• kgv

Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!

Det går ingen nöd på oss men vi är väldigt långt ifrån några höginkomsttagare. Vi är två vuxna och ett barn + ett på väg. Jag tycker inte om att slösa onödiga pengar (även om jag måste erkänna att jag lägger alldeles för mycket på godis och VET att det är en väldigt onödig utgift). 

Jag vill ha tips på enkla saker att göra för att få mer pengar in på sparkontot och mindre pengar ut på onödigt skit.

Det jag vet att jag kan göra:

- Endast köpa godis på lördagar.
    - Ställa äggklocka för att lära mig att duscha snabbare och därmed spara varmvatten.
    - Släcka lyset i rummen vi inte är i (snarare behöver min man lära sig det).

• Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!
  • Englia

Sänk värmen en grad inomhus, ni vänjer er snart.

Alltid lock på potatis etc som ska koka upp.

Tvätta i lägre temperatur, blir oftast rent även i 40 grader.

Handla kläder second hand. Sälj saker på Tradera.

Skriv upp ALLT ni köper, man får lättare koll då.

Stäng av allt elektriskt ordentligt på natten, låt inget stå stand by.

Beställ sophämtning mer sällan? (Gissar att ni bor i hus då du skrev det om varmvatten)

Veckohandla, försök att skriva matsedel.

• silhuett

Det första man göra när man får in pengar på kontot är att lägga undan 500 kr (eller annan summa som man känner att man har råd att avvara) i kontanter eller på ett sparkonto . Man kommer inte sakna de där pengarna i slutändan ändå, eftersom de oftast försvinner på onödiga saker. Men blir det ändå kris har man dem ju i reserv.

• kgv

Idag satte jag faktiskt äggklockan när jag duschade. Sporrade en hel del och jag lyckades faktiskt bli klar (utan stress) med marginal. Kändes sweet

• Kiwinna

Att göra storkok på det som affären har billigt just den veckan och frys ner i lådor. Till slut har du en bra variation att ta fram lådor som dessutom kan vara bra inför när bäbisen kommer och ni kanske inte vill stå och laga mat varje dag.

• Caila

Jag försöker framför allt att undvika att köpa nya kläder i tid och otid. Så länge jag inte ändrar storlek kan jag ha de kläder jag redan har och det är ganska få kläder som verkligen slits ut. Strumpor och strumpbyxor som verkligen slits köper jag när det är superrea, tex ett par stickade strumpbyxor för 15 kr. Då blir det kanske lite udda färger, men det kan vara kul att variera. Koftor, kjolar och byxor som är använda hänger jag ut på balkongen och vädrar, ibland över natten. Sen luktar de fräscht och inte det minsta svett, så kan jag tvätta lite mindre och slita lite mindre på kläderna. Till treåringen köper jag nästan enbart begagnade kläder, det finns massor av fint som inte alls är slitet, plus att alla läskiga kemikalier redan är urtvättade och inte skadar mitt barn. Samma sak gäller till viss del leksaker. Böcker lånar vi på biblioteket, extra skönt när man läst samma bok för lillan en hel månad att få byta mot någon annan.

Jag försöker också tänka att vårt hem duger som det är, och att det är onödigt att ändra om och köpa nytt pynt när vi ju gillade det vi har när vi köpte det. Det håller väl kanske inte i evighet, men många tröttnar alldeles för snabbt på tex. möbler och inredning.

• nevermind

Matlådor!!!

Det som hjälpte mig: Levde på existensminimum men behövde hjälp för att inte nalla av överskottet. Har två konton. På ett hade jag 3880 kr, hyran plus a-kassaavgiften. Resten förde jag över på ett annat konto och gav syrran kontokort och internetdosa.
    Gick på CSN just då. Sparade mellan 1000-2000 kr i månaden.

Bestäm hur mycket pengar ni ska leva för! Kommer det in extra pengar (typ bonus eller skatteåterbäring), så SPARA det.

• Lison

Gör egen musli
    ... istället för att köpa. Busenkelt. Godare också! Bra frukost.

Havregryn 
    hackade nötter (hasselnötter, mandlar)
    honung
    rapsolja

Rör ihop allt och in i ugnen på 175 grader. Rör om ibland. ha inne 20-25 minuter. 

Kolla hela tiden så det inte bränns. 

Det fick bli mitt tips. 

• Rafael90

Strömbrytare, skaffa ett sånt där uttag som går att stänga av med en knapp, och koppla in TV osv i det. TV drar el även om den är av/standby.
    När ni köper handtvål, diskmedel osv häll över hälften i en annan flaska och häll på vatten, rengör lika bra men räcker dubbelt så länge.
    Tvätta disktrasor i tvättmaskinen istället för att slänga dem.
    Är det extrapris på nåt så köp och frys in, det mesta går att frysa oavsett om det är kött/grönsaker
    Panta burkar, utnyttja reklam och rabattkuponger, spara mynt och växla in mot sedlar, annars är det lätt att det ligger flera hundralappar i 5or och enkronor i lådor överallt.

• Familjen Fri

Min erfarenhet är att människor väljer att optimera sönder smådetaljer i sina ekonomiska liv men välj inte att se på helheten. Köp inte ett för stort boende, bo nära din arbetsplats, köp en billig bil om du måste ha någon överhuvudtaget, ät inte ut och laga all mat från grunden.

Och framförallt: Undvik att konsumera, undvik det som pesten. En chokladkaka på pressbyrån, några spontana saker på willys, en tidning, extra kanalpaket till boxen, dyra mobilabonnemang... Små saker som blir enorma summor över tid. Om du har en återkommande utgift om 500 kr/månad innebär det 6 000 kr per år, 60 000 på 10 år, 180 000 kr på 30 år... De säger att dagens ungdomar inte har råd att pensionsspara, jag undrar varför.

Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!