• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • frappa
    chinaman skrev 2013-12-30 17:10:43 följande:
    Hej!

....

Du säger du är missbrukare, men inte någonstans såg jag i hur detta missbruk tedde sig.

Ett visst beroende gick skönja, men idag så inte så ofta.

Att överdriva berusning är aldrig bra.

Det får räcka med 1-2ggr i veckan om man nu inte överdriver dessa två ggr.

I så fall får man tänka om lite.

• frappa
    FlamingRed skrev 2013-12-30 17:14:03 följande:
    Jaha, hur tänker du då, att de flesta beroendeframkallande substanser är inte beroendeframkallande i "början", utan det är en egenskap hos substansen som bara uppstår en bit in?

Substansen har givetvis samma egenskap vid första intaget, som vid 100:ade. Bara att summan av effekten är betydligt mer uppenbar vid 100e gången.

Om du sparar en krona varje dag så har du snart tusen kr. Dock så är den sista kronan inte värd mer än den första.

Likadant fungerar uppbyggnaden av ett fysiskt beroende från beroendeframkallande substanser.

Nu börjar det bli för avancerat för oss bägge, när man i detalj ska förklara en sådan här sak.(om du inte är en biokemiskt, det är inte jag i alla fall)

Svårt att tro ens en forskare i ämnet tycker det är lätt att förklara.

Sen har jag ingen magisk gräns på vart det börjar och slutar.

Kan inte heller ge dig en sådan nu, eller ens aldrig.

Kan hålla med om att den första droppen här ihop med den sista droppen som gör så det svämmar över.

Men då är du redan där, och korrelationen mellan första och sista droppen är hopsatt.

Kommer inte sista droppen som för bägaren rinna över, så uppstår inte den korrelation längre.

Och här får man använda en annan retorik.

Vad vet jag inte, för ämnet var redan tråkigt innan jag ens började.

Och blir inte roligare desto mer inlägg som kommer.

Din liknelse, var riktigt dålig.

Måste väl finnas bättre liknelser än den?

Som kan stödja i vad du säger.

För denna accepterar jag inte alls, brukar sällan göra så här MYCKET sällan.

• Digestive
    FlamingRed skrev 2013-12-30 17:02:00 följande:
    Som ett motargument till att unga skulle gynnas vid en reglering, eller att organiserad brottslighet skulle minska vid reglering.
    Eftersom det inte finns ett perfekt läge så går det bara att skapa en situation som balanserar verkligheten bäst.

Såhär enkelt ser det ut; ungdomar missgynnas och gynnas om vart annat i nuvarande situation, ungdomar missgynnas och gynnas även vid en reglering.

Det handlar om skadekontroll, inte om att välja mellan orden "illegalt" och "legalt" efter vad som passar med ens ideologi. Verkligheten utspelar sig inte innanför någons öron, varför verkligheten kräver lite mer för att hanteras än fixerade ideologier och annat som snarare borde ligga under image, stil och identitet snarare än politik.

Drogpolitik utgör ett verktyg - inte en image eller en slags brosch på kavajkragen som anti och pro kan återreflektera sina fixerade ideologier i.

För att använda politik så behövs den förstås och för att nå förståelse så krävs det lite mer diskussionsengagemang än att hux-flux kasta i ett motargument på ett motargument bara för att en slags osynlig våg ska väga över på egen sida.

Vad driver liksom? Därborta verkar enbart tanken på en ideologi driva och att vinna så billiga diskussionspoänger åt den ideologin att det borde regleras via sexköpslagen att ens svara på tal.
  • FlamingRed
    Digestive skrev 2013-12-30 17:34:15 följande:
    Eftersom det inte finns ett perfekt läge så går det bara att skapa en situation som balanserar verkligheten bäst.

Såhär enkelt ser det ut; ungdomar missgynnas och gynnas om vart annat i nuvarande situation, ungdomar missgynnas och gynnas även vid en reglering.

Det handlar om skadekontroll, inte om att välja mellan orden "illegalt" och "legalt" efter vad som passar med ens ideologi. Verkligheten utspelar sig inte innanför någons öron, varför verkligheten kräver lite mer för att hanteras än fixerade ideologier och annat som snarare borde ligga under image, stil och identitet snarare än politik.

