• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Anonym (Eve)

Jag fattar inte varför biomamnan ska få lägga sig i om ni köper häst - det kan inte hon ha någon rätt att bestämma över. Och om väl äger en häst så är det väl upp till er om ni låter barnet rida eller inte? Har verkligen biomamnan någon rätt att säga nej?

• listo

Det verkar inte rimligt att biomamman ska styra vilka aktiviteter barnet har på pappans veckor. Särskilt när det är något som inte påverkar henne själv ett dugg.  Vill ni ha häst så bör ni rimligtvis kunna ha det? Hade det handlat om att hon är hyperallergisk så hade resonemanget kunnat vara ett annat.

Eller missar jag något i detta? 

• Gogelina

Håller helt med föregående...

• Surrih

är inte hennes val tycker jag vad pojken ska få göra på fritiden hos er. Vill han rida, låt han rida. Har själv ridit i många år, haft hästar själv osv. Hade faktiskt struntat i vad hon säger om det inte är så att hon är jätte allergisk som någon skrev. Och om pappan dessutom är med på det så kör på! :)

• Nyfiken gul

nej det är inte mammans sak att avgöra vad pojken gör på sina pappaveckor. 

Däremot tycker jag ju inte heller att pojken ska få avgöra om det blir en häst eller inte.  Det är han för liten för.

Vill du ta upp hästintresset igen och känner att du tillsammans med pojken ska få utveckla det tillsammans så är det ju pga det ni ska börja och inte för att han vill ha en egen ponny.  Där är det du och pappan som avgör - inte han.

Jag tror mammans motvilja handlar om ren konkurrens.  Hon vet att pojken kommer att tjata och längta efter er när han är hos pappa just pga hästintresset.  Det blir säkert jobbigt för henne att få ha det tjatet i sina veckor . Det blir roligare för pojken hos er och trist hos mamman. Den konkurrensen vill inte hon ha därför säger hon nej.

Och jag jobbar själv med hästar och jag skulle då vilja säga att tänk över det hela noga. Även om han har intresset av en häst just nu så finns det ju inget som säger att han är lika förtjust om 1-2 år.  Jag ser tyvärr alldeles för många hästar som bara blir ståendes eller som bara kommer ut på korta promenader då och då bara för att yngre barn växer upp och inte är lika entusiastisk som dom var från början.
    Pojken är bara 5 år , visst ska man börja tidigt. Men om intresset håller sig kvar kanske det är läge att börja med ridnninng på ridskola forst och sen se om det finns behov av en egen häst senare.

Det kan också vara en tanke från mamman - att han hinner tröttna.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Busbellan

Varför inte börja med ridskola istället, egen häst tycker jag kan vänta tills man vet om intresset består.
    Ridskola en gång i veckan till en början och då kan ni ju ta med honom dit även på mammans vecka.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Anonym (Bella)

så bara för att han tycker om djur och vill stå och prata och klappa hästar vid tillfällen så ska han få en egen ponny och börja rida?

förlåt men det kändes inte helt genomtänkt.  Varför inte börja på hästlekis på nån ridskola först o se om det verkligen är vad han vill?

Kanske är det just det mamman protesterar mot, att han är för liten att bestämma en sån sak och kanske intresset inte är så starkt till sist och han kanske istället vill göra något annat.  

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar! Det finns ingen allergi så den anledningen är utesluten.
    Konkurrensen kan nog va en stor anledningen vilket är synd eftersom vi aldrig lagt oss i något när det gäller hennes veckor. Jag har ju som sagt haft häst i 10 år innan och hade själv tänkt ta upp ridningen igen och tycker det vore jättekul att dela det med bonusen. Även om han skulle tröttna så kommer jag spendera lika mycket tid i stallet ändå eftersom jag kommer ha egen häst,så ponnyn skulle självklart inte bli bortglömd.

• Litet My

Tycker också det låter väldigt ogenomtänkt att köpa häst till en 5 åring speciellt om den bara ska ridas varannan vecka, de flesta barn gillar hästar, däremot att börja med ridskola eller låna ponny i början låter klokare. BTW man kan vara emot hästköp utan att vara svartsjuk, min mamma var sådan, hon tycker inte om djur öht och speciellt inte hästar och avskydde att jag var i stallet och hängde all min lediga tid i grannens ladugård.

Svar på tråden Han får inte börja rida