• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • ådärsattdenja

Jag hade ställt ett ultimatum, sluta eller så drar jag. Men det är ju i o för sig tur att det är röka han pysslar med och inte ngt värre.

• Ogift77

Flera olika perspektiv på det, såklart.... Vill du ha barn med honom? Han är en klart olämplig pappa om han använder narkotika. Har han körkort? Röker han två ggr per dag kör han drograttfull. För det tredje, det du beskriver kring honom tyder på att han är beroende. I min värld är det enkelt; ge honom ett ultimatum! Kan han inte leva upp till det, så lämna honom innan det är försent!

• Anonym (tjej)

Jag förstår att det måste vara jätte jobbigt och komma som en chock för dig, men hur kunde du inte märka nått innan? Träffades ni inte så ofta? Jag röker själv och jag skulle inte kunna dölja att/om jag röker på varje dag(min kille tycker det är helt ok).

Om jag vore i din situation så hade jag flyttat ut rätt fort, sagt att han var tvungen att sluta om han vill fortsätta förhållandet och om han inte skulle vara villig att göra det hade jag med största sannolikhet gjort slut. Att han döljer nått sånt är ju mer än illa. Dessutom så verkar det finnas många i hans närhet som brukar vilket kommer göra det betydligt svårare för honom att sluta.

• radwanska

Om du väljer att vara med honom tycker jag att du ska acceptera hans cannabisbruk för det är en del av honom och hans vanor. Kanske inte för resten av livet, men just nu. Acceptera, och nästa steg är att visa lite intresse. Jag menar inte att du ska prova själv om du inte har en nyfikenhet. 

Jag menar på att cannabisrökande i sig inte behöver vara varken ett missbruk eller ens en dålig vana. Det kan bli det för vissa, men behöver inte vara det. Tror du att han själv ser det som ett problem eller något som bidrar som ett plus i kanten till en redan god tillvaro?

Själv röker jag inte cannabis just för tillfället, men jag mycket stor kunskap och erfarenhet efter att ha rökt i regel dagligen i ett par års tid. Ja, till och från sedan jag var 17 år antar jag. Så fråga gärna om du undrar över något.

• Anonym (Maja)

Jag sitter just nu drar på ett par riktigt fina blommor, och mår fint gör jag

Din tråd gav ett gott skratt i alla fall! Hahaha Skål

• radwanska

Nu vill jag tillägga att det inte var så himla schysst av honom att hymla med detta ända tills det var dags för bröllop.
    Som om det vore en mörk hemlighet. Kanske ett ultimatum vore en ide ändå. Tycker man ska vara rakryggad med såna här grejer från början.

• Anonym (Mittemellan)
    Anonym (Maja) skrev 2013-12-28 00:34:21 följande:
    Jag sitter just nu drar på ett par riktigt fina blommor, och mår fint gör jag

Din tråd gav ett gott skratt i alla fall! Hahaha Skål
    skratta i helvetet dumma fan och dra från denna tråd för du har inget här o göra
  • Anonym (Mittemellan)
    radwanska skrev 2013-12-28 00:34:51 följande:
    Nu vill jag tillägga att det inte var så himla schysst av honom att hymla med detta ända tills det var dags för bröllop.
    Som om det vore en mörk hemlighet. Kanske ett ultimatum vore en ide ändå. Tycker man ska vara rakryggad med såna här grejer från början.
    Jag frågade honom och då sa han ja jag frågade därpå varför han aldrig sagt något o då sa han du har aldrig frågat. Nej han är inte rakryggad om det för han vet att det är fel. Hans mor var drogberoende och han vet att det skadar förhållanden/familjer. Men! Han är beroende! :( Jag vill ha barn med honom, men vill inte att de växer upp med en acceptans mot droger som kommer från hemmet. Du som rökt på, om du under den tiden älskat ngn som ställt ett ultimatum. Vad tror du du att du hade gjort HELT ÄRLIGT. Jag vill bara få ett hum av hur viktig en drog kan vara för ngn beroende.
  • Anonym (Mittemellan)
    Anonym (tjej) skrev 2013-12-28 00:29:29 följande:
    Jag förstår att det måste vara jätte jobbigt och komma som en chock för dig, men hur kunde du inte märka nått innan? Träffades ni inte så ofta? Jag röker själv och jag skulle inte kunna dölja att/om jag röker på varje dag(min kille tycker det är helt ok).

Om jag vore i din situation så hade jag flyttat ut rätt fort, sagt att han var tvungen att sluta om han vill fortsätta förhållandet och om han inte skulle vara villig att göra det hade jag med största sannolikhet gjort slut. Att han döljer nått sånt är ju mer än illa. Dessutom så verkar det finnas många i hans närhet som brukar vilket kommer göra det betydligt svårare för honom att sluta.
    Vi träffades varje dag, under denna tid rökte han bara ciggaretter och detta sa han att han inte gjorde normalt så mycket egentligen. Nu i efterhand förstår jag ju att det beror på att han ej kunde få tag på marijuana denna tid. Han har tydligen under denna period rökt hasch cirka 2 ggr. Han röker inte hasch idag. Idag röker han cigg/gräs plus dricker varje vecka! Alltid full me droger av ngt slag! Observera att han arbetar som artist... kropsligt! Kan ej avslöja jobbet här men de säger redan sig självt!
  • Anonym (Mittemellan)
    Ogift77 skrev 2013-12-28 00:25:03 följande:
    Flera olika perspektiv på det, såklart.... Vill du ha barn med honom? Han är en klart olämplig pappa om han använder narkotika. Har han körkort? Röker han två ggr per dag kör han drograttfull. För det tredje, det du beskriver kring honom tyder på att han är beroende. I min värld är det enkelt; ge honom ett ultimatum! Kan han inte leva upp till det, så lämna honom innan det är försent!
    jag vill ha barn med honom ja :( vill bara vara med honom, hela livet. Därför jag gift mig med honom. Det låter så lätt med ultimatum.
Svar på tråden Cannabisrökande man!