• kgv

Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!

Det går ingen nöd på oss men vi är väldigt långt ifrån några höginkomsttagare. Vi är två vuxna och ett barn + ett på väg. Jag tycker inte om att slösa onödiga pengar (även om jag måste erkänna att jag lägger alldeles för mycket på godis och VET att det är en väldigt onödig utgift). 

Jag vill ha tips på enkla saker att göra för att få mer pengar in på sparkontot och mindre pengar ut på onödigt skit.

Det jag vet att jag kan göra:

- Endast köpa godis på lördagar.
    - Ställa äggklocka för att lära mig att duscha snabbare och därmed spara varmvatten.
    - Släcka lyset i rummen vi inte är i (snarare behöver min man lära sig det).

• Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!
  • stormfågel

Bli en hejare på att packa matsäckar! (speciellt om du har barn)

Små festisar i icas eller konsums egna märken kostar en 10 för tre stycken, medan de ofta kostar 15 kr/st om du köper dem på utflyktsmålet/museet/kiosken.

Ha dryck, hembakta muffins, riskakor hemma och pizzabullar/piroger i frysen så kan du snabbt packa med en bra utflyktskorg som man sparar hundralappar på om är en familj med några barn.

Även korv i mattermos och korvbröd i frysen är ett säkert kort.

• husetsfru

Gå in i en affär så sällan som möjligt.

Det är så lätt att det slinker ner något mer än vad som ska handlas. Ett linne, kul grunka, en chokladbit, en tidning etc.

Tror man (om jag får dömma andra efter mej själv) skulle spara en hel del på det

• Livsnjuterskan
    husetsfru skrev 2014-01-06 17:18:34 följande:
    Gå in i en affär så sällan som möjligt.
    Det är så lätt att det slinker ner något mer än vad som ska handlas. Ett linne, kul grunka, en chokladbit, en tidning etc.
    Tror man (om jag får dömma andra efter mej själv) skulle spara en hel del på det

Ja, detta är ett väldigt bra tips!
    Att hålla sig från affärer så långt det går!

Jag har blivit bättre på att gå in i mataffärer och bara handla det jag ska ha,
    och det märks fort skillnad i plånboken!
    Och när man gjort såhär ett tag så går det av sig själv till slut.
    Tänk vilken bra ekonomi man kommer ha med tiden :)

• En blå giraff

Om man behöver någonting - kolla alltid först om du kan hitta det i någon second-handbutik, Blocket eller Tradera. Finns jättebra saker till en bråkdel av priset. Jag tycker också att det är så roligt att gå på second hand. Man vet aldrig vad man kan hitta! Köper ofta barnböcker för 5:- eller serietidningar för 1:- till mina barn. Spel till barnen kan man hitta för en tia. Även husgeråd, porslin m.m. finns ofta mycket fint på second hand jättebilligt. Bara att diska i maskin och så är det som nytt. Kläder är också väldigt miljövänligt och billigt på second hand.

• kubic

Jag och min man har börjat åka till Willys och storhandla i grannstaden när vi ändå hälsar på mina föräldrar. Resan dit på 3 mil gör vi ju ändå och det blir mycket billigare än Ica där vi bor. Sedan köper vi mjölk och sådant på ica de veckor vi inte hälsar på. Det blir typ varannan vecka.

Sedan handlar vi alla duschgrejer, schampo osv på ÖoB i stället för i vanliga affären. De har ju även hårprodukter, spray som jag använder kan man köpa för 25 kr burken ist för 59 som det kostar normalt.

• aleakim

Använd kontanter när ni handlar mat, och lämna kontokortet hemma. Ha självscanning så överskrider man inte summan man har med sig. På så sätt kommer man inte stoppa massa onödigt i korgen för man kan ju helt enkelt inte. Skriv shoppinglista och på ett ungefär vad det kostar (det lär man sig fort om man är uppmärksam när man väl går där) för att få någon sorts koll.

Matsedel är en fördel om man vill handla såhär så slipper man köpa stå i slutet av veckan med grejer som inte passar ihop. 

• Linthe

Byt saker med kompisar eller kollegor. Vi har en hylla på jobbet där man kan lägga böcker som den som vill får ta eller låna.
    Annars är ju biblioteket toppen för böcker är ju ganska dyra.

• Livsnjuterskan
    Linthe skrev 2014-01-08 20:19:10 följande:
    Byt saker med kompisar eller kollegor. Vi har en hylla på jobbet där man kan lägga böcker som den som vill får ta eller låna.
    Annars är ju biblioteket toppen för böcker är ju ganska dyra.
    Smart att ha en sån hylla på jobbet!
    Och ja, bibblan det är grejer det! :)
Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!