• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
  • slemtorsk i din bralla

I dag blev det kycklingfilé som stektes och tilllsatte en creme fraiche med franska örter som plockades upp i mellandagarna, lite ris som jag hittade..Något som maken köpte att ha i sommarstugan, sånt där boil in bag jasmineris...ingen höjdare- Jag vill kunna smaka när riset är färdigt, lät det gå några minuter mer än det stod på förpackningen men likväl var det inte riktigt kokt

• Humla2014

Värsta kylskåpsrensningen här!

Hittade följande i kylen;

4 potatisar som vart över sedan middagen igår (hatar att värma potatis dagen efter, men tänkte spetsa till den lite)
    1/2 gul lök 
    Ett gäng prinskorvar från frysen
    1/2 ask färskost med vitlökssmak

Stekte en pytt på den finhackade gula löken, den slantade korven och den grovt delade potatisen... När detta fått färg och kändes klart värmde jag upp osten i en separat gryta så att den blev rinnig... Hällde detta över pytten och rörde runt... ÅÅÅÅÅH så gott!

Otippat, men gott!!!

• Linthe

I helgen ska jag städa skåpen här hemma så jag får lite koll på vad som finns. Har nog tyvärr lite gamla varor jag kan slänga men skönt att få rensat, städat och koll på vad som finns.

Idag var jag ensam hemma så det blev sallad och kokt ägg till middag. Matlåda till imorgon fanns redan färdig i kylen så det behövde jag inte tänka på. Enkelt och gott blev det i alla fall.

• syster78

Hänger på här, har en helt full frys som behöver tömmas en del, dålig koll på vad som finns där.

Hittade idag ett paket wienerkorvar så det blev en korvgratäng med pasta, broccoli, purjolök, färska champinjoner, paprika, creme fraiche och riven ost. Hade allt hemma förutom de färska grönsakerna

• slemtorsk i din bralla

I går var vi på en roadtrip hela dagen så vi köpte faktiskt frysta pizzor på vägen hem...i dag vette fanken vad vi ska ta, försöker engagera maken i detta och ja han tycker verkligen det är en bra idé men han har verkligen skitkass fantasi när det kommer till mat. Jag frågar: Vad ska vi ha till mat i dag då?
    han svarar:

-Jag vet inte

- Vad tycker du?

- Jaaa duuu.... funderar lite på det och återkommer (och sen hör jag inget)

Det är ju det att jag hatar att snabbtina mat, det blir äckligt, vattning och tappar smaken, men han kan lätt slänga in ett par kycklingfiléer i mikron och köra på 25% effekt i en halvtimma för att "tina".... HAN tycker det funkar ...

SÅ nu ska jag fråga. Vänta en sekund............................................................................................................................................................................................................................................................................................
    Dagens svar.. haha

-Du ställer så bra frågor älskling, vad är du sugen på?

• Anonym (Hjälp)

Här blev det potatis, ärter, majs och paprikablandning samt laxfilé i ugnen som jag gjort dillsås och hällt över. Jätte gott ;). Igår åt vi en soppa bestående av sista snutten purjolök, buljong, potatis, morötter och falukorv. Allt fanns hemma.

• gbgumman

Krossade tomater
    Lök
    Vitlök
    Kryddor
    Tonfisk
    Pasta

Supergott.

Igår blev det en burk ärtsoppa.

• slemtorsk i din bralla

Det blev schnitzel som fanns i frysen med en röra av riven potatis och lök som vi stekte på. Dottern var för hungrig så hon fick köttbullar som fanns i frysen och smörgås, sen åt hon iofs av vår mat också  men en skithungrig ett -åring med humör låter man inte vänta på maten

I morgon blir det till att fylla på färskvaror, och så ska vi ta tacos till kvällen.

• pearly01

I förrgår gjorde jag pizza (egen deg på jäst) med egenkokt tomatsås, ananas, mozzarella, paprika och tomat. Igår blev det pizzarester och pasta med mozzarella och lite av tomatsåsen som blev över. Lite pizzadeg blev över så jag bakade ut en liten limpa av det och strösslade med timjan.. Inte världens nyttigaste bröd men det går väl åt någon gång ;) Idag gjorde jag pastagratäng med broccoli, blomkål, chorizo och ostsås. Blir mycket pasta nu...

TS, är du kvar? ;)

• Anonym (Stina)

Tips!

Supergott blev det och kostade inte en krona! Tog mig sammanlagt mindre än en halvtimme.

1. Gjorde potatismos på gamla äckliga potatisar sedan i höstas. 
    2. Fräste på några blandade korvar som låg i kyl och frys.
    3. Slängde i morötter när jag kokade potatisen och slantade sedan morötterna.
    4. Hittade någon ihopknölad påse med ärtor och mikrade dem.
    5. Rafsade fram en gammal blå band-påse, rosépepparsås och kokade ihop den.

Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!