• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Nyfiken gul
    BioBonus skrev 2013-11-15 10:32:05 följande:
    Och vi snackar även om vuxna människor runt barnet. Även mamman. Börjar hon tjafsa om andra saker för att det finns en ponny hos pappan som hon har noll och intet ansvar för, så äger hon helt och hållet det problemet själv faktiskt.

Visst men det kommer bli konsekvenser för barnet. Därmed är det allas "problem"...
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tänkttill

Jag förstår mamman. Tycker inte om hästar alls och självklart kommer pojken tjata även de veckor han är hos henne. Det är ganska naivt att tro något annat.

• BioBonus
    Nyfiken gul skrev 2013-11-15 10:34:34 följande:

Visst men det kommer bli konsekvenser för barnet. Därmed är det allas "problem"...
    Så här ska barnets önskan om en ponny, stå tillbaka för att hans mamma inte kan hantera vuxenrelationerna. Jo tjena.
  • Nyfiken gul
    BioBonus skrev 2013-11-15 10:33:43 följande:
    Vilket på intet sätt rättfärdigar hennes sätt att hantera saken. Sånt är larv och det får man sätta sig över som förälder.

Självklart, men att då köpa häst kan bli oerhört provocerande och därmed inte heller särskilt rätt...
  • BioBonus
    Tänkttill skrev 2013-11-15 10:35:32 följande:
    Jag förstår mamman. Tycker inte om hästar alls och självklart kommer pojken tjata även de veckor han är hos henne. Det är ganska naivt att tro något annat.
    Absolut, och där har TS och pappan ett stort ansvar att förklara för barnet att ponnyn är på deras veckor, inte på mammans. Det lär de sig snabbt. Det är ganska enkelt faktiskt.
  • BioBonus
    Nyfiken gul skrev 2013-11-15 10:36:27 följande:

Självklart, men att då köpa häst kan bli oerhört provocerande och därmed inte heller särskilt rätt...
    Vadå provocerande? Ska TS och hennes man, barnets pappa,  gå omkring hela livet och vara noggranna med att inte provocera en svartsjuk mamma? Hon är väl vuxen och klarar av att ta ansvar för sina egna känslor utan att de går ut över barnet?
    Nästa gång är den skidresa provocerande, eller ett biobesök med TS eller vad sjutton som helst. Äh. 
  • Nyfiken gul
    BioBonus skrev 2013-11-15 10:36:18 följande:
    Så här ska barnets önskan om en ponny, stå tillbaka för att hans mamma inte kan hantera vuxenrelationerna. Jo tjena.

Nej det sa jag inte... Jag bara påpekar att allt inte är svart eller vitt... Båda parter har ett ansvar. Kan man inte enas får man väl vara vuxen nog att ta en diskussion med varandra.
  • Anonym (Bella)

Så svaret är att köpa häst för mamman har inget med saken att göra? Det lät väldigt naivt... Men okej, gör det då men sitt inte här sen och gnäll över en biomamma som goes bananas...

• Tänkttill
    BioBonus skrev 2013-11-15 10:37:12 följande:
    Absolut, och där har TS och pappan ett stort ansvar att förklara för barnet att ponnyn är på deras veckor, inte på mammans. Det lär de sig snabbt. Det är ganska enkelt faktiskt.

• BioBonus
    Anonym (Bella) skrev 2013-11-15 10:43:15 följande:
    Så svaret är att köpa häst för mamman har inget med saken att göra? Det lät väldigt naivt... Men okej, gör det då men sitt inte här sen och gnäll över en biomamma som goes bananas...
    Ja. Men precis som du säger. Utan att gnälla över att mamman inte kan hantera saken trots att hon inte har något med vare sig betalning eller skötsel att göra.
    Utan låta mamman äga sina handlingar själv och väljer hon att gå bananas över att sonen har något hos pappa som han inte har hos henne så får hon väl göra det. 

Får man köpa hund till den egna familjen även om mamman inte vill det? Var drar ni gränsen för vad man får bestämma över när det gäller barnets andra familjs levnadssätt?
Svar på tråden Han får inte börja rida