• kgv

Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!

Det går ingen nöd på oss men vi är väldigt långt ifrån några höginkomsttagare. Vi är två vuxna och ett barn + ett på väg. Jag tycker inte om att slösa onödiga pengar (även om jag måste erkänna att jag lägger alldeles för mycket på godis och VET att det är en väldigt onödig utgift). 

Jag vill ha tips på enkla saker att göra för att få mer pengar in på sparkontot och mindre pengar ut på onödigt skit.

Det jag vet att jag kan göra:

- Endast köpa godis på lördagar.
    - Ställa äggklocka för att lära mig att duscha snabbare och därmed spara varmvatten.
    - Släcka lyset i rummen vi inte är i (snarare behöver min man lära sig det).

• Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!
  • Grande Rock
    bullerbyn skrev 2013-12-02 17:07:43 följande:
    Klart den gör! Alltså en laddare som är ansluten till eluttag men ej t.ex telefonen.
    exakt vad är det som är klart med det? vad gör den med strömmen den förbrukar?
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • KanDetHändaNu

Köp lågprisvaror istället för märkesvaror (mat, kläder, möbler etc)

Om man har en tendens att kasta mycket mat, köp inte lika mycket med kort datum som färskvaror, om en gurka kostar 10kr och man vet att man bara äter upp en gurka innan den hinner bli dålig så ska man strunta i alla erbjudanden som tex 2 gurkor för 15kr. för det förlorar man på i längden.

om man inte äter upp en hel limpa så frys in t.ex halva istället så kan man tina upp resten senare.

och när man får lust att köpa något, tänk efter, finns det ett annat märke som är lika bra fast billigare, finns de begagnat för ett mycket bättre pris. behöver jag verkligen det här, och behövs de just nu eller kan jag vänta, och varför vill jag ha de, är det bara ett habegär eller är det nödvändigt?

• Aniiee
    Grande Rock skrev 2013-12-02 17:12:04 följande:
    http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Hemelektronik-och-standby/Varme-fran-transformatorer/

Lite enkel läsning. Laddaren till min telefon är dock kall om det inte sitter en mobil eller läsplatta i....... Kag skulle nog föreslå att alla känner på sina laddare o.dyl. en halvtimme efter att mobilen eller vad det nu är har kopplats bort. Men det här är säkerhet, inte pengar. I pengar så tror jag att en kall laddare inte drar mer än försumbara hundradels ören om dagen......
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • bullerbyn
    Grande Rock skrev 2013-12-02 17:12:04 följande:
    Om du har en laddare, t.ex en datorladdare, så ser du ju att lampan lyser fastän laddaren ej är ansluten till datorn.
  • Grande Rock

där ser man, har aldrig märkt av att laddaren skulle vara varm mer än när telefonen är ansluten.
    Tack för info.

• Aniiee
    bullerbyn skrev 2013-12-02 17:30:35 följande:
    Om du har en laddare, t.ex en datorladdare, så ser du ju att lampan lyser fastän laddaren ej är ansluten till datorn.
    Vilket är ungefär lika säkert som när Energimyndigheten förutsätter att du inte har lock på kastrullerna när man lagar mat.......

Min bärbara dators laddare slocknar när den inte sitter i....... Man får helt enkelt kolla sina egna prylar och sedan ta till åtgärder efter det. Men det är OT......
  • KanDetHändaNu

På min sony-telefon står det alltid när man drar ur laddaren att man även ska dra ur den ur väggen för att spara ström Glad 

• bullerbyn
    Aniiee skrev 2013-12-02 17:41:06 följande:
    Vilket är ungefär lika säkert som när Energimyndigheten förutsätter att du inte har lock på kastrullerna när man lagar mat.......

Min bärbara dators laddare slocknar när den inte sitter i....... Man får helt enkelt kolla sina egna prylar och sedan ta till åtgärder efter det. Men det är OT......
    Jaja.......
  • Gizmo
    KanDetHändaNu skrev 2013-12-02 17:46:42 följande:
    På min sony-telefon står det alltid när man drar ur laddaren att man även ska dra ur den ur väggen för att spara ström Glad 
    Jo, men precis!
  • Gizmo

Jag köper alltid storpack av t ex blandfärs, det låter mycket med 2½ kg blandfärs, men det är mycket billigare än att köpa små förpackningar!

Svar på tråden Vill ha dina bästa och ENKLA spartips!