• Anonym (Visste det)

Neurolog: "Adhd existerar inte

www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

"Diagnosen adhd är under angrepp.

Den amerikanske neurologen Richard Saul hävdar att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar.

Den amerikanske neurologen Richard Saul har behandlat tusentals patienter som uppvisat adhd-symptom och är övertygad om att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar, skriver New York Post.

I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post.

Adhd-symptomen på en flicka som han behandlade visade sig bero på närsynthet – hon kunde inte se svarta tavlan i klassrummet och agerade därför störande. Det hon behövde var glasögon, inte mediciner, menar Richard Saul.

Patienter med adhd är feldiagnostierade är hans slutsats.

Svårställd diagnos

Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering.

Richard Saul menar att adhd inte finns över huvud taget?

– Det håller inte jag med om. Man har ju massa symptom man kommer med till utredningen, sen spaltar man upp de där och ser vad som tillhör vad. Feldiagnoser finns alltid, men det innebär inte att adhd inte existerar.

Varför tror du att adhd-diagnosen angrips såhär?

– Därför det är en symptomdiagnos och de är svårställda. Man tycker att det här är allmänna symptom som alla har. Adhd-symptom finns hos många människor men sen kommer det till en punkt då det blir en funktionsnedsättning och du inte klarar av det i vardagen. Adhd-diagnosen ger mycket problem som man behöver behandling och förståelse för."

Bara jag som inte är förvånad?
  • Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte
  • Anonym (tant agda)
    slackerball skrev 2014-01-07 08:25:34 följande:
    Vad hände med teorin att ADHD är konstruerat av den amerikanska regeringen för att landets fängelser är överfulla och för att deras regering kommit på att det är bättre ha kontroll över buset genom medicinska droger samtidigt som regeringen också kan tjäna på det. Samma sak som dem gör med cannabis
    Du har läst för mycket David Icke.
  • SupersurasunkSara
    Rådjur skrev 2014-01-07 08:26:13 följande:
    Haha alltså - är det inte lite väl magstark, att med en sådan undersökning som GRUND, konstatera att ADHD INTE FINNS ?

Man borde väl snarare konstatera att diagnosen delas ut alldeles för lätt till individer som egentligen har en annan typ av problematik, men som ingen typ pallat gräva djupare i.

Tycker det är SKIT att Aftonbladet kablar ut hela grejen på ett så missvisande sätt. Är säker på att människor som ej är insatta, nu kommer gå runt och tro att ADHD är ett påhitt. Ingen källkritik, inga egna efterforskningar, ingenting... Man tror på skiten rakt av. :pp
    Förväntar du dig verkligen att Aftonbladet skulle avstå från en sån panggrej? Tänk på alla som köper tidgninen, de med ADHD eller som ahr barn med ADHD för att lsäa om vad fan idioten skriver, alla som öppet eller i hemlighet anser att ADHD inte finns, som nu får vatten på sin kvarn och kan använda artikeln som sanning när de debatterar?
  • Anonym (tant agda)
    Rådjur skrev 2014-01-07 08:26:13 följande:
    Haha alltså - är det inte lite väl magstark, att med en sådan undersökning som GRUND, konstatera att ADHD INTE FINNS ?

Man borde väl snarare konstatera att diagnosen delas ut alldeles för lätt till individer som egentligen har en annan typ av problematik, men som ingen typ pallat gräva djupare i.

Tycker det är SKIT att Aftonbladet kablar ut hela grejen på ett så missvisande sätt. Är säker på att människor som ej är insatta, nu kommer gå runt och tro att ADHD är ett påhitt. Ingen källkritik, inga egna efterforskningar, ingenting... Man tror på skiten rakt av. :pp

Aftonbladet: den mest trovärdiga nyhetskällan för kreti och pleti, som tror riktiga journalister jobbar där :) Trots att jag nyss länkade dit :).
  • slackerball
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 08:29:18 följande:
    Du har läst för mycket David Icke.
    Vet jag inte ens vad det är! Nej mitt inlägg är seriöst, har sett två olika dokumentärer om det men förstår naturligtvis att det kan vara helt fel. Det var en fråga snarare!
  • W Goldberg

Här får ni ett klipp och en länk från 2012 om samma person som återigen skriver med stora bokstäver och hävdar saker som inte riktigt stämmer.
    Men det här som står i Aftonbladet kan väl aldrig ha med Scientologerna att göra? Eller???

