• Narnia

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Hej! Är gravid i v.7+0 (v.8) efter IVF. Jag är 35 år, första barnet. Har BF 21/8. Någon mer från Luleå som har BF till sommaren/hösten 2014? Ska vi följas åt, dela erfarenheter, tips, peppa varandra? och kanske tom träffas på BB, vem vet! ;)

• Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014
  • Narnia

Jag håller med om att man måste kolla läget med sjukvården innan man tror på något som står på ex. Aftonbladet...
    Som en del av "sjukvården" kan jag dock bekräfta att studierna som har visat lite mindre positiva effekt av paracetamol är sanna och kommer från trovärdiga medicinskvetenskapliga källor. :)
    Sen är det ju upp till var och en att söka information om vad som är bäst att göra i varje individuellt fall. T ex. har man hög feber så är det skadlig för fostret i början av grav och då kanske är paracetamol behandling att föredra.

• Mosie

Det med paracetamol var något jag hörde på nyheterna förra veckan eller när det var. Men men, brukar undvika allt vad mediciner heter så fortsätter jag bara med det så klarar jag mig :D

• Lorelei83
    Vid hög feber tänker jag ta smärtstillande. Annars klarar jag mig rätt bra..försöker rida ut eventuell huvudvärk och så.

Har varit borta ett tag från tråden. Min pappa gick bort för en månad sen i lungcancer. Totalt fruktansvärt och jag är så ledsen! Jag kunde i alla fall vara med och hålla honom i handen när han somnade in. Vi vakade flera dygn på sjukhuset. Total ångest under flera dygn. Bebisen i magen är 16 veckor nu. Det var bra att jag hade den lilla att fokusera på när ångestattackerna kom och jag kunde tvinga mig själv att lugna ner mig.

Men jag kommer på fikat kl 14 på söndag. Ser fram emot att bolla tankar och funderingar.
    Idag var jag på HM och hörde två mammor i kön framför mig som pratade om hur det kändes att känna bebisen i magen första gången. Som bubblor i magen. Så jag ser fram emot mina "bubblor". Tror det är tacksamt att lära känna andra mammor.

Hur ser ni förresten på blivande föräldragrupper via MVC? Tänker ni gå om sådant erbjuds?
    Amningskurser? Profylaxkurs? 
  • Meme 80
    E80 skrev 2014-03-11 06:56:25 följande:
    Dag fick min inskrivningstid när jag var i v 12. Min BM frågade via telefon om kost och folsyra när jag bokade min tid. Jag tyckte då det var skönt att slippa springa dit flera gånger i början. Det är tredje barnet för mig oxå. Däremot hade jag redan börjat få lite lågt hb redan och måste ta en niferex varannan dag.

Ja på ett sätt är det ju skönt att slippa springa dit ofta i början, men samtidigt känns det mer verkligt när man varit på sitt första besök Mosie - Rekommendationen om folsyra är densamma, finns att läsa på www.slv.se Hade inte hört om de nya studierna om paracetamol, men enstaka studier brukar ju inte räcka för att ändra rekommendationerna på studs. Det lär vi få veta om det ändras. Men det är ju alltid bra att vara försiktig, inga mediciner är ju utan biverkningar...
  • Meme 80

Mosie - kanske den som så det om folsyra till dig menade art det inte behöver tas efter v 12, då det inte längre har betydelse för ryggmärgsbråck?

• E80
    Lorelei83 skrev 2014-03-12 17:44:35 följande:
    Vid hög feber tänker jag ta smärtstillande. Annars klarar jag mig rätt bra..försöker rida ut eventuell huvudvärk och så. Har varit borta ett tag från tråden. Min pappa gick bort för en månad sen i lungcancer. Totalt fruktansvärt och jag är så ledsen! Jag kunde i alla fall vara med och hålla honom i handen när han somnade in. Vi vakade flera dygn på sjukhuset. Total ångest under flera dygn. Bebisen i magen är 16 veckor nu. Det var bra att jag hade den lilla att fokusera på när ångestattackerna kom och jag kunde tvinga mig själv att lugna ner mig. Men jag kommer på fikat kl 14 på söndag. Ser fram emot att bolla tankar och funderingar. Idag var jag på HM och hörde två mammor i kön framför mig som pratade om hur det kändes att känna bebisen i magen första gången. Som bubblor i magen. Så jag ser fram emot mina "bubblor". Tror det är tacksamt att lära känna andra mammor. Hur ser ni förresten på blivande föräldragrupper via MVC? Tänker ni gå om sådant erbjuds? Amningskurser? Profylaxkurs? 

Jag beklagar. Urs vad hemskt att förlora en förälder. Jag tror att Mvc bara erbjuder kurser för förstagångsföderskor så för mig blir det nog inte någon. Denna bebis blir nog en riktig vilde för den fladdrar då som bara den :)
  • Narnia

Lorelei83: jag beklagar sorgen. Jag vet hur det känns att förlora en förälder men måste vara extra-jobbigt när man har en liten en på väg. Styrkekramar!
    Jag tror att det kan vara bra att träffa andra mammor och andra människor överlag. Prata, gråta och låta tiden läka såren och sorgen.
    Har du lust så kan du följa med på Maria Karlströms gravid vattengympan på tisdagar kl.18:30. Jag kan hjälpa dig med anmälan annars är det bara att höra med henne på maria@minaurora.se. Vi är några stycken från tråden som går på det.
    Sen nu på söndag har vi en första fikaträff. Söndag kl.14 på Uni:k cafféts i stan.
    Kramar!

• tusa

Hurra!! Ett tickande hjärta idag på VUL, v7+1 Solig

Är så otroligt lättad och tacksam. Var nästan helt säker på att det inte skulle finnas något.

• Lorelei83
    E80 skrev 2014-03-12 21:42:41 följande:

Jag beklagar. Urs vad hemskt att förlora en förälder. Jag tror att Mvc bara erbjuder kurser för förstagångsföderskor så för mig blir det nog inte någon. Denna bebis blir nog en riktig vilde för den fladdrar då som bara den :)
    Roligt det låter....bebisen "fladdrar" 
    Gick du på kursen när du fick första bebisen?
  • Lorelei83
    Narnia skrev 2014-03-13 10:19:20 följande:
    Lorelei83: jag beklagar sorgen. Jag vet hur det känns att förlora en förälder men måste vara extra-jobbigt när man har en liten en på väg. Styrkekramar!
    Jag tror att det kan vara bra att träffa andra mammor och andra människor överlag. Prata, gråta och låta tiden läka såren och sorgen.
    Har du lust så kan du följa med på Maria Karlströms gravid vattengympan på tisdagar kl.18:30. Jag kan hjälpa dig med anmälan annars är det bara att höra med henne på maria@minaurora.se. Vi är några stycken från tråden som går på det.
    Sen nu på söndag har vi en första fikaträff. Söndag kl.14 på Uni:k cafféts i stan.
    Kramar!
    Tack för omtanken!
    Jag har anmält mig till vattengympan. Fick som inga ursäkter när det både var billigt och i samma hus som jag jobbar i. Ses på söndag!
Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014