• Anonym (Visste det)

Neurolog: "Adhd existerar inte

www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

"Diagnosen adhd är under angrepp.

Den amerikanske neurologen Richard Saul hävdar att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar.

Den amerikanske neurologen Richard Saul har behandlat tusentals patienter som uppvisat adhd-symptom och är övertygad om att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar, skriver New York Post.

I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post.

Adhd-symptomen på en flicka som han behandlade visade sig bero på närsynthet – hon kunde inte se svarta tavlan i klassrummet och agerade därför störande. Det hon behövde var glasögon, inte mediciner, menar Richard Saul.

Patienter med adhd är feldiagnostierade är hans slutsats.

Svårställd diagnos

Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering.

Richard Saul menar att adhd inte finns över huvud taget?

– Det håller inte jag med om. Man har ju massa symptom man kommer med till utredningen, sen spaltar man upp de där och ser vad som tillhör vad. Feldiagnoser finns alltid, men det innebär inte att adhd inte existerar.

Varför tror du att adhd-diagnosen angrips såhär?

– Därför det är en symptomdiagnos och de är svårställda. Man tycker att det här är allmänna symptom som alla har. Adhd-symptom finns hos många människor men sen kommer det till en punkt då det blir en funktionsnedsättning och du inte klarar av det i vardagen. Adhd-diagnosen ger mycket problem som man behöver behandling och förståelse för."

Bara jag som inte är förvånad?
  • Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte
  • Anonym (Maria)
    Litet My skrev 2014-01-07 09:16:43 följande:
    Anonym(Maria): Fast det bevisar ju bara än en gång att folk överlag har väldigt dålig koll på ADHD som ju är mycket mer än bara hyperaktivitet. Oftast är det ju de som skriker högst om ADHD som har minst koll. Har själv hört att min son inte kan ha Autism för han är så söt och framåt :/
    Precis! Tyvärr är ju även dessa personer ibland föräldrar och skriker det om sina egna barn. Jag tror absolut att ett barn kan få diagnos för att föräldern "vill" att de ska få det / förväntar sig det.
  • Whitetrash86
    Litet My skrev 2014-01-07 09:55:47 följande:
    Whitetrash86: tyvärr inte, jag protesterade vilt men de hävdade att det bara var så man gjorde nuförtiden. IDIOTER!!! Å andra sidan är det ju inte så märkligt med en lverdiagnosticering. De frågorna i formuläret gör att vilket barn i trotsåldern som helst sätter full pott.
    Men då, skulle jag vara du skulle jag ta mig till någon ny för utredning. Sådär ska det inte gå till! Som du säger, vilket barn som helst i trotsåldern skulle ha ADHD om man bara går efter ett litet formulär på "20 frågor"
    ADHD är så mycket mer komplicerat än så.
  • bängolle

Förvånad över vad? Att adhd är en svårställd diagnos som ofta visar sig tillsammans med andra npf-diagnoser? Att det finns dom som är skeptiska till att adhd finns överhuvudtaget? Nej på båda.

• Lindsey Egot the only one

Jag som förälder fyllde i ett formulär på 2 sidor, skolan fick ett liknande som de fyllde i plus att skolpsykologen gjorde tre tester på sammanlagt 3-5 timmar. Sedan har vi varit hos bup och pratat två gånger med en kurator, sedan ska vi på läkartid med sonen på bup och sedan vidare till psykologen på bup som har utvärderat skolpsykologens tester som för övrigt är samma tester de har på bup. Det är en ingående utredning där man kollar arbetsminne, koncentrationen och hyperaktiviteten.

• Anonym (Liljekonvalj)
    Litet My skrev 2014-01-07 09:16:43 följande:
    Anonym(Maria): Fast det bevisar ju bara än en