• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • Anonym (..)
    Bambio skrev 2013-12-30 22:52:27 följande:

Jag har femårs erfarenhet av en cannabisbrukare. Har varit med om diverse psykoser, paranoida tankar och våldsamt beteende. Jag vet PRECIS vad cannabis är! Du/ni kan säga vad ni vill!
    Måste även tillägga att om personen ifråga uppvisade "våldsamt beteende" så var det garanterat andra droger inblandade, cannabis kan omöjligt göra någon våldsam. 
  • Bambio
    Anonym (..) skrev 2013-12-30 22:59:13 följande:
    Måste även tillägga att om personen ifråga uppvisade "våldsamt beteende" så var det garanterat andra droger inblandade, cannabis kan omöjligt göra någon våldsam. 

Men läs på! www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
  • Anonym (olämplig)
    Anonym (..) skrev 2013-12-30 22:59:13 följande:
    Antingen är du väldigt dåligt påläst eller så försöker du medvetet att mörka hur det ligger till för det är ju inte helt sant det du säger

"While the effects of cannabis on aggression in humans have not been adequately studied, there is evidence from animal studies that cannabis (THC) can reduce aggressive behaviour in response to challenge, rendering the subject more likely to avoid an aggressive incident or aggressive responses to a threat. However, for some individuals heavy use of cannabis may precipitate a psychotic reaction with aggressive outbursts."
    (källa IDMU Independent Drug Monitoring Unit )

"The use of cannabis typically causes a sedative effect, making the drug less likely to cause violence in users than other substances such as alcohol and stimulants (e.g. amphetamines and cocaine).

However, sometimes when people use cannabis it can cause fear, anxiety, panic or paranoia, resulting in an aggressive outburst. "
    (källa NCPIC)

"Psykiska tecken: Omotiverade lyckokänslor med skrattanfall, pratsamhet och livlighet. Förändrad uppfattning av tid, rymd och avstånd. Förhöjd självkänsla, minskad självkritik och sviktande omdöme som kan resultera i ansvarslösa handlingar. Sämre inlärningsförmåga, koncentrationsproblem, försämrat när- och långtidsminne, sömnrubbningar, långsamma reflexer och koordinationsrubbningar.
    I svårare fall ses oro, desorientering och aggressivitet. Efter stora doser cannabis kan det uppstå hallucinationer och psykoser. Känsligheten är individuell och inte förutsägbar."

(källa www.privatmedicin.se/medicinboken/beroendetillstand/cannabis/ )

"Akuta störningar under cannabisruset uppkommer av att missbrukaren fått i sig för mycket cannabis (t.ex. rökt en för stark beredning), blivit störd av yttre skeenden eller varit orolig inför ruset. Resultatet kan bli en mycket obehaglig förvirring (s.k. ”snedtändning”) med kraftig ångest, förföljelseidéer och aggressivitet"

Jag kan fortsätta i det oändliga, det finns en massa källor och studier men självklart har du rätt i ditt tvärsäkra påstående att cannabis inte kan göra någon våldsam

• Anonym (..)
    Anonym (olämplig) skrev 2013-12-30 23:51:35 följande:
    Antingen är du väldigt dåligt påläst eller så försöker du medvetet att mörka hur det ligger till för det är ju inte helt sant det du säger

"While the effects of cannabis on aggression in humans have not been adequately studied, there is evidence from animal studies that cannabis (THC) can reduce aggressive behaviour in response to challenge, rendering the subject more likely to avoid an aggressive incident or aggressive responses to a threat. However, for some individuals heavy use of cannabis may precipitate a psychotic reaction with aggressive outbursts."

"The use of cannabis typically causes a sedative effect, making the drug less likely to cause violence in users than other substances such as alcohol and stimulants (e.g. amphetamines and cocaine).

