• kgv

Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!

Det går ingen nöd på oss men vi är väldigt långt ifrån några höginkomsttagare. Vi är två vuxna och ett barn + ett på väg. Jag tycker inte om att slösa onödiga pengar (även om jag måste erkänna att jag lägger alldeles för mycket på godis och VET att det är en väldigt onödig utgift). 

Jag vill ha tips på enkla saker att göra för att få mer pengar in på sparkontot och mindre pengar ut på onödigt skit.

Det jag vet att jag kan göra:

- Endast köpa godis på lördagar.
    - Ställa äggklocka för att lära mig att duscha snabbare och därmed spara varmvatten.
    - Släcka lyset i rummen vi inte är i (snarare behöver min man lära sig det).

• Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!
  • Livsnjuterskan
    troddeduja skrev 2014-01-09 16:18:19 följande:
    Handla inte!
    Livsnjuterskan skrev 2014-01-10 21:50:55 följande:
    Mycket bra spartips!!
    Men kanske inte alltid lika enkelt ...

• Livsnjuterskan

Läs på vad som gäller kring studiecirklar.

Går att starta studiecirkel inom nästan vilket ämne som helst.

Jag och några vänner träffas ungefär en gång i veckan och pysslar/handarbetar.

Med uppehåll för sommar och jul.

Ca 3 timmar/tillfälle.

Vi anmäler detta till ett studieförbund, tillsammans med en kostnad vi har för att hålla i dessa träffar.

För oss handlar det om en räkning på material vi använder oss av.

Och så får vi utbetalt en summa per år för detta.

Trevlig att få sin hobby betald :)

Och så trevligt det är med dessa träffar!!

Vi lär oss och utvecklas!

• Familjen Fri

En buffert är ett jävligt  bra sätt att spara pengar på. Istället för att utnyttja lån och krediter där man betalar ränta kan man möta det oväntade med egna medel. Den enda kostnaden är är att pengarna kan ge bättre avkastning än på ett sparkonto med hög ränta.

• knasigapappan
    kgv skrev 2013-12-02 13:47:08 följande:
    Det går ingen nöd på oss men vi är väldigt långt ifrån några höginkomsttagare. Vi är två vuxna och ett barn + ett på väg. Jag tycker inte om att slösa onödiga pengar (även om jag måste erkänna att jag lägger alldeles för mycket på godis och VET att det är en väldigt onödig utgift). 

Jag vill ha tips på enkla saker att göra för att få mer pengar in på sparkontot och mindre pengar ut på onödigt skit.

Det jag vet att jag kan göra:- Endast köpa godis på lördagar.

- Ställa äggklocka för att lära mig att duscha snabbare och därmed spara varmvatten.

- Släcka lyset i rummen vi inte är i (snarare behöver min man lära sig det).

Sälj bilen!
  • Sunshine82

Handla mat på matsmart.se de säljer överskottsmat jättebilligt. Sälj sånt du inte behöer på blocket, jag har sålt saker som jag aldrig trodde att någon skulle köpa. 

• knasigapappan
    knasigapappan skrev 2014-01-12 15:00:25 följande:
    Sälj bilen!

En 40 watts lämpa kostar 350 kr att ha tänd dygnet runt ett helt år. 4 öre per timme.

Om elpriset är 1kr per kilowattimme, vilket är högt räknat.

Bättre att byta till rätt/lågenergilampor, ist för att sitta i en mörk lgh. Mår du bättre tror jag.
  • PinUpGirl

*Gör eget fika och bröd. Det kan man frysa ner och ta upp när man får besök. Om du inte är förtjust i att baka
    så kan du göra storbak ibland när det behövs. Gör egen musli också. Allt det blir nog billigare i längden.

*Plocka egna bär. Om ni bor nära en skog kan ni gå eller cykla dit. Skogen har ju gratis blåbär och lingon.
    Så det går ju bara att frysa ner och göra nå gott av sen.

*Panta burkar. Om ni har mkt pant varje vecka så går det att använda då ni gör eran veckohandling. Så då blir det billigare när man använder pantkvittona.

• lövet2

Det blir inga stora pengar det här, men många bäckar små ... osv:

Jag betalar allting kontant (utom mat, som jag betalar med ICA-kortet). Växelpengarna stoppar jag i någon ficka. Varje gång jag lägger kläder i tvätten, så tömmer jag fickorna och lägger pengarna i en burk. Förra året blev det runt 1200 kr.

• SolblommaSthlm
    Sunshine82 skrev 2014-01-15 11:04:01 följande:
    Handla mat på matsmart.se de säljer överskottsmat jättebilligt. Sälj sånt du inte behöer på blocket, jag har sålt saker som jag aldrig trodde att någon skulle köpa. 
    Jag var inne och kollade på matsmart.se men blev lite fundersam. De skriver att de köper in överlaget, varor med korta datum eller nyligen passerade bäst-före-datum, utgående sortiment eller utgående förpackningar osv. Det framgår ju inte av sidan vilka varor som har passerat bäst-före-datum så jag undrar om du som handlat av dem har någon uppfattning om hur mycket av deras varor som består av varor som dessa? Jag vet att de flesta varor oftast går att använda efter bäst-före-datum en det är ju svårt att veta om man kan beställa mycket av en vara om man inte vet bäst-före-datum.

Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!