• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Moolie

Om du köper två hästar men din bonusson får rida på din lilla så är det väl upp till er på er vecka?

Här får vi nej från både pappa och mamma.... Tråkigt. Speciellt när de säger att hästar bits fram och sparkas bak.

Men för all del tycker jag att ni kan kringgå det en del. :) Och mamman gör väl saker som ni inte riktigt tycker om? Eller? För den sidan har vi alla till mans! ;) 

• BioBonus
    Moolie skrev 2013-11-15 21:25:53 följande:

Om du köper två hästar men din bonusson får rida på din lilla så är det väl upp till er på er vecka?

Här får vi nej från både pappa och mamma.... Tråkigt. Speciellt när de säger att hästar bits fram och sparkas bak.

Men för all del tycker jag att ni kan kringgå det en del. :) Och mamman gör väl saker som ni inte riktigt tycker om? Eller? För den sidan har vi alla till mans! ;) 

Glöm inte att de är hala på mitten :)
  • Moolie
    BioBonus skrev 2013-11-15 21:36:03 följande:
    Glöm inte att de är hala på mitten :)
    Hahaha! ;) Ja, det med! :P

Jag har dock berättat att jag trillat av. Visar videos på hästar som bockar av glädje i hagen. Vi har till och med varit på besök på ridskolan. Mamman ringde och var MÅTTLIGT road. Men vi har alla tre ett ytterst intressant förhållande. Så det blev ingen ridning. Får väl ta igen det på mitt eget barn sen! :)  
  • Fanny b

En annan aspekt av detta tycker jag är eftersom pojken inte kan rida så tycker jag han bör i alla fall gå två terminer på en ridskola innan han får en egen ponny, för även om jag tror ts är duktig på att lära pojken rida så krävs det att pojken själv vill lära sig rida på riktigt och inte bara vilja åka häst. Annars finns risken att när ts korrigerar pojkens sits så kommer han reagera med att bli sur och inte vilja lyssna. Givetvis finns alternativet att ts motionerar ponnyn och så får pojken åka häst på ponnyn, men själv tycker jag det är onödigt att han får en egen ponny för det ändamålet, när han då vill åka häst kan han göra det på ts dito. 

• Anonym (morsa)
    Fanny b skrev 2013-11-15 22:15:57 följande:
    En annan aspekt av detta tycker jag är eftersom pojken inte kan rida så tycker jag han bör i alla fall gå två terminer på en ridskola innan han får en egen ponny, för även om jag tror ts är duktig på att lära pojken rida så krävs det att pojken själv vill lära sig rida på riktigt och inte bara vilja åka häst. Annars finns risken att när ts korrigerar pojkens sits så kommer han reagera med att bli sur och inte vilja lyssna. Givetvis finns alternativet att ts motionerar ponnyn och så får pojken åka häst på ponnyn, men själv tycker jag det är onödigt att han får en egen ponny för det ändamålet, när han då vill åka häst kan han göra det på ts dito. 
    Så då ska morsan betala lektionerna menar du väl?

För om Ts, och kanske pappan, skaffar häst och ponny, så bestämmer de hur det ska gå till. Och jag är säker på att Ts har rätt kompetens, och umgängeskrets, för att lära grabben rida bättre än någon ridskoleunge, på ett par år.
  • Anonym (Ovvi)
    Labolina skrev 2013-11-15 21:10:59 följande:
    Över min döda kropp att mitt barn skulle få börja rida som 5-åring. Jag blandar inte in det andra du skriver om, att det inte är ditt barn osv då det ej ändrar min uppfattning.

"Få"? Du har inte mandat att förbjuda det om ni är skilda med gemensam vårdnad. Isf kan pappan förbjuda dig att köra barnen i bil för det är farligare.
  • Anonym (Ovvi)

Varför skulle han det? Jag har lärt mina barn och vi har aldrig varit osams över coachning förrän de kom upp i tonåren så då tog tränare över. Snacka om att anta att de har en usel relation?
  • Fanny b
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-15 23:22:49 följande:
    Så då ska morsan betala lektionerna menar du väl?

För om Ts, och kanske pappan, skaffar häst och ponny, så bestämmer de hur det ska gå till. Och jag är säker på att Ts har rätt kompetens, och umgängeskrets, för att lära grabben rida bättre än någon ridskoleunge, på ett par år.

Nej det tycker jag inte, ts och pappan får betala för ridlektionerna. Om inte mamman tillåter sonen att rida på sina veckor kan de försöka hitta en ridskola där sonen kan rida två gånger varannan vecka. Precis som jag skrev så tror jag också ts  kan lära pojken rida och säkert är också hennes undervisning bättre än den han får på en ridskola, men förutsättningen för detta är ju att pojken vill lära sig rida på riktigt, inte bara åka häst. Av den anledningen tycker jag han bör rida på ridskola i alla fall ett år innan han får egen häst
  • Anonym (Ovvi)

Och som sagt, är det något man lär sig på ponnyer utan känsel i sidan som följer vad ridläraren säger av gammal vara så är det att åka häst. Ridskolan är extremt pengaslöseri om man har kunniga i närheten och en välutbildad alert ponny att tillgå.
  • Fanny b
    Anonym (Ovvi) skrev 2013-11-15 23:28:35 följande:

Och som sagt, är det något man lär sig på ponnyer utan känsel i sidan som följer vad ridläraren säger av gammal vara så är det att åka häst. Ridskolan är extremt pengaslöseri om man har kunniga i närheten och en välutbildad alert ponny att tillgå.

Ja men det förutsätter ju också att pojken vill lära sig rida på riktigt. För om ts säger åt honom hur han ska ändra på sin sits och han inte vill lyssna, så spelar det ingen roll hur duktig ts är som ridlärare.  Om han däremot rider på ridskola två terminer kan t s och pappan se hur stort egentligt intresse han har för hästar. För om han t ex vill sluta rida efter en termin så kommer han troligtvis inte spendera flera timmar i stallet med att sköta och rida sin egen häst.  Ett annat alternativ är att han får rida på ts häst och ts testar att lära honom rida på riktigt på den. Om han svarar bra på dessa lektioner kan det vara läge att skaffa en ponny åt honom. Om han inte tar åt sig utan bara vill sitta på hästen som ts leder behöver han ingen egen häst, utan kan sitta på ts häst när han vill rida.
Svar på tråden Han får inte börja rida