• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Essien
    straw2008 skrev 2013-11-15 09:27:58 följande:
    Jag tycker inte ens ni behöver prata med biomamman om det. Lagen säger att man måste ha minst 2 hästar ihop. Sen tycker jag inget som helst ansvar ska ligga på pojken utan det ska bara vara roligt.
    I kinamockaskogen.....

Om man har hästen hemma ja. Nu ska den ju ställas upp där det finns andra hästar = inget krav på två. Sedan tycker jag ändå att de ska strunta i biomorsans åsikt i detta fall..
  • Anonym (Bella)

Fokus ligger fortfarande på fel saker här. Det är inte bonusmammans sak att avgöra om barnet ska ha häst eller inte. Det gör hans föräldrar. Punkt

Är dom oense om saken är det fortfarande bara deras ansvar att hitta en lösning. Man går inte och köper en häst mot någons vilja.. Det är inte lösningen och är oerhört respektlöst.

Frågan handlar inte om en eller två hästar utan om hur föräldrarna kan närma sig en kompromiss om sonens begynnande intresse. Ridskola först? Ponny sen?

Föräldrarna har ansvar, inte bonusförälder

• BioBonus
    Anonym (Bella) skrev 2013-11-15 10:09:09 följande:
    Fokus ligger fortfarande på fel saker här. Det är inte bonusmammans sak att avgöra om barnet ska ha häst eller inte. Det gör hans föräldrar. Punkt

Är dom oense om saken är det fortfarande bara deras ansvar att hitta en lösning. Man går inte och köper en häst mot någons vilja.. Det är inte lösningen och är oerhört respektlöst.

Frågan handlar inte om en eller två hästar utan om hur föräldrarna kan närma sig en kompromiss om sonens begynnande intresse. Ridskola först? Ponny sen?

Jag antar att pappan är med på det hela. För oavsett om hon bara skaffar en storhäst till sig själv eller även en ponny till sonen så är det ett stort åtagande för en hel familj att "bli med häst". Och bonusmamma tar fullt ansvar för ponnyn.

Mamman behöver inte lyfta ett finger för att ponnyn ska ha det bra. Hon behöver inte betala något, hon behöver inte mocka, fodra - niente. Så i mammans värld finns inte ens ponnyn.

Så om bonusmamman, i samråd med pappan, bestämmer att vi köper/lånar en ponny till lille Bosse för att se om hans intresse håller i sig, så har mamman faktiskt inte med det att göra.

Dessutom så verkar inte mamman ha några tydliga skäl till att de inte får skaffa ponny, hon bara vill inte. 
  • Ess
    Anonym (Bella) skrev 2013-11-15 10:09:09 följande:

Respektlöst hade varit att köpa hästen och sen kräva mamman på halva summan för både inköp och löpande kostnader, och att kräva att hon skulle sköta hans ponnyn på hennes veckor.
    Så länge inte mamman blir "drabbad" av ponnyn så gör ts och pappan som dom vill. Pojken lever i två stycken självstyrande familjer.
    Gäller det hobbys tex ridskola en gång i veckan som hamnar på bådas veckor, så måste dom va överens. 

• BioBonus

En reflektion över mammans antipati mot att lille Bosse ska få börja rida/ha en ponny hos pappa. Kan den bottna i detsamma som vi gick igenom?

När min bonus började följa med ut till stallet, och började rida på vår shettis fick mamman tokspel. Inte för att bonus inte fick rida (för hon kunde mycket väl tänka sig att bonus fick rida på ridskolan inne i stan) utan för hon inte ville att jag skulle "pådyvla" henne mitt intresse. Jag fick inte uppmuntra någonting som bonus tyckte var roligt, bara för att det tillhörde mitt liv. Jag skulle tala om för bonus, att när jag gick ut till stallet fick hon inte följa med, för ville bonus rida så kunde hon göra det med sin mamma eller pappa på ridskolan istället för hemma på gården med mig. Och ja, jag vet att det var så här hon resonerade för allt runt detta finns skriftligt :)

I vårt fall så hade det alltså enbart med svartsjuka, och avundsjuka att göra. Mamman var livrädd att hennes dotter skulle tycka att något var roligt att göra med mig. Att jag skulle vara en del i bonus uppväxt och hennes val av hobbies.

