• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Anonym (morsa)
    Fanny b skrev 2013-11-15 23:27:49 följande:

Nej det tycker jag inte, ts och pappan får betala för ridlektionerna. Om inte mamman tillåter sonen att rida på sina veckor kan de försöka hitta en ridskola där sonen kan rida två gånger varannan vecka. Precis som jag skrev så tror jag också ts  kan lära pojken rida och säkert är också hennes undervisning bättre än den han får på en ridskola, men förutsättningen för detta är ju att pojken vill lära sig rida på riktigt, inte bara åka häst. Av den anledningen tycker jag han bör rida på ridskola i alla fall ett år innan han får egen häst
    Haha, det kan du tycka så klart. Men det bestämmer inte morsan. Om pappan vill låta grabben rida på hans veckor så får grabben rida. Seriöst, har du varit i en ridskola någon gång? Här har ungarna både gått i ridskola och haft hästar hemma. I ridskolan var det ständigt kaos! Ungar som varken visste fram eller bak på en häst, gick för nära andra hästar, hästar som skenade, kastade av och gud vet allt. Hemma har de kunnat lära sig i lugn och ro, utan att riskera att en annan unge rider upp precis bakom och skrämmer hästen.

Man kan lära sig RIDA hemma, även om du inte har den erfarenheten, så är vi många andra som har det.

• Ronja 551

Det blir ju du, ts, som skaffar häst. En 5åring kan ju inte riktigt göra de. Fast ja tycker att du/ni absolut ska skaffa häst! Finns inge bättre ställe att hänga på för barn/ungdomar! Oavsett ålder o kön! Mycke bättre än bakom Ica o tjuvröka!

sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Anonym (Ovvi)
    Fanny b skrev 2013-11-15 23:34:59 följande:
    Ja men det förutsätter ju också att pojken vill lära sig rida på riktigt. För om ts säger åt honom hur han ska ändra på sin sits och han inte vill lyssna, så spelar det ingen roll hur duktig ts är som ridlärare.  Om han däremot rider på ridskola två terminer kan t s och pappan se hur stort egentligt intresse han har för hästar. För om han t ex vill sluta rida efter en termin så kommer han troligtvis inte spendera flera timmar i stallet med att sköta och rida sin egen häst.  Ett annat alternativ är att han får rida på ts häst och ts testar att lära honom rida på riktigt på den. Om han svarar bra på dessa lektioner kan det vara läge att skaffa en ponny åt honom. Om han inte tar åt sig utan bara vill sitta på hästen som ts leder behöver han ingen egen häst, utan kan sitta på ts häst när han vill rida.

Men snälla du. Mina fyraåringar kunde ta enkla och lekfulla instruktioner. Förstår inte riktigt varför du förutsätter att pojken skulle sura när ts lär honom att rida? Är det sådana relationer du har till dina barn? Har faktiskt aldrig stött på problemet i småbarnsålder måste jag säga. Att rida på en storhäst när man är fem år lär en ute ett piss, bara att åka runt runt för man når inte ner att skänkla ens. Plus att snackar vi risker med ett barn som behöver träna balans i sadeln så är ju en fallhöjd på 170 rätt mkt högre än en på en meter...
  • Anonym (Ovvi)
    Fanny b skrev 2013-11-15 23:34:59 följande:
    Ja men det förutsätter ju också att pojken vill lära sig rida på riktigt. För om ts säger åt honom hur han ska ändra på sin sits och han inte vill lyssna, så spelar det ingen roll hur duktig ts är som ridlärare.  Om han däremot rider på ridskola två terminer kan t s och pappan se hur stort egentligt intresse han har för hästar. För om han t ex vill sluta rida efter en termin så kommer han troligtvis inte spendera flera timmar i stallet med att sköta och rida sin egen häst.  Ett annat alternativ är att han får rida på ts häst och ts testar att lära honom rida på riktigt på den. Om han svarar bra på dessa lektioner kan det vara läge att skaffa en ponny åt honom. Om han inte tar åt sig utan bara vill sitta på hästen som ts leder behöver han ingen egen häst, utan kan sitta på ts häst när han vill rida.

Och att harva runt på en ridskola i en hel termin där ridläraren inte hinner mer än att lära alla att styra och rida lätt halvhjälpligt är verkligen ett bra sätt att döda intresset. Mins hur astrist det var när man väl lärt sig men halva gruppen tog sex veckor till på sig och det var såååå tråkigt. Tappade intresset helt efter ett par år. Sen tog min mamma med mg att rida privata välutbildade ponnyer med henne som instruktör och ridningen blev mitt liv efter det. Hade jag fortsatt på ridskolan hade intresset tvärdött. Eftersom "alla ska hinna med" så går mycket väldigt segt där.
  • Fanny b
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-15 23:38:37 följande:
    Haha, det kan du tycka så klart. Men det bestämmer inte morsan. Om pappan vill låta grabben rida på hans veckor så får grabben rida. Seriöst, har du varit i en ridskola någon gång? Här har ungarna både gått i ridskola och haft hästar hemma. I ridskolan var det ständigt kaos! Ungar som varken visste fram eller bak på en häst, gick för nära andra hästar, hästar som skenade, kastade av och gud vet allt. Hemma har de kunnat lära sig i lugn och ro, utan att riskera att en annan unge rider upp precis bakom och skrämmer hästen.