Drogpolitik utgör ett verktyg - inte en image eller en slags brosch på kavajkragen som anti och pro kan återreflektera sina fixerade ideologier i.

För att använda politik så behövs den förstås och för att nå förståelse så krävs det lite mer diskussionsengagemang än att hux-flux kasta i ett motargument på ett motargument bara för att en slags osynlig våg ska väga över på egen sida.

Vad driver liksom? Därborta verkar enbart tanken på en ideologi driva och att vinna så billiga diskussionspoänger åt den ideologin att det borde regleras via sexköpslagen att ens svara på tal.
    Jag personligen drivs av en tro på att människan utvecklas till en lyckligare människa utan bruk av droger. Främst pga droger tar bort "tvånget" för varje människa att faktiskt lära sig skapa sin lycka, droger utgör en sorts dålig genväg/senväg.
  • frappa
    FlamingRed skrev 2013-12-30 18:44:53 följande:
    Jag personligen drivs av en tro på att människan utvecklas till en lyckligare människa utan bruk av droger. Främst pga droger tar bort "tvånget" för varje människa att faktiskt lära sig skapa sin lycka, droger utgör en sorts dålig genväg/senväg.

Det är beundransvärt, men en Utopi i världen.

Du är kör meditering och liknande saker väl?
    Är du medveten om att en hel dessa har ett ursprung tillsammans med vissa droger som hallucinogena tex.

Är medveten om att det går uppnå saker utan dessa droger.

• FlamingRed
    frappa skrev 2013-12-30 20:06:45 följande:

Är du medveten om att en hel dessa har ett ursprung tillsammans med vissa droger som hallucinogena tex.

Utopi eller inte, fullt möjligt för varje enskild människa.

Nja, kan kallas meditering. Jag är fullt medveten om det, och kan se hur hallucigena droger kan hjälpa till. Många talar om sådana upplevelser.

Och det är inte LSD jag främst är emot, utan "fördummande" droger som cannabis eller alkohol, sådana som man tenderar till att bruka mer kontinuerligt.

• FlamingRed
    frappa skrev 2013-12-30 20:06:45 följande:

Jag skulle snarare kalla det ha kul nykter, vilket är tio gånger så roligt som att ha kul stenad/full, när man väl lärt sid det.
  • frappa
    FlamingRed skrev 2013-12-30 20:15:00 följande:
    Jag skulle snarare kalla det ha kul nykter, vilket är tio gånger så roligt som att ha kul stenad/full, när man väl lärt sid det.

Ja, jag har kul nykter, och jag har kul även de ggr jag är berusad.

Det ena utesluter inte det andra.

Jag respekterar nykterhet.

• Bambio
    frappa skrev 2013-12-30 00:52:20 följande:
    Nu var ju det cannabis och inte amfetamin vi pratar om här. Alkohol är farligare, det är konsensus för de flesta. Du har noll koll på vad cannabis är, eller tror du veta mer än 1,3miljoner som använt cannabis elleranvänder cannabis?

Jag har femårs erfarenhet av en cannabisbrukare. Har varit med om diverse psykoser, paranoida tankar och våldsamt beteende. Jag vet PRECIS vad cannabis är! Du/ni kan säga vad ni vill!
  • Anonym (..)
    Bambio skrev 2013-12-30 22:52:27 följande:

Jag har femårs erfarenhet av en cannabisbrukare. Har varit med om diverse psykoser, paranoida tankar och våldsamt beteende. Jag vet PRECIS vad cannabis är! Du/ni kan säga vad ni vill!
    Tvivlar inte alls på vad du säger, du har säkert upplevt det så ur ditt perspektiv, vilket gör det verkligt för dig.
    Vi vet inget om din historia, men faktum är att vissa människor inte kan hantera droger, och skall således inte använda droger. 
    Det innebär inte att man kan argumentera utifrån ditt perspektiv, du är nämligen inte objektiv. Tråkigt att ditt ex. inte funkade ihop med cannabis (psykoser tvivlar jag på dock, men det är en helt annan diskussion, tror inte det du menar med "psykos" är nån riktig klinisk psykos. Isåfall har det troligen varit andra preparat inblandat också.). 
Svar på tråden Cannabisrökande man!