• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
  • pearly01

Igår wokade jag äggnudlar, broccoli, blomkål, lök, morötter, grönsaksbuljong, vitlök och soja. Mums!!
    Idag blir det pytt på potatis, grillkorv och lök. Ska ut och äta ikväll.

• Anonym (Går icke)

Tonfisk med majonäs som pålägg.

Tonfisksås:
    Gör som dillkött
    Gör som pepparotskött
    Gör i vitsås o dill
    Gör med mixade gröna ärtor
    Gör med tomat ( som någon tidigare beskrev)

City-Gross tar 1:- st för bakpotatis

Röra:
    Majonäs, tonfisk, purjolök
    Majonäs, tonfisk, ärtor
    majonäs, tonfisk, rödlök
    Majonäs, tonfisk, italiensk salladskrydda

Jag gillar inte soppa så även om det är billig mat så försöker jag undvika det. Inte för att jag skulle göra soppa på tonfisk utan bara som förklaring.

• Anonym (lll)
    Anonym (Nystart ) skrev 2014-01-04 11:44:00 följande:
    Kom gärna med tips!

Jag har fyra burkar tonfisk med vatten hemma. Vad kan man hitta på med dem UTOM tonfisksallad som är sååå vidrigt. 

Tonfiskgratäng - som pastagratäng men tonfisk i. 

Pasta
    Tonfisk
    Grädde
    Kryddor
    Rotfrukter eller grönsaker efter smak

-----
    Har inte provat dessa själv men det lät spännande....

Tonfiskbiffar

Blanda:
    1 burk tonfisk
    1 ägg f(ör att binda smeten)
    Riven lök+morot
    dijonsenap
    salt, svartpeppar, chilipeppar

( skivade oliver. inte nödvändigt men lite extra gott och bra fett)
    Krama ur vätska och forma biffar. Stek sedan ca 3-5 min på varje sida
  • adiscobloodbath

Tonfisksås med pasta brukar vi göra! Tonfisk, créme fraiche, tomatpurè, gul lök och paprika, pressad citron. Kryddar med chili eller cayennepeppar så det blir lite sting.

Vi försöker också äta ur "förråden" här hemma nu. Igår åt vi kikärtsbiffar med tomatbulgur och yoghurtsås. Tidigare i veckan har vi ätit tonfisksåsen ovan, en pastasås med linser och morötter vi hade infrusen, fläskfilé och potatisgratäng.

• Linthe

Till middag idag blir det hamburgare. Hade både köttfärs och bröd i frysen och annat tillbehör i kylen, fattades bara lite grönsaker men det skulle inhandlas i vilket fall som helst. Snålar inte på frukt och grönt det finns alltid hemma.

Skulle panta burkar idag och maken tog med en full säck från sitt jobb så vi fick ihop 170kr på det. Slutsumman på affären hamnade då på drygt 200kr och det hoppas jag vi klarar oss på hela veckan tills nästa helg. Kanske måste köpa nån mjölk och frukt eller grönsaker bara.

• gbgumman

Hitta massa lax i frysen. Idag blir det ugnsbakad lax med ett täcke av färskost (kvar sedan nyår) kokt potatis (sedan jul) och en coleslaw som är gjord på gräddfil från jul. Köpt idag är enbar kålen.

• Ms H
    Anonym (Nystart ) skrev 2014-01-04 11:44:00 följande:
    Kom gärna med tips!

Jag har fyra burkar tonfisk med vatten hemma. Vad kan man hitta på med dem UTOM tonfisksallad som är sååå vidrigt. 

Min absoluta favorit med tonfisk är en pastarätt. Fast du behöver troligtvis kompletteringsköpa många grejer för att kunna göra den)

Koka pastarör.
    Blanda olivolja, skånsk grovkorning senap, balsamvinäger, peppar och flingsalt till en dressing.
    Stek skivad zucchini i olivolja, lite salt och peppar på är gott. Skär körsbärstomater i halvor, avocado i bitar. Häll av vätskan från tonfisken.
    Blanda allt (fast bara en del av dressingen).

Servera (och ställ fram dressingsskålen)

• Anonym (Nystart :-))
    Anonym (Går icke) skrev 2014-01-04 13:04:35 följande:
    Tonfisk med majonäs som pålägg.

Tonfisksås:
    Gör som dillkött
    Gör som pepparotskött
    Gör i vitsås o dill
    Gör med mixade gröna ärtor
    Gör med tomat ( som någon tidigare beskrev)

City-Gross tar 1:- st för bakpotatis

Röra:
    Majonäs, tonfisk, purjolök
    Majonäs, tonfisk, ärtor
    majonäs, tonfisk, rödlök
    Majonäs, tonfisk, italiensk salladskrydda

Jag gillar inte soppa så även om det är billig mat så försöker jag undvika det. Inte för att jag skulle göra soppa på tonfisk utan bara som förklaring.
Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!