• kgv

Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!

Det går ingen nöd på oss men vi är väldigt långt ifrån några höginkomsttagare. Vi är två vuxna och ett barn + ett på väg. Jag tycker inte om att slösa onödiga pengar (även om jag måste erkänna att jag lägger alldeles för mycket på godis och VET att det är en väldigt onödig utgift). 

Jag vill ha tips på enkla saker att göra för att få mer pengar in på sparkontot och mindre pengar ut på onödigt skit.

Det jag vet att jag kan göra:

- Endast köpa godis på lördagar.
    - Ställa äggklocka för att lära mig att duscha snabbare och därmed spara varmvatten.
    - Släcka lyset i rummen vi inte är i (snarare behöver min man lära sig det).

• Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!
  • Livsnjuterskan
    Om man tycker om att tända levande ljus, spar man pengar genom att gjuta sina egna.
    Man sparar ljusstumpar och frågar familj och vänner om de också vill spara åt en.
    Sedan smälter man dem i vattenbad, sätter veke (det enda man behöver köpa från en hobbybutik) i en form  (och här kan man använda engångsmuggar, mjölkkartonger mm) , ser till så det är ordentligt tätt och häller i den smälta ljusmassan i formen.
    Tar ca ett dygn att stelna (beroende på formens storlek förstås)
    Och sedan har man egna ljus att tända i mörkret.
    Eller ge bort i present.
    Vill man kan man köpa färdiga formar i en hobbybutik. De kostar en slant, men det spar man in snabbt om man jämför med att man skulle ha köpt några färdiga ljus istället.
  • Linthe

Och dessutom, köp inte mer än nödvändigt. Vi köper till barnen, till de vuxna bara om det är nåt speciellt de verkligen behöver och vill ha.

• 1978

Använd halv dos maskindiskmedel.
    Minska mängden kött ni äter (eller sluta äta kött helt).
    Sluta köp alkohol och tobak (om ni gör det).
    Bo billigt.
    Sälj bilen om det går.
    Säg upp tv-box och andra tv-abonnemang och titta i datorn.
    Och matlådor så klart - detta under för hushållsekonomin! (Jag är urusel på det...)

Ofta är det de fasta och upprepade utgifterna man ska inrikta sig på för att få effekt. Se över abonnemang, prenumerationer mm.

• Gasellen2

Baka eget bröd i bakmaskin, vi spar över 1000 kr/månad på det. Klipp familjens hår. Vi spar över 8000 kr/år genom att göra det. Vi är sex personer i vår familj. Mer spartips på min blogg.

• mclo

Vi har bestämt oss för att ha köpstopp hela året om det inte är något som vi verkligen behöver så som nya kläder till sonen när han byter storlek.

Vi har även bestämt oss för att sluta snusa vilket vi sparar 10000:-/år

Om vi ska ha något godis så ska vi vänta ett dygn för att då försvinner suget.

Vi ska även gå igenom kvitton nog se vad vi brukar köpa och vilket av det som är onödigt.

Gå igenom reklamblad från mataffärerna och göra inköpslista och inte köpa något utöver det.

• 1978
    Gasellen2 skrev 2014-01-06 16:30:35 följande:

Baka eget bröd i bakmaskin, vi spar över 1000 kr/månad på det. Klipp familjens hår. Vi spar över 8000 kr/år genom att göra det. Vi är sex personer i vår familj. Mer spartips på min blogg.

Ja, bakmaskin är toppen (om man inte gillar att knåda och diska)!

Klippa hår är också superbra tips. Har ni korthåriga i familjen kan det löna sig att skaffa en trimmer.
Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!