• Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Ok allihop!!

Nu har jag gjort en inventering av allt vi har hemma. En känsla av att vara duktig, ekonomisk och miljövänlig sköljer över mig. Underbart!

Nu skall jag ge mig själv utmaningen att äta upp allting här hemma och att se till att frukost, lunch och middag innehåller så lite nyinköpta varor som det bara går! 

Hänger ni på? Hur långt kan ni komma på det ni har hemma? Är ni påhittiga? Kan ni koka soppa på en spik?

Om man vill kan man börja med att skriva en lista här inne på allt som finns hemma. Sen kan vi så ofta vi känner för det, uppdatera varandra på senaste måltiden vi åt och vad vi hade hemma. 

HEJJA!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 15:59
    OBS:
    Min lista på vad som finns hemma finns i inlägg #1.

Tråden ligger under ekonomi då jag tycker den lämpar sig bäst här eftersom det primära syftet är just att snåla in på onödiga inköp och använda det som finns hemma

• Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
  • Anonym (behov av plats)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-06 11:29:22 följande:
    här där jag bor är det ganska lite *S* Mycket bönder runt omkring mig och en slaktad tjur eller ko väger ganska mycket. Jagar man sen så får man kanske en halv älg i frysen rätt vad det är.

Jag tror att jag o min familj är de enda som INTE har en extra (eller två) frys där vi har allt kött....grannen har till och med en extra frys för fisk då både hon och barnen (och framför allt maken) fiskar väldigt mycket året om och tar till vara fisken. För dem skulle en frystömning ta några år De har också ett extra elagregat som slår på om vi får strömavbrot.....och det får vi rätt vad det är. Det måste man ha när man har så mycket kött i frysen.

I VILKET FALL....

Här blir det pastagratäng i dag, hittade en förpackning färdig ostsås i kylen, minns inte när jag köpte den eller varför, brukar göra egen till llassagne och sånt, utgångsdatum var i mars så den är okej iaf
    Tänkte göra just lassagne men såg att plattorna vi hade inte räcker så jag tänker en gratäng, vi har en hel del "slattar" med pasta i skafferiet då vi aldrig kokar en hel förpackning utan oftast 3/4 typ, så jag ska ta alla de förpackningarna och använda. Har en halv vitlökssalami (som var 1 meter från början) i kylen också som ALDRIG tycks ta slut, funderar på att använda den att krydda upp gratängen lite med och lite rivna morötter i köttfärsen.
    Om lasagneplattorna inte räcker kan man "dryga ut" med bitar av spagetti eller annan pasta i mitten av lasagnen. Det finns även lasagnetti, som är små lasagneplattor som man kan pussla med. Fast tanken var ju att rensa ut, så smartast är väl att ta den pasta man har. Solig
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (behov av plats) skrev 2014-01-06 12:02:33 följande:
    Om lasagneplattorna inte räcker kan man "dryga ut" med bitar av spagetti eller annan pasta i mitten av lasagnen. Det finns även lasagnetti, som är små lasagneplattor som man kan pussla med. Fast tanken var ju att rensa ut, så smartast är väl att ta den pasta man har. Solig
    ja precis Lasangett har vi haft och det är poppis hos sonen men han är hos sin pappa nu. Det är lättare för honom att skära och äta när det är mindre bitar. Men en riktigt geggig gratäng är ju skitgott också.. hittade ett par bitar ost också som jag köpte till mig själv för uppesittarkvällen, riktigt starka..mannen gillar inte alls såna (han äter bara Gouda och Edamer) men om man river ner lite i gratängen så går det ner..det vet jag av erfarenhet

Förr var jag så duktig (när jag var föräldraledig) att jag inventerade frysen varje vecka och skrev på en lista som satt på frysen vad som fanns där i..... kan ha att göra med att jag inte hade körkort då heller och inte kunde dra iväg och köpa något som eventuellt fattades eller som man var sugen på. Nu har jag körkort och bil så det är jag som handlar...när jag vill (tyvärr) och då plockar jag ju på mig när det är extrapriser....

Sen vill jag ju inte stå i dörren så det blir ännu mer is i frys-helvetet (är en gammal frys som inte riktigt är så bra som man skulle önska, den mullrar o låter i bland och att behöva köpa ny är inte riktigt tid för efter jul och makens föräldraledighet (det är han som drar in cashen) så jag är lite försiktig där)

• Anonym (Går icke)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-06 11:57:50 följande:
    man behöver inte ens vacuum-maskin om man packar rätt, har gamla "husmorstricks" för sånt också, man pressar ur all luft och packar dubbelt helt enkelt, gärna gladpack om typ biffar och sånt så de inte ligger "ihop" utan styckförpackade, en påse utanpå som man pressar ur all luft ur och lindar hårt om köttet och fäster runt om med frystejp och sen en påse till utanpå som man pressar ur luften ur och knyter ihop rejält.