However, sometimes when people use cannabis it can cause fear, anxiety, panic or paranoia, resulting in an aggressive outburst. "
    (källa NCPIC)

"Psykiska tecken: Omotiverade lyckokänslor med skrattanfall, pratsamhet och livlighet. Förändrad uppfattning av tid, rymd och avstånd. Förhöjd självkänsla, minskad självkritik och sviktande omdöme som kan resultera i ansvarslösa handlingar. Sämre inlärningsförmåga, koncentrationsproblem, försämrat när- och långtidsminne, sömnrubbningar, långsamma reflexer och koordinationsrubbningar.
    I svårare fall ses oro, desorientering och aggressivitet. Efter stora doser cannabis kan det uppstå hallucinationer och psykoser. Känsligheten är individuell och inte förutsägbar."

(källa www.privatmedicin.se/medicinboken/beroendetil.../ )

"Akuta störningar under cannabisruset uppkommer av att missbrukaren fått i sig för mycket cannabis (t.ex. rökt en för stark beredning), blivit störd av yttre skeenden eller varit orolig inför ruset. Resultatet kan bli en mycket obehaglig förvirring (s.k. ”snedtändning”) med kraftig ångest, förföljelseidéer och aggressivitet"

Jag kan fortsätta i det oändliga, det finns en massa källor och studier men självklart har du rätt i ditt tvärsäkra påstående att cannabis inte kan göra någon våldsam

Det äe väl givet att man kan "snetända" på cannabis, precis som med andra droger. Men det är väl ändå en jävla skillnad på isolerade fall till att cannabis "gör folk våldsamma" ... skärpning!
  • Anonym (olämplig)
    Anonym (..) skrev 2013-12-30 23:58:47 följande:
    Det äe väl givet att man kan "snetända" på cannabis, precis som med andra droger. Men det är väl ändå en jävla skillnad på isolerade fall till att cannabis "gör folk våldsamma" ... skärpning!
    Vad var det du sa före det?
    "Måste även tillägga att om personen ifråga uppvisade "våldsamt beteende" så var det garanterat andra droger inblandade, cannabis kan omöjligt göra någon våldsam "

Du nämnde inget om snedtändningar eller enskilda fall utan uttalade dig bara tvärsäkert, med andra ord du sa inte hela sanningen, något som är väldigt vanligt bland droganhängare.

Sanningen är att Cannabis visst kan göra folk aggressiva, vilka som blir det går inte att säga i förväg men att säga att det inte beror på just cannabisen trots att otaliga studier visare detta (även pro-droger sidor upplyser ju om detta) Men enligt dig beror det alltså inte på cannabis utan på personen.

Jag tror att jag och det flesta med mig nog heller sätter sin tilltro till en rad oilka forskningsstudier än till dina tvärsäkra yttranden.
  • Anonym (..)
    Anonym (olämplig) skrev 2013-12-31 00:35:32 följande:
    Vad var det du sa före det?
    "Måste även tillägga att om personen ifråga uppvisade "våldsamt beteende" så var det garanterat andra droger inblandade, cannabis kan omöjligt göra någon våldsam "

Du nämnde inget om snedtändningar eller enskilda fall utan uttalade dig bara tvärsäkert, med andra ord du sa inte hela sanningen, något som är väldigt vanligt bland droganhängare.

Sanningen är att Cannabis visst kan göra folk aggressiva, vilka som blir det går inte att säga i förväg men att säga att det inte beror på just cannabisen trots att otaliga studier visare detta (även pro-droger sidor upplyser ju om detta) Men enligt dig beror det alltså inte på cannabis utan på personen.