Man kan lära sig RIDA hemma, även om du inte har den erfarenheten, så är vi många andra som har det.

Du misstolkar mitt inlägg, jag menade inte att pojkens mamma ska få förhindra att sonen rider när han är hos pappan. däremot kan inte pappan mot mammans vilja planera in en aktivitet för sonen på hennes veckor.

Har jag sagt något om att man inte kan lära sig rida hemma? Det jag har nämnt är bara ts i nuläget inte vet om hur mycket sonen vill lära sig rida, då han endast har ridit på marknader, där barnen får sitta på en ponny och bli ledd.  
  • Anonym (Ovvi)
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-15 23:38:37 följande:
    Haha, det kan du tycka så klart. Men det bestämmer inte morsan. Om pappan vill låta grabben rida på hans veckor så får grabben rida. Seriöst, har du varit i en ridskola någon gång? Här har ungarna både gått i ridskola och haft hästar hemma. I ridskolan var det ständigt kaos! Ungar som varken visste fram eller bak på en häst, gick för nära andra hästar, hästar som skenade, kastade av och gud vet allt. Hemma har de kunnat lära sig i lugn och ro, utan att riskera att en annan unge rider upp precis bakom och skrämmer hästen. Man kan lära sig RIDA hemma, även om du inte har den erfarenheten, så är vi många andra som har det.

Precis.
  • Fanny b
    Anonym (Ovvi) skrev 2013-11-15 23:44:07 följande:

Men snälla du. Mina fyraåringar kunde ta enkla och lekfulla instruktioner. Förstår inte riktigt varför du förutsätter att pojken skulle sura när ts lär honom att rida? Är det sådana relationer du har till dina barn? Har faktiskt aldrig stött på problemet i småbarnsålder måste jag säga. Att rida på en storhäst när man är fem år lär en ute ett piss, bara att åka runt runt för man når inte ner att skänkla ens. Plus att snackar vi risker med ett barn som behöver träna balans i sadeln så är ju en fallhöjd på 170 rätt mkt högre än en på en meter...

Jag antar att dina fyraåringar hade möjligheter på ett tidigt stadium att visa att de ville lära sig rida. Såvitt jag förstått det har ts bonusson endast ridit på marknader, dvs åkt häst. Jag menar inte heller att små barn inte kan ta instruktioner men för att de ska ta sig till dem måste de vilja göra detta när det gäller hobbies,
  • Anonym (Ovvi)
    Fanny b skrev 2013-11-15 23:52:11 följande:
    Jag antar att dina fyraåringar hade möjligheter på ett tidigt stadium att visa att de ville lära sig rida. Såvitt jag förstått det har ts bonusson endast ridit på marknader, dvs åkt häst. Jag menar inte heller att små barn inte kan ta instruktioner men för att de ska ta sig till dem måste de vilja göra detta när det gäller hobbies,

Ja mina barn började på Skansen. Sen fick de testa på en medryttarponny (vilket jag även rekommenderat ts) innan vi köpte en egen de fick dela på. När de var fyra hade de inte uttryckligen bett om att få lära sig rida utan tyckte det var kul med hästar mer eller mindre. Hade själv ett längre uppehåll då. Vi testade, vi uppmuntrade och intresset väcktes allt eftersom. I den åldern bedömde vi att för barnen var det mer lek (men inte på ett galet sätt utan väldigt städat och säkerhetsmedvetet) men att vi tog allt ansvar tills de helt enkelt växte i den rollen. Det kom med tiden. Det behöver inte vara tvärseriöst när de är så små. Så länge djur och barn trivs är det på ett lekfullt man skapar ett långvarigt intresse. Enligt mig iaf.
  • Fanny b
    Anonym (Ovvi) skrev 2013-11-15 23:26:36 följande:

Varför skulle han det? Jag har lärt mina barn och vi har aldrig varit osams över coachning förrän de kom upp i tonåren så då tog tränare över. Snacka om att anta att de har en usel relation?

Jag antar att dina barn inte gick ifrån att endast ha ridit på marknader till att få egna ponnies? För detta är det steg som ts bonusson kommer ta om han inom en snar framtid får en ponny. Jag tycker inte detta handlar om att relationen mellan förälder och barn måste vara dålig, utan om ts bonusson förknippar ridning med att sitta på en ponny medan han blir ledd så kanske han inte gillar det faktum att han måste börja rida på riktigt om han får en egen häst.
  • Anonym (morsa)
    Fanny b skrev 2013-11-15 23:49:45 följande:

Du misstolkar mitt inlägg, jag menade inte att pojkens mamma ska få förhindra att sonen rider när han är hos pappan. däremot kan inte pappan mot mammans vilja planera in en aktivitet för sonen på hennes veckor.

Har jag sagt något om att man inte kan lära sig rida hemma? Det jag har nämnt är bara ts i nuläget inte vet om hur mycket sonen vill lära sig rida, då han endast har ridit på marknader, där barnen får sitta på en ponny och bli ledd.  
    Vem pratar om att han ska rida på hennes veckor? Sen blir det ännu mer meningslöst med förslaget om ridskola om grabben bara ska vara med varannan vecka, det förstår du väl?

Det tar inte lång tid innan ungarna lär sig rida och inte "sitta på en ponny".
Svar på tråden Han får inte börja rida