Men en vaccum maskin vore ett måste om vi hade egen köttproduktion helt klart för det är smidigt och går fort
    Självklart funkar gamla husmorsknep men vaccum är ju toppen. Det jag menade var att det är inte så att köttet måste slängas efter 6 månader bara för det är fläsk.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (Går icke) skrev 2014-01-06 12:29:51 följande:
    Självklart funkar gamla husmorsknep men vaccum är ju toppen. Det jag menade var att det är inte så att köttet måste slängas efter 6 månader bara för det är fläsk. nä

nä absolut inte...Blir genast sugen på att skaffa en sån där vacuum-manick haha... älskar onödiga köksmaksiner
  • tilj75

Jag har en halvhög, en Box och två fullhöga frysar.

Ni pratar lasagne, jag brukar ta köttfärssåsen och bechamellen som blir över och blanda med okokt pasta (makaroner eller vad som finns i slattar), en geggig smet, ner i form, på med ost, in i ugnen.

Jag brukar inte kolla datum på varor, jag kollar varan istället.

Haha, slemtorsk, vad nyfiken jag är på var du bor. Vi är i vår stuga just nu hos mamma i Jämtland och här är det likadant. Fisk, bär, älg och stora frysar.

• slemtorsk i din bralla
    tilj75 skrev 2014-01-06 13:36:04 följande:
    Jag har en halvhög, en Box och två fullhöga frysar.

Ni pratar lasagne, jag brukar ta köttfärssåsen och bechamellen som blir över och blanda med okokt pasta (makaroner eller vad som finns i slattar), en geggig smet, ner i form, på med ost, in i ugnen.

Jag brukar inte kolla datum på varor, jag kollar varan istället.

Haha, slemtorsk, vad nyfiken jag är på var du bor. Vi är i vår stuga just nu hos mamma i Jämtland och här är det likadant. Fisk, bär, älg och stora frysar.
    vi bor i skogen mellan Vårgårda och Alingsås.. har själv varken skog, kor eller jägarlicens vilket i stort sett alla här har (inte kor numera för de har avslutat uppfödningen) men jag har planer att längre fram, när alla andra måsten är klara ta jägarlicens för det har jag alltid drömt om

Rester av bechamell/ostsås och köttfärssås blir det aldrig här.. jag gör en stoooor lasagne och då går allt åt, det har hänt att jag fått göra mer ostsås för det inte räcker...

• tilj75

Själv bor jag i tierps-trakten. Jag tycker om sättet att äta och leva med så mycket närproducerat som möjligt. Jag köper kött och mjölk av bonden och gör egen yoghurt. Har snart höns igen för egna ägg (tog en paus men insett hur mycket matrester det blir från ungarna och jag saknar egna ägg).

Jag var på väg att ta jägarexamen för några år sen men nu har jag inte tid, får göra det när ungarna är äldre.

• slemtorsk i din bralla
    tilj75 skrev 2014-01-06 13:55:07 följande:
    Själv bor jag i tierps-trakten. Jag tycker om sättet att äta och leva med så mycket närproducerat som möjligt. Jag köper kött och mjölk av bonden och gör egen yoghurt. Har snart höns igen för egna ägg (tog en paus men insett hur mycket matrester det blir från ungarna och jag saknar egna ägg).

Jag var på väg att ta jägarexamen för några år sen men nu har jag inte tid, får göra det när ungarna är äldre.
    låter härligt.. skulle gärna ha höns men har inte möjligheten (utrymmet) just nu, matresterna får hunden om det blir några

Jag tog körkort i höstas efter tre år i skogen ...hade nog inte brytt mig om det så mycket om det inte vore för den lilla bebisen vi har, måste kunna hämta o lämna på dagis och åka till jobbet o sånt utan att vara beroende av mannen hela tiden, pluggar så vi försöker leva snålt men egentligen har vi råd (utan att skryta) men mannen är ekonomisk och vill alltid ha en rejäl slant sparad. Mjölk vill jag inte köpa från bönderna, vill ha lättmjölk och det är svårt att framställa *S* men annars skulle jag gärna åka runt  här till bönderna, finns en hel del gårdsbutiker här på västgötaslätten, men först frystömning och se om vi genom det kan spara ihop pengar till vår ommöblering (ska flytta sovrummet till finrummet, vill tapetsera om där då o köpa nya gardiner och en dörr dit... och garderober)
  • pearly01

Var o handlade mat idag, skulle egentligen bara köpa en ost och en burk keso, men det råkade slinka ner lite mer också... Hehe. Men då fick jag 1,1 kilo ost för 58 kr, två stora mozzarella för 7 kr st (kort datum, tänkte göra pizza med den ena ikväll o den andra kanske jag äter till pasta eller något sådant imorgon), potatis, krossade tomater, grönsaker mm. Handlade totalt för 180 kr. Till lunch idag stekte jag tortillas med ost, skinka och oregano mellan och åt en avocado som börjat sjunga på sista versen. Plus en apelsin efteråt.

• gbgumman

Hittade massa lins och köttfärsköttbullar i frysen. Passar perfekt för vi har aldeles kopiösa mängder coscos hemma. Passar bra ihop
    .

Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!