Jag tror att jag och det flesta med mig nog heller sätter sin tilltro till en rad oilka forskningsstudier än till dina tvärsäkra yttranden.
    Ska vi ta med han som drack ihjäl sig på vatten också i diskussionen ?, eller han som gick ihjäl sig ? Ska vi förbjuda vattendrickande och promenader också ? Nej, jag tror du ska ta dig en funderare, sen kanske vi kan ta en seriös diskussion. 
  • Anonym (olämplig)
    Anonym (..) skrev 2013-12-31 00:54:47 följande:
    Ska vi ta med han som drack ihjäl sig på vatten också i diskussionen ?, eller han som gick ihjäl sig ? Ska vi förbjuda vattendrickande och promenader också ? Nej, jag tror du ska ta dig en funderare, sen kanske vi kan ta en seriös diskussion. 
    Som vanligt börjar du ta upp helt andra saker för att försöka byta fokus, något ni droganhängare för övrigt ofta gärna gör när ni blivit överbevisade.

Men jag låter dina och mina inlägg tala för sig själva.

• Digestive
    FlamingRed skrev 2013-12-30 18:44:53 följande:
    Jag personligen drivs av en tro på att människan utvecklas till en lyckligare människa utan bruk av droger. Främst pga droger tar bort "tvånget" för varje människa att faktiskt lära sig skapa sin lycka, droger utgör en sorts dålig genväg/senväg.
    Alla har inte möjligheten till lycka i den här världen, den har inte riktigt formats så väl. När läkemedelsindustrin står stadigt som den största marknaden i världen, så säger det de mesta. I den här världen, finns det ekonomiska intressen av att hålla människor sjuka, säger allt mer. I den här världen så förorenas både mat och vatten med kroppsfrämmande ämnen, som en ren vardagssak. 1/3 av världens befolkning svälter, medan resten slänger mat och även det säger mycket om lyckan här i världen, när en människa behöver blunda och ignorera för att överhuvudtaget kunna inbilla sig att lyckan finns på alla fronter. 

Att ha åsikten att alla ska ordna sin lycka nyktert, i en berusningskultur med flertalet tusen år på nacken och när människor skriker efter mediciner globen över, bara för att en själv kan ordna det nyktert - handlar om egocentrisk ignorans.

Då må inte behövas droger för att leva men i en berusningskultur så har just berusning betingats med lycka i stunden och för många människor så betyder det ett välförtjänt avbrott. Det går att se det såhär; vad samhället tar, tas gärna igen med råge. Vad människor då förlorar på att leva i den här världen, utgör något helt individuellt - vissa klarar det sämre och andra klarar det bättre. Det kommer alltid att se ut såhär i en värld som inte har formats för alla, den har överhuvudtaget formats för väldigt få personligheter.

Det finns ingen allmännytta i tankegångarna därborta, bara egennytta. Politik kan ses som det mest mångsidiga och mäktigaste verktyget som mänskligheten har tillgodosett sig - och att enbart sitta och skruva på en omöjlig världsbild, med enbart hänsyn till sig själv och som totalt utgår ifrån sina egna förutsättningar, utgör ett maktlöst slöseri med det verktyget.

Att förvägra utveckling, bara för att en omöjlig bild kan ses som möjlig i fantasin - handlar om att göra sig själv maktlös, med fantasier som enda spelplan i praktiken.

Varför ska skribentens fantasier gå ut över andra och vad vinner vederbörande på det i praktiken?

Sedan så ja, droger utgör många gånger en omväg till genuin och bestående lycka och visst hade det kunnat ses som det högsta tänkbara att människor kunde lära sig att behärska och bemästra lyckan. Ska dock politik styras av ideal? Sådant kallas i folkmun för elitism och fascism, begrepp som ger praktisk utdelning först vid absolutism.

Önskas det absolut elitism därborta? Tankarna därborta kan iallafall inte göras till verklighet utan dessa inslag i receptet.

Gillar verkligen inte att elitism, absolutism och fascism har fått så pretiösa namn - när begreppen egentligen berör så simpla delar av människans natur att de återfinns redan under människans första år i livet.

