• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
    Anonym (fattig) skrev 2014-01-02 20:34:31 följande:
    Glömde!
    Har även halvt paket spagetti och 2 kg potatis samt en halv ost och kalkonpaj
    Där ser man! Du har säkert ett tiotal middagar hemma med endast någon mejeriprodukt/konserv att komplettera med!
  • Anonym (fattig)

Jag har en proppfull kasse med tomflaskor som jag ska panta och köpa lök och purjolök och mer frukt samt lite rotfrukter. Frukt är viktigt hos oss och med purjolöken ska jag göra potatis och purjolökssoppa och reda med lite av grädden, Sen ska jag göra en en stor köttgryta med högreven och massor av blandade rotfrukter och lökar!

Anonym (fattig) skrev 2014-01-02 20:55:20 följande:
    Jag har en proppfull kasse med tomflaskor som jag ska panta och köpa lök och purjolök och mer frukt samt lite rotfrukter. Frukt är viktigt hos oss och med purjolöken ska jag göra potatis och purjolökssoppa och reda med lite av grädden, Sen ska jag göra en en stor köttgryta med högreven och massor av blandade rotfrukter och lökar!
    Gud så bra! Inspirerande  

Grytor är perfekt för dessa kan man dryga ut med billiga grönsaker, exempelvis morötter, potatis och kålrot. 
  • Linthe

Här vill jag vara med. Inte koll på vad som finns hemma just nu men säkert mer än man tror. Ska försöka planera mat utifrån det som finns och bara köpa det absolut mest nödvändiga.

Började på nyårsafton med att äta kräftor, kött, vitlöksbröd och västerbottenost. Behövde bara köpa grädde, resten fanns hemma.

Igår blev det spagetti och köttfärssås till lunch (blev matlåda och ett par lådor i frysen av det också) och andra rester till middag. Idag gjorde maken carbonara och även det räcker till lunch imorgon och några lådor i frysen.

Linthe skrev 2014-01-02 21:16:42 följande:
    Här vill jag vara med. Inte koll på vad som finns hemma just nu men säkert mer än man tror. Ska försöka planera mat utifrån det som finns och bara köpa det absolut mest nödvändiga.

Började på nyårsafton med att äta kräftor, kött, vitlöksbröd och västerbottenost. Behövde bara köpa grädde, resten fanns hemma.

Igår blev det spagetti och köttfärssås till lunch (blev matlåda och ett par lådor i frysen av det också) och andra rester till middag. Idag gjorde maken carbonara och även det räcker till lunch imorgon och några lådor i frysen.
    Härligt! Det viktiga är just att vara medveten om vad som finns hemma och hitta på flera rätter med det man har. Matlådor är riktigt bra!
    Imorgon...

Frukost:
    1 portion yoghurt (har hemma)
    1 kopp kaffe med mjölk (har hemma)
    1 rostad macka med smör, ost och marmelad (har hemma)

Lunch;
    Rester från dagens pytt

Middag;
    Dubbelpanerad torskrygg (har allt hemma)
    Potatismos (har allt hemma)
    Riven morot (har hemma)
    Skirat smör 

Kvällsgott:
    Kladdkaka (har ingredienser hemma)

Lördag...
    Samma frukost som fredagen (äter sen frukost så det blir aldrig lunch på helgen)

Middag;
    Smördegsinbakad kycklingfilé

Smördegspotatis (smördegsrulle utrullad, pressa över kokt potatis, strö över riven ost, salt och peppar, rulla ihop, skär som kanelsnäckor och lägg på bakplåtspapper och pensla med ägg- ugn 200 grader tills de fått färg)

Rester av en god sås jag har i frysen

Söndag...
    Då skall jag ha besök på förmiddagen så då bjuder jag på en frukost. Scones blir det med ost och marmelad och te. Allting finns hemma. Behöver nog köpa en liter mjölk..

Middag; Skall äta ute med sambon  

Måndag-Lördag
    Se matsedel i tidigare inlägg
  • Liten till

Inspirerande och kul tråd! Ska också försöka att inte handla så mycket denna månad. Spännande och se om det fungerar!

Liten till skrev 2014-01-02 23:22:23 följande:
    Inspirerande och kul tråd! Ska också försöka att inte handla så mycket denna månad. Spännande och se om det fungerar!
    Man blir så peppad att tömma ut tycker jag! Och det sparar pengar. Bra oavsett om man behöver det eller ej
  • Alexe

Hm, jag fattar grejen m att det är skönt att tömma o nystart o allt. Men sparar pengar? Ja, i stunden kanske, men hade ni tänkt slänga maten annars eller? För det ni äter upp måste ju så småningom ersättas, eller?

Jag är mer inne på "går icke"s linje, har massor i frysen jämt eftersom jag köper när det är billigt o bunkrar. Sen omsätts det ju allteftersom.

• Anonym (Hjälp)

Åh jag vill också försöka tömma kyl och frys den här månaden när jag känner mig lite fattig. Kom gärna med tips på olika middagar av det jag har.  Maten ska vara till 2 vuxna och en 2.5-åring halva veckorna och 3-4 vixna och en 2,5-åring halva veckorna.

I FRYSEN
    1 kg kassler
    400 g chicken nuggets
    400 g kallrökt westfalisk skinka
    650 g lax
    400 g torskfilé
    3.5 kg blandfärs
    2 st kycklingfiléer
    500 g stekfläsk
    1 kg nötstek
    1 kg fläskkotlett i bit
    1.3 kg fläskstek
    1.1 kg bogfläsk i skivor
    800 g ytterfilé
    425 g smördegsplattor
    500 g nötfärs
    majs, ärt och paprika blandning
    3 burkar hemlagad tomatsås
    majs
    broccoli
    1 st wokmix
    hallon
    jordgubb
    blåbär
    mango
    dill 
    gräslök
    blandsvamp 
    2 påsar saffransbullar
    1 limpa rostebröd
    1 påse hamburgerbröd

I KYLEN

3 l mjölk
    5 dl grädde 
    juice
    jäst choklad ,mörk,mjölk och vit
    mandelmassa
    5 dl creme fraiche
    rökt skinka
    leverpastej
    saltgurka 
    ost
    lite bregott
    baconost
    18 ägg
    2 burkar kondenserad mjölk
    3 burkar tonfisk i vatten
    3 burkar krossade tomater
    ca 400 g tjälknöl
    lök
    paprika
    gurka
    rotfrukter
    morötter
    mildrökt kaviar
    majonnäs
    senap ketchup
    sötsur sås
    buljongtärningar kött, fisk, grönsak
    2 burkar kidneybönor
    potatis

I SKAFFERIET

vetemjöl
    rågsikt
    fullkornsdinkel
    grahamsmjöl
    socker flor, strö , pärl och brun farin
    sirap
    nötmjöl
    hasselnötter
    hackad mandel
    bakpulver
    vaniljsocker
    bikarbonat
    linser röda. gröna, svarta
    potatismjöl
    maizenamjöl och redning
    pasta
    lasagneplattor
    ris
    couscous
    1 förpackning creme brulee 
    1 förpackning chokladmousse
    polenta
    mannagryn
    sagogryn
    och en hel del mer av olika småskvättar med mjöl och nötter.

Jag vet att jag har mängder med mat men tyvärr sviker fantasin mig och jag går och köper ny mat istället fast allt det här borde ätas upp. 

Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!