Kan ju säga att det här inte var någonting vi gick mamman till mötes i. Och hon gav upp. 
    Efter några år så var vi tvungna att ta bort shettis och då började bonus på ridskola, vilket hon tyvärr tröttnade snabbt på. Så nu är det uppehåll ett tag så får vi se om det är dags för ny ponny senare.

• BioBonus
    Ess skrev 2013-11-15 10:21:00 följande:
    Respektlöst hade varit att köpa hästen och sen kräva mamman på halva summan för både inköp och löpande kostnader, och att kräva att hon skulle sköta hans ponnyn på hennes veckor.
    Så länge inte mamman blir "drabbad" av ponnyn så gör ts och pappan som dom vill. Pojken lever i två stycken självstyrande familjer.
    Gäller det hobbys tex ridskola en gång i veckan som hamnar på bådas veckor, så måste dom va överens. 

• Nyfiken gul

Om det finns risk för konkurrenstänk hos mamma kan det med största sannolikhet finnas bitterhet och annat bakom mammas ovilja, iallafall jag skulle tänka ett steg längre då.

Vilka konsekvenser kan det få i samarbete mellan föräldrarna om en häst köps? Finns det risk att mamma börjar tjafsa om saker då? Kan hon göra saker då som pappan inte vill?

En häst är en häst, vi snackar inte direkt om en cykel här..

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • BioBonus
    Nyfiken gul skrev 2013-11-15 10:30:40 följande:
    Om det finns risk för konkurrenstänk hos mamma kan det med största sannolikhet finnas bitterhet och annat bakom mammas ovilja, iallafall jag skulle tänka ett steg längre då.

Vilka konsekvenser kan det få i samarbete mellan föräldrarna om en häst köps? Finns det risk att mamma börjar tjafsa om saker då? Kan hon göra saker då som pappan inte vill?

En häst är en häst, vi snackar inte direkt om en cykel här..
    Och vi snackar även om vuxna människor runt barnet. Även mamman. Börjar hon tjafsa om andra saker för att det finns en ponny hos pappan som hon har noll och intet ansvar för, så äger hon helt och hållet det problemet själv faktiskt.
  • Nyfiken gul
    BioBonus skrev 2013-11-15 10:27:12 följande:
    En reflektion över mammans antipati mot att lille Bosse ska få börja rida/ha en ponny hos pappa. Kan den bottna i detsamma som vi gick igenom?När min bonus började följa med ut till stallet, och började rida på vår shettis fick mamman tokspel. Inte för att bonus inte fick rida (för hon kunde mycket väl tänka sig att bonus fick rida på ridskolan inne i stan) utan för hon inte ville att jag skulle "pådyvla" henne mitt intresse. Jag fick inte uppmuntra någonting som bonus tyckte var roligt, bara för att det tillhörde mitt liv. Jag skulle tala om för bonus, att när jag gick ut till stallet fick hon inte följa med, för ville bonus rida så kunde hon göra det med sin mamma eller pappa på ridskolan istället för hemma på gården med mig. Och ja, jag vet att det var så här hon resonerade för allt runt detta finns skriftligt :)I vårt fall så hade det alltså enbart med svartsjuka, och avundsjuka att göra. Mamman var livrädd att hennes dotter skulle tycka att något var roligt att göra med mig. Att jag skulle vara en del i bonus uppväxt och hennes val av hobbies.Kan ju säga att det här inte var någonting vi gick mamman till mötes i. Och hon gav upp. Efter några år så var vi tvungna att ta bort shettis och då började bonus på ridskola, vilket hon tyvärr tröttnade snabbt på. Så nu är det uppehåll ett tag så får vi se om det är dags för ny ponny senare.

Precis vad jag menar....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • BioBonus
    Nyfiken gul skrev 2013-11-15 10:32:12 följande:

Precis vad jag menar....
    Vilket på intet sätt rättfärdigar hennes sätt att hantera saken. Sånt är larv och det får man sätta sig över som förälder.
Svar på tråden Han får inte börja rida