Aja, känns en aning fruktlöst att bemöta sådana här åsikter. Behåll fantasierna, om de nu upplevs som så nödvändiga och rättfärdigade per se - i praktiken gör de dock ingen nytta överhuvudtaget, politik verkar dock fylla ett annat syfte för vederbörande.
  • Digestive
    Anonym (olämplig) skrev 2013-12-30 23:51:35 följande:

(källa NCPIC)

(källa www.privatmedicin.se/medicinboken/beroendetil.../ )

Tillstånd av psykosliknande natur, desorientering och ångest - kan givetvis uttrycka sig aggressivt. Något annat säger inte studierna då de, som påpekat i dem, inte består av någon berörande forskning kring cannabis och aggressivitet.
    Det finns dock alltid undantag som bekräftar regeln - varför ett enda berusningsalternativ, i en utpräglad berusningskultur, där ingenting utöver stimulerande droger erbjuds överhuvudtaget, kan ses som direkt olämpligt i regel.

Finns det visioner om nykterism därborta också? Vill bara se efter om det slösas tid på ytterligare egocentrisk ignorans, som då inbillar sig att politik innebär ett verktyg som gör det omöjliga omöjligt och som bör hanteras därefter.

Tänk om politik faktiskt handlade om att ständigt ringa in en utveckling bäst för alla och fortsätta i det spåret tills något riktigt bra lyckas uppstå. Lite svårt att göra sådant om då allting ska börja vid omöjliga fantasier.

Står bakom svart politik här, alltså anarkism (och det finns mängder av anarkistformer så lägg fördomarna åt sidan). Att dock förespråka någon form av täckande anarkism i dagens läge, kan ses som helt främmande då det just skulle skada människor något oerhört. Det handlar med andra ord om fantasier och orimligt att infria inom så livslängder utifrån dagens läge. Att dock röra sig en bit på vägen, kanske rösta för mindre kommungränser i hemkommunen, kan det göras verklighet av idag, det kan ses som både rimligt och nyttigt.

Det här känns det som att nykteristvisioner saknar helt, rimligheten. En så orimlig vision att det idag förespråkas straff i direkta sjukvårdsfrågor, bara för att visionärerna iallafall ska uppleva att de ser åt rätt håll. Som om människan kunde få sin lycka markerad istället för utvecklad.
  • Digestive
    FlamingRed skrev 2013-12-30 20:13:18 följande:
    Utopi eller inte, fullt möjligt för varje enskild människa.

Nja, kan kallas meditering. Jag är fullt medveten om det, och kan se hur hallucigena droger kan hjälpa till. Många talar om sådana upplevelser.

Och det är inte LSD jag främst är emot, utan "fördummande" droger som cannabis eller alkohol, sådana som man tenderar till att bruka mer kontinuerligt.

Även cannabis ger hallucinogena upplevelser. Vissa människor reagerar även utmärkande på dess hallucinogena effekter.

Inget slår dock en vecka i naturen i detta avseende; samhället lär dock ut att det inte alltid finns spontan tid för detta och att göra verklighet av något sådant när det behövs, kan få skatta sig lyckliga med att kunna.

Kemin som utsöndras vid all former av meditation kan liknas med att springa runt med en håv på en skogsfest.

Här borta så brukas kroppseget DMT i stort sett varje natt vid insomning. Dit tanken hamnar vid insomning ihop med medveten vakenhet, går det inte att sätta ett gatupris på.

Här borta finns det tid, här borta finns det ro - det betyder dock inte att andras situationer ska glömmas bort utan hänsyn. Att ha hittat ljus betyder inte att det gör nytta att bländas med det. Någonstans får insikten landa om att ens egen lycka enbart har hittats och ingen annans.

I den här världen och med tiden som en människan överhuvudtaget har i livet - så kan genvägar till lycka ses som ett naturligt inslag. Många har helt enkelt inte bättre förutsättningar än så men individen kan utvecklas utifrån förutsättningarna som fanns.
Svar på tråden Cannabisrökande man!