lite och 180 är ju helt normal mängd så jag tar tillbaka det jag skrev innan om att ev minska mängden per mål (fick för mig att det var mycket för en 6-månaders men det är det inte). Tycker i allra högsta grad att de bör utreda varför han går upp så mycket med tanke på att intaget är normalt för åldern, jag förstår att de reagerar men det är inte ett adekvat råd att be TS att dra in på maten i det här läget!
  • skogsvitter
    blom1983 skrev 2013-11-13 21:11:01 följande:
    Min plan är att föra matdagbok nu fram till nästa besök. 
    kommer skriva ner :
    Vad han äter
    Mängden
    klockslaget

o sen ta med de nästa besök o då kolla vikten o se över om han ökat lika mkt då trots goda matvanor , kanske få en utredning på de 
  • PetulaK

Min dotter blir sex månader den 19:e. Hon ligger två streck ovanför "normala"-strecket. Hon har vuxit fort. Lika gjorde hennes bror som idag är tre år. Hon äter gröt på morgonen, för det mesta annars ersättning, och sedan ersättning (Semper 1 180 ml minus slatten som alltid lämnas) 2-3 ggr på dagen. På kvällen, vid sex ungefär, äter hon med oss (mat eller gröt) hon toppfylls sen med ersättning tills hon visar att hon är mätt. Sover sen gott från ca sju till sex på morgonen. Alla barn är olika. Om DU har en magkänsla och tror något kan vara fel med ämnesomsättningen eller dyl. så borde du be om hjälp. Men att BVC säger att en 6-månaders ska banta...det är horribelt. De springer av sig det när de växer. Och skulle de inte göra det så är det DÅ läge att agera. Min ordinarie sköterska har aldrig yppat något om att dottern är stor. Hade en vikarie för något besök sedan tillsammans med barnläkaren. Hon började pladdra om att vi då skulle sluta med kl 10-matning eftersom kurvan pekade uppåt. Jag hann inte ens börja protestera förrän hon blev tillrättavisad av läkaren! Han sa att om dottern sover gott hela natten på den flaskan så skulle vi fortsätta ge henne den. Man ska inte banta små barn. The Doctor's order....

• skogsvitter
    LinneaJosie skrev 2013-11-13 18:47:12 följande:

Även ammade barns viktuppgång de första sex månaderna är en riskfaktor för övervikt. m.advances.nutrition.org/content/3/5/675.full
    Sorry att jag spammar nu men måste svara på detta också, nytt för mig men superbra att man studerat detta med bröstmjölken närmare också! Dock står ju att amning åtminstone i viss mån skyddar mot framtida övervikt, men att risken tycks öka om mamman själv tex lider av fetma eller diabetes (?) i och med att bröstmjölken påverkas av detta. Tack för länken, väldigt intressant och jag hoppas det kommer mer forskning om detta snart då det som synes finns massor av kunskapsluckor!
  • Ann Cistrus

Äh, när min son var knappt fyra månader vägde han 9,5kg och var 68cm lång. Han är en fullkomligt normalviktig drygt tvååring idag. Skit i vad BVC säger i detta fallet och ge din son mat om han är hungrig! 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???