• Anonym (Ledsen)

Han får inte börja rida

Jag är bonusmamma åt en 5-årig pojke som mer och mer börjat intressera sig för hästar.
    Var vi än är där det finns hästar (marknader,djurparker osv) så fastnar han hos dom.
    Han pratar massor om hästar och vill veta allt. Han har ridit hos vänner och tyckt att det var jättekul.
    Självklart så kommer samma fråga varje dag: "Kommer jag få ha egen häst nån gång?"
    Jag red och hade egen häst i 10 år men slutade när jag flyttade hemifrån och började jobba.
    Eftersom vi har en stabilt liv och god ekonomi så skulle jag inte se några problem med att låta pojken få en ponny samtidigt som jag kan ta upp min ridning med egen häst igen.
    Pappan (min man) tror det skulle va bra för honom eftersom ipad/tv osv annars är det bästa han vet.
    Men när vi tog upp det med biomamman som vi har väldigt bra kontakt med tog det tvärstopp!
    Hon ser hellre att han sitter och spelar tv-spel eller leker på gården än är i ett stall.
    Jag frågade om det handlade om säkerheten,att hon är rädd att han ska skadas men det var det inte.
    Hon tycker själv inte om hästar och vill inte på sina veckor höra något tjat om nån häst.
    Vi bad henne tänka på saken eftersom det är pojkens dröm och för det faktiskt kan få honom att utvecklas.
    Tyvärr såg det inte ljusare ut vid senaste samtalet.

Biomamman skulle självklart inte ha något med hästen att göra utan det sköter jag och barnet får va i stallet på våran vecka. Vi bor i stan men det finns ett stall med lediga platser 5 km från oss. Vi har heller inte nämnt något till barnet att han skulle kunna få en egen häst eftersom han skulle bli så ledsen när mamman inte stödjer det.

Några tips på hur det här skulle kunna lösas? 

• Svar på tråden Han får inte börja rida
  • Anonym (hej ho)

TS

Låt inte mamman begränsa dina visioner om att skaffa hästar. Och har ni häst i familjen så är det ju inget mer med det.

Vill man inte att ens barn lever ett liv hos pappa och ett hos mamma så får man ju låta bli att göra slut.

• Anonym (hej ho)
    Moolie skrev 2013-11-16 08:51:58 följande:
    Sinakdus: Om familjen skaffat en katt eller hund då? Är det inte samma sak? Varför ska man begränsa sig själv för att barnen saknar? Saknar han inte bonus när han är hos bio osv?
  • Ess
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-15 23:38:37 följande:
    Haha, det kan du tycka så klart. Men det bestämmer inte morsan. Om pappan vill låta grabben rida på hans veckor så får grabben rida. Seriöst, har du varit i en ridskola någon gång? Här har ungarna både gått i ridskola och haft hästar hemma. I ridskolan var det ständigt kaos! Ungar som varken visste fram eller bak på en häst, gick för nära andra hästar, hästar som skenade, kastade av och gud vet allt. Hemma har de kunnat lära sig i lugn och ro, utan att riskera att en annan unge rider upp precis bakom och skrämmer hästen.

Man kan lära sig RIDA hemma, även om du inte har den erfarenheten, så är vi många andra som har det.

Så går det inte till på alla ridskolor. Den jag gick på red man lika individuellt på som jag gjorde på träningarna med min egen häst. 
    Men jag har varit och sett ungefär samma som du beskriver. Därför är det så viktigt att kolla upp och se på olika lektioner, både hur det går till för nybörjarna och en lektion för de som är mer avancerade. Inte bara ta den som ligger närmst.
  • poirot

Jag förstår inte riktigt vad mamman har med den saken att göra.

Du är bara avundsjuk på min mustasch!
  • Lejonmamman01
    jashrinah skrev 2013-11-16 00:18:01 följande:
    kan det inte kunna vara så då att hon är rädd för att han inte skall vilja vara hos henne för att han vill till stallet ?

Ja, det tänkte jag också. Det är ju inte alls ovanligt att den förälder som har mest pengar - oftast pappan - försöker "köpa" barnen efter en skilsmässa. T.ex. med utlandsresor, hästar, hundar, villa med tomt och eget rum till varje barn... Allt sådant som mamman, som varit tvungen att flytta till lägenhet, inte har råd med.
  • Anonym (sinakdus)
    Moolie skrev 2013-11-16 08:51:58 följande:
    Sinakdus: Om familjen skaffat en katt eller hund då? Är det inte samma sak? Varför ska man begränsa sig själv för att barnen saknar? Saknar han inte bonus när han är hos bio osv?

Så länge inte mamman och pappan är överens om sin son kring en så stor sak som att få en egen häst, vilket tar upp tid, pengar och allt så skaffar man inte en häst. Särskilt som pojken bara är fem år. 

Den vuxna lösningen är att låta pojken få rida på ridskola istället så får man se vad som händer. 

Att skaffa en katt är inte jämförbart med att skaffa en häst.
  • Anonym (morsa)
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 10:02:52 följande:

Ja, det tänkte jag också. Det är ju inte alls ovanligt att den förälder som har mest pengar - oftast pappan - försöker "köpa" barnen efter en skilsmässa. T.ex. med utlandsresor, hästar, hundar, villa med tomt och eget rum till varje barn... Allt sådant som mamman, som varit tvungen att flytta till lägenhet, inte har råd med.
    Så nu insinuerar du att Ts och pappan försöker köpa barnet, för att de vill låta honom rida, och ha en egen ponny, som han själv vill?
  • Anonym (morsa)
    Anonym (sinakdus) skrev 2013-11-16 10:05:56 följande:

Så länge inte mamman och pappan är överens om sin son kring en så stor sak som att få en egen häst, vilket tar upp tid, pengar och allt så skaffar man inte en häst. Särskilt som pojken bara är fem år. 

Den vuxna lösningen är att låta pojken få rida på ridskola istället så får man se vad som händer. 

Att skaffa en katt är inte jämförbart med att skaffa en häst.
    De behöver inte vara överens, mamman har inget med pappans veckor, och var han lägger tid och pengar, att göra. Det är inte så att killen ensam ska ta hand om hästen....

Nej, det är DIN lösning men Ts och pappan gör som de vill.

Självklart är det jämförbart, grabben kommer att ha lika mycket ansvar över ponnyn som han har för familjens hund.
  • Lejonmamman01
    Anonym (morsa) skrev 2013-11-16 10:08:13 följande:
    Så nu insinuerar du att Ts och pappan försöker köpa barnet, för att de vill låta honom rida, och ha en egen ponny, som han själv vill?

Nej, det behöver ju inte vara så just i deras fall. Jag säger bara att det FÖREKOMMER i vårdnadstvister. Pappa lovar dottern en egen häst om hon säger att hon vill bo hos honom, fast han aldrig haft något intresse för hennes ridning tidigare, typ. Han vill bara straffa mamman för att hon lämnade honom.
  • Anonym (morsa)
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-16 10:12:24 följande:

Nej, det behöver ju inte vara så just i deras fall. Jag säger bara att det FÖREKOMMER i vårdnadstvister. Pappa lovar dottern en egen häst om hon säger att hon vill bo hos honom, fast han aldrig haft något intresse för hennes ridning tidigare, typ. Han vill bara straffa mamman för att hon lämnade honom.
    Det förekommer att morsor påstår det, det har du rätt i. Men vem har hindrat morsan från att arbeta heltid, göra karriär och tjäna bra med pengar själv så att hon kan ge ungen allt han önskar?? Ingen, men det heter att de inte "kan" arbeta heltid sen de har fått barn....
Svar på tråden Han får inte börja rida