• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Anonym (ajaj)

Det bästa är väl iaf att låta pojken börja på ridskola så att han får lära sig lite grunder till att börja med. Du kan ju ändå köpa din häst och låta honom vara med i stallet och umgås med hästar på er vecka. En egen häst till en 5 åring låter inte som en så bra ide tycker jag.

• Anonym (rida)

Håller med om att det är självklart att pojken skall få rida på era veckor, men att det inte låter som en bra idé att köpa en häst från början. Bättre med ridskola och se om intresset håller i sig.

Det är nog inte helt fel att han själv får känna efter något år eller så om han fortfarande har viljan att ha en egen ponny. Om han frågar om han skall få en egen häst någon gång kan ni ju svara med "det är inte helt omöjligt... inte just nu, men om du går i ridskola ett år och fortfarande tycker det är roligt så kan vi prata om det igen".

Att du har tänkt ta upp ridningen igen och vill spendera mycket tid i stallet är ju jättekul, men du kan knappast rida hans ponny de veckor han inte är där, och om han tappar intresset.

• BioBonus

Om du ändå har gått i tankarna att köpa en ny häst till dig själv, så är det väl ett utmärkt tillfälle att köpa en schettis till pojken. Den kan gå som sällskap till din häst på mammaveckorna (tömköras lite för motion och sysselsättning, trickträning är skitkul!) och sen vara läromästare till pojken när han är hos er. Jag tolkar det inte som att ni ska köpa en häst till pojken bara för att han nu vill ha en, utan snarare som att det skulle passa ganska bra in i planer du/ni redan har på hästfronten.

Så har vi haft det i alla år, och bonus har bara ridit på sin ponny varannan vecka, vilket på inget sätt har inneburit att den varit bortglömd eller stillastående den andra. Har man två, tre eller sex hästar så ser man till att de mår bra och får den stimulans de behöver. Varje dag, varje vecka. Sen att det inte är bonus som rider den varje vecka är skit samma.

Vad bonus gör på era veckor har förvisso inte mamman med att göra, men det kan ju trots allt kännas tryggt för henne att komma och se sin son rida och se att han klarar av det och att det är under säkra former.

Lycka till med ponny och häst! Eftersom jag själv alltid delat mitt hästintresse (och ägande) med min äldste son, och sen även med bonusdotter, så kan jag bara intyga att det är ett toppensätt att tillbringa tid med sina barn. Sonen, som nu är vuxen, hade egen häst sen han var 7, har tävlat i alla år och således varit mycket ute i friska luften, lärt sig ta ansvar, lärt sig hantera ett stort djur man inte kan bestämma över med annat än förtroende. Man lär sig enormt mycket av att hålla på med hästar.

Lycka till med hästarna, och njut av hästlivet tillsammmans :) 

• MikNis

Låter som en bitter kvinna som inte vill unna sonen något, pga hon har svårigheter med hästar.

Jag tycker ni ska låta pojken få rida oavsett. 

• Anonym (varför ponny?)

Varför köpa ponny? Köp du din häst så kan han ju rida på den era veckor?? Så gör det ju inget om han tröttnar heller=)

• BioBonus
    Anonym (varför ponny?) skrev 2013-11-15 08:52:12 följande:
    Varför köpa ponny? Köp du din häst så kan han ju rida på den era veckor?? Så gör det ju inget om han tröttnar heller=)
    Fast en femåring har lite svårt att lära sig rida på en storhäst. "Åka häst", absolut, men knappast lära sig rida själv.

Och det är ju mer med att ha häst än själva ridandet, som ju trots allt är den minsta delen i ett hästliv :)
    Att hämta själv i hagen, att rykta, köra etc etc. Och jag håller med TS - är hon ändå i stallet varje dag så är det inte dödssvårt att hålla igång en liten shettis också några dagar i veckan. Men visst - jag har kanske en annan syn på det här med hästar eftersom jag har haft dem i hela mitt liv och de är en fullkomligt naturlig del av min vardag.

Och rent krasst - OM han skulle tröttna efter ett tag, så är det inte så svårt att sälja en barnvänlig shettis. Alla har inte flera storhästar, utan köper en shettis som sällskap till sin häst. 
  • Woodgrove

Köp hästen till dig? Han är ändå 5 år, det kommer vara ditt ansvar även om det är "hans". Problemet löst

• Dixie

Är det inte bättre att börja med att anmäla honom till en termin på ridskola? Låter lite överdrivet att köpa en pony till en 5 åring som tycker om att rida på hästar ibland på en marknad.......

• BioBonus
    Woodgrove skrev 2013-11-15 09:17:18 följande:
    Köp hästen till dig? Han är ändå 5 år, det kommer vara ditt ansvar även om det är "hans". Problemet löst

Precis - ponnyn är inte alls till honom utan som sällskap till din storhäst ;) Det kan hon ju knappast förbjuda :)
  • BioBonus
    Dixie skrev 2013-11-15 09:17:58 följande:
    Är det inte bättre att börja med att anmäla honom till en termin på ridskola? Låter lite överdrivet att köpa en pony till en 5 åring som tycker om att rida på hästar ibland på en marknad.......
    Jag hade hållit med dig, om det inte var så att TS ändå hade tänkt köpa häst till sig själv i samma veva.
Svar på tråden Han får inte börja rida