"Dagens Nyheters Nathan Shachar spred i januari scientologiska fantasifoster om adhd i en "nyhetskrönika", vilken erfarna vetenskapsredaktörer som Dagens Medicins Christina Kennedy och DN:s egen Karin Bojs intygat  (på twitter respektive i en krönika) var förvillande lik KMR-pressreleaser.

Dagens Nyheter skulle aldrig, på grund av mängden uppenbara missförstånd och faktafel, ha publicerat Nathan Shachars text på vetenskapssidorna. Ändå kan samma artikel publiceras, ogranskad, i en ”nyhetskrönika” i samma tidning."

www.journalisten.se/kronika/darfor-behovs-redaktorer

• Fanny b
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 08:13:13 följande:
    Många mammor kan vittna om motsatsen...
    Som jag förstått det har det gjorts en undersökning där två olika grupper av barn fick vara med på ett barnkalas, ena gruppen fick socker, den andre inte, men föräldrarna trodde att båda grupperna fick det.  Föräldrarna fick sedan göra en bedömning av deras barn beteende, och föräldrarna till gruppen med barn utan socker nämnde att sockret gjorde barnen hyperaktiva. Forskarnas slutsats om detta blev att föräldrarnas förväntan på att socker=hyperaktiva barn gjorde att även föräldrarna till gruppen som inte fick socker, att ta denna slutsats. Samt att det  också var kalaset som var en orsak till att barnen blev pigga, då barnens tyckte det var roligt  och blev därför hyperaktiva.

Sedan kan det finnas enskilda barn som inte tål socker utan reagerar med att bli hyperaktiva, men jag tror inte att socker generellt gör barn hyperaktiva.
  • LillGris
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 08:13:13 följande:
    Många mammor kan vittna om motsatsen...

Nja. Det har ju faktiskt gjorts experiment på det där. Ett gäng ungar bjöds på kalas med massa socker. När föräldrarna gick byttes allt ut mot sockerfritt. Sedan bjöds barnen på sockerfritt kalas, och när föräldrarna gick byttes det ut mot socker. Sedan fick föräldrarna utvärdera. Resultatet visade att föräldrarna vittnade om hyperaktiva, sockerstinna barn efter kalaset där de trodde att barnen ätit socker, och att de var mycket lugnare efter kalaset där föräldrarna trodde att de ätit sockerfritt.
  • LillGris
    Fanny b skrev 2014-01-07 08:43:26 följande:
    Som jag förstått det har det gjorts en undersökning där två olika grupper av barn fick vara med på ett barnkalas, ena gruppen fick socker, den andre inte, men föräldrarna trodde att båda grupperna fick det.  Föräldrarna fick sedan göra en bedömning av deras barn beteende, och föräldrarna till gruppen med barn utan socker nämnde att sockret gjorde barnen hyperaktiva. Forskarnas slutsats om detta blev att föräldrarnas förväntan på att socker=hyperaktiva barn gjorde att även föräldrarna till gruppen som inte fick socker, att ta denna slutsats. Samt att det  också var kalaset som var en orsak till att barnen blev pigga, då barnens tyckte det var roligt  och blev därför hyperaktiva.

Sedan kan det finnas enskilda barn som inte tål socker utan reagerar med att bli hyperaktiva, men jag tror inte att socker generellt gör barn hyperaktiva.

Haha du hann före mig med en minut :p
  • Lady Paraplyh

Jag tror att ADHD finns, men att det sker en kraftig överdiagnosticering. Många gånger är det lättare att ge en ADHD diagnos än att göra något åt de riktiga problemen.

• Anonym (tant agda)
    slackerball skrev 2014-01-07 08:33:12 följande:
    Vet jag inte ens vad det är! Nej mitt inlägg är seriöst, har sett två olika dokumentärer om det men förstår naturligtvis att det kan vara helt fel. Det var en fråga snarare!
    Oj, har du lyckats missa Icke - konspirationsteoriernas okrönta konung :) Googla och du får det skoj några timmar. Jag lovar :).
Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte