• Anonym (Visste det)

Neurolog: "Adhd existerar inte

www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

"Diagnosen adhd är under angrepp.

Den amerikanske neurologen Richard Saul hävdar att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar.

Den amerikanske neurologen Richard Saul har behandlat tusentals patienter som uppvisat adhd-symptom och är övertygad om att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar, skriver New York Post.

I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post.

Adhd-symptomen på en flicka som han behandlade visade sig bero på närsynthet – hon kunde inte se svarta tavlan i klassrummet och agerade därför störande. Det hon behövde var glasögon, inte mediciner, menar Richard Saul.

Patienter med adhd är feldiagnostierade är hans slutsats.

Svårställd diagnos

Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering.

Richard Saul menar att adhd inte finns över huvud taget?

– Det håller inte jag med om. Man har ju massa symptom man kommer med till utredningen, sen spaltar man upp de där och ser vad som tillhör vad. Feldiagnoser finns alltid, men det innebär inte att adhd inte existerar.

Varför tror du att adhd-diagnosen angrips såhär?

– Därför det är en symptomdiagnos och de är svårställda. Man tycker att det här är allmänna symptom som alla har. Adhd-symptom finns hos många människor men sen kommer det till en punkt då det blir en funktionsnedsättning och du inte klarar av det i vardagen. Adhd-diagnosen ger mycket problem som man behöver behandling och förståelse för."

Bara jag som inte är förvånad?
  • Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte
  • Anonym (Z)

Vad bra för idag känns det som att alla som går lite utanför ramen får diagnosen adhd.

• Eleonor01

I många lägen är det nog fel diagnoseringar men jag tror absolut att adhd existerar

• Litet My

Jag tror ADHD finns, dock är det en svårställd diagnos och idag enligt habiliteringen så är det bara ett papper man själv och skolan skall fylla i som skall bedömas, inget mer. När vi utredde för Autism däremot var det hur många turer som helst med filmande, träffa sonen i olika situationer, prata med dagispersonal, barnpsykolog osv osv.

"Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering."

Här har hon en STOR poäng tycker jag, dvs att kolla samsjukligheten, vad finns det mer, vad kommer från barnets ADHD, vad kommer från tex Autismen? Tyvärr har de iaf i vårt fall varit urusla med just den biten.

• Lennart Alstermo

Mina erfarenheter av unga män som diagnostiserats ADHD är att med disciplin, rätt kost och motion har deras diagnoser helt försvunnit. Nu skriver jag INTE det här för att jag tror diagnosen ADHD som sådan inte finns eller är felaktig, utan för att jag får en känsla av att ADHD diagnosen har blivit lite som ett mode eller en trend. Dem som verkligen tjänar på det är de stora medicinbolagen som otroligt nog kan sälja mängder av amfetamina preparat.

Du är herre över orden du ännu inte har sagt
  • Philippa

Båda mina barn har ADHD, minsta sonen har även autism. När mina barn utreddes var det stora utredningar....

Båda har mediciner och fungerar bra nu, så visst finns ADHD.

Men det ställs även många feldiagnoser, det får man inte bortse från....

• Anonym (tant agda)
    Lennart Alstermo skrev 2014-01-07 07:10:03 följande:
    Mina erfarenheter av unga män som diagnostiserats ADHD är att med disciplin, rätt kost och motion har deras diagnoser helt försvunnit. Nu skriver jag INTE det här för att jag tror diagnosen ADHD som sådan inte finns eller är felaktig, utan för att jag får en känsla av att ADHD diagnosen har blivit lite som ett mode eller en trend. Dem som verkligen tjänar på det är de stora medicinbolagen som otroligt nog kan sälja mängder av amfetamina preparat.

Lite som trenden "utbrändhet" som ställdes slentrianmässigt, till alla som kände sig deppiga och slutkörda. Vet ett fall där det rörde som om svår sköldkörtelproblematik i stället. Detta kollades aldrig, utan antidepressiva gavs (big pharma inkasserar). Hen blev inte bättre, och tyvärr råkade ett barn i magen illa ut pga att dåligt fungerande sköldkörtel påverkar fostret! När rätt behandling gavs, försvann problemen. För mamman. Men barnet har livslånga men...
  • Anonym (tant agda)
    Vet en som tog bort socker, kolhydrater, junk food öht. Och ersatte med massa nyttigt, inklusive omega 3. Det hade faktiskt stor positiv effekt i det fallet. Om det är någon generallösning, det vet jag inte. Men kosten många äter idag är direkt undermålig.
  • Anonym (Linda)
    Fast det vore väl ganska korkat med tanke på att många väljer bort medicinering eller provar men att den inte fungerar.
  • Anonym (Maria)

Visst finns ADHD, men jag är övertygad om att överdiagnostiseringen är stor. Det ser jag inte minst på hur många andra föräldrar som skriker ADHD o min son. Han har absolut inte det, men han kan spralla och busa till rejält ibland när han är på det humöret. Genast får jag höra "har du inte kollat honom för ADHD", trots att de inte ens känner honom. Det är tråkigt tycker jag, och det förstör för dem som verkligen har diagnosen.

Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte