• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Anonym (Ledsen)

Vill förtydliga lite hur mycket pojken ridit innan. Som jag nämnde i TS har pojken förutom marknader ridit hos våra vänner. Vi har varit hos dom minst 1 gång på våra veckor och han har både pysslat i stallet och ridit sedan i våras.
    Detta var inget vi direkt tog upp med biomamman eftersom det inte påverkade så mycket att spendera ett par timmar varannan vecka i stallet. Vi tog upp att vi vill låta honom ha en "egen" ponny eftersom det tar mer tid (som inte påverkar henne) och pojken kommer troligtvis prata mycket om det och möjligtvis tjata på mamman.
    Jag vill att vi har egna hästar eftersom jag inte vill begränsa våran hobby till scheman eller när andra med hästar kan ses. Att mannen dessutom är intresserad väger såklart tungt.

• jashrinah
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-16 00:12:09 följande:
    Vill förtydliga lite hur mycket pojken ridit innan. Som jag nämnde i TS har pojken förutom marknader ridit hos våra vänner. Vi har varit hos dom minst 1 gång på våra veckor och han har både pysslat i stallet och ridit sedan i våras.
    Detta var inget vi direkt tog upp med biomamman eftersom det inte påverkade så mycket att spendera ett par timmar varannan vecka i stallet. Vi tog upp att vi vill låta honom ha en "egen" ponny eftersom det tar mer tid (som inte påverkar henne) och pojken kommer troligtvis prata mycket om det och möjligtvis tjata på mamman.
    Jag vill att vi har egna hästar eftersom jag inte vill begränsa våran hobby till scheman eller när andra med hästar kan ses. Att mannen dessutom är intresserad väger såklart tungt.
    kan det inte kunna vara så då att hon är rädd för att han inte skall vilja vara hos henne för att han vill till stallet ?
  • Anonym (morsa)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-16 00:12:09 följande:
    Jag tycker inte att ni ska låta mammans ovilja hindra er.
    jashrinah skrev 2013-11-16 00:18:01 följande:
    kan det inte kunna vara så då att hon är rädd för att han inte skall vilja vara hos henne för att han vill till stallet ?
    Säkert, men där kan Ts och pappan hjälpa till och göra klart för grabben att all tid i stall och med ridning får ske när han är hos pappa. Sen, om mamman önskar ha det annorlunda, att han får rida på hennes veckor också, så får hon och pappan och Ts prata om det.

• Anonym (Ledsen)
    jashrinah skrev 2013-11-16 00:18:01 följande:
    Kan nog vara möjligt men vi har aldrig lagt oss i något i hennes veckor.
    Hon gav honom en egen Ipad som han får använda när han vill,egen platt-tv på rummet,ja sånt som vi begränsar låter hon honom hållas med hur mycket han vill.
  • Anonym (V)

Självklart kan väl du och pappan köpa en häst TS. Det har ju inte mamman till pojken något med att göra. Sedan får pojken vara i stallet och rida veckorna han bor hos er. Konstigare än så är det ju inte. Det är ju jättebra om ni gör det tydligt för pojken dock, att det enbart är på era veckor som stallet gäller. Hästen kommer ju trots allt bli ditt och pappans ansvar, inte pojkens, så ni kanske inte ska lägga upp det som att pojken får en "egen" häst, utan mer som att ni/du köper en häst och han får vara med och hjälpa till.

Mamman får väl köpa vad hon vill och hitta på vad hon vill med pojken på hennes veckor. Tex som en Ipad som hon nu hade köpt. Då kan dom spela på den när det är hennes vecka.

• jashrinah
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-16 00:32:33 följande:
    Kan nog vara möjligt men vi har aldrig lagt oss i något i hennes veckor.
    Hon gav honom en egen Ipad som han får använda när han vill,egen platt-tv på rummet,ja sånt som vi begränsar låter hon honom hållas med hur mycket han vill.
    fast en ponny blir ett så pass mycket starkare band .. jag skulle inte vilja vara ifrån min häst /hund /kattunge ... jag tror verkligen att det är rädslan för att han skall vilja vara hos er hela tiden och hon inte har möjligheten att ge han samma möjlighet som gör det. 
  • Anonym (sinakdus)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-15 03:03:45 följande:
    Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

Ni löser det genom att du köper din egen häst och ägnar dig åt ditt eget hästintresse som du vill.

Sedan kan ni låta pojken få prova på ridskola.

Det finns exakt noll anledning till att du går och köper en egen ponny åt honom. Särskilt som pojkens föräldrar inte är överens om saken.

Det handlar om en femåring som vare sig kan ta hand om en häst själv eller ens kan vara säker på vad han vill om ett år.
  • Anonym (sinakdus)
    Kaupa Jaur skrev 2013-11-15 19:50:02 följande:
    Är hästägare och tycker du resonerar helt riktigt ts. Vill pojken rida så uppmuntra! Det är bara ett stort plus att du själv är kunnig.

Det enda jag tycker är lite knas är att pojken skulle få en egen häst  när han bor varannan vecka. Det är inte så superschyst mot hästen, såvida inte någon annan kan motionera hästen under tiden förstås. Men kan han inte rida på ridskola istället? Det går för det mesta bra att rida bara varannan vecka. Jag brukar inte förespråka ridskola före eget stall såklart men just när han bor växelvis känns det lite förhastat.

Men som sagt, tycker inte du resonerar konstigt på något sätt. Mjuka upp mamman genom att ligga lite lågt med egna hästar etc än så länge, eller så skaffar du en som pojken får rida på ibland. Det är nog rätt osmidigt att trotsa övertydligt, även om mamman förstås inte har med att göra vad ni gör på era veckor. Hennes argument låter rätt klena.... 

Det är inte "superschysst" mot någon att styvmamman springer och köper en egen ponny åt hennes sambos femåring.

Hästen kan kanske klara sig utan ungen varannan vecka men ungen kommer att sakna hästen varannan vecka och mamman är den som kommer att få betala priset för det på sina veckor.

Så det är konstigt att inte kunna se att TS resonerar konstigt. Om man nu inte själv är hästmänniska och drömmer sig tillbaka till sina egna upplevelser förstås. 
  • Äppelpaj80
    Anonym (sinakdus) skrev 2013-11-16 02:45:32 följande:
    Ni löser det genom att du köper din egen häst och ägnar dig åt ditt eget hästintresse som du vill.

Sedan kan ni låta pojken få prova på ridskola.

Det finns exakt noll anledning till att du går och köper en egen ponny åt honom. Särskilt som pojkens föräldrar inte är överens om saken.

Det handlar om en femåring som vare sig kan ta hand om en häst själv eller ens kan vara säker på vad han vill om ett år.

Jag håller absolut med. Han är ju jätteliten. Vill ha sen fortsätta kan ni ju köpa häst sen när även mamman accepterar det.
  • Moolie

Sinakdus: Om familjen skaffat en katt eller hund då? Är det inte samma sak? Varför ska man begränsa sig själv för att barnen saknar? Saknar han inte bonus när han är hos bio osv?

Svar på tråden Han får inte börja rida