Smör vs Margarin
Jag bakar en del och för mig är det självklart att baka med riktigt smör, men hur gör ni?
Smör eller margarin? Eller kanske något helt annat? Upplys mig!
Jag bakar en del och för mig är det självklart att baka med riktigt smör, men hur gör ni?
Smör eller margarin? Eller kanske något helt annat? Upplys mig!
Margarin kommer inte över tröskeln till vårt hus! Det hade väl ett existensberättigande under kriget, men inte idag.
Jag minns för några år sedan när vi skulle göra julgodis ihop med några andra familjer. Någon tog glatt på sig att köpa in ingredienserna, vilket vi var tacksamma över. När det är dags packar människan glatt upp margarinpaket och den billigaste sortens block-"choklad". Jag höll förstås god min (inte läge att visa missnöje när någon varit snäll), men jag tyckte nog att jobbet i köket blev ganska bortkastat. Som tur var hade barnen kul.
I bakning märker jag ingen skillnad smakmässigt, men smör känns snällare mot kroppen ändå så jag väljer det. Ska man däremot steka pannkakor/ägg är skillnaden extrem! Men där blir det oftast flytande margarin ändå, eftersom jag är lat.
Smör! Enbart.
Enbart smör till matlagning och bakning.
Bregott till smörgåsarna,
På jobbet har vi lätta, för det är så mycket nyttigare. Ååååååå bullshit säger jag.
Smör. Alltid smör...
Smöööör. Bättre än margarin på alla sätt och vis!
Smör, självklart.
Ibland smör, ibland margarin. Jag är uppväxt i ett margarinhem och tycker inte om smaken av Bregott etc. Har alltså Lätta för jag tycker det är godare. En smaksak helt enkelt.
I bakning känner jag ingen skillnad alls smakmässigt de gånger jag använder smör och de gånger jag använder margarin. Om jag bara bakar nåt snabbt som t ex scones tar jag därför oftast margarin och annars smör. Känns ju trots allt mer naturligt med smör.
SJÄLVKLART smör....Vem fan vill ha margariiiiiiiin?
Beror lite på ekonomin, känner egentligen ingen direkt skillnad när jag bakar om jag ska vara helt ärlig. En del annan matlagning är jag dock mer kompromisslös på där jag tycker att margarin/smör faktiskt gör någon större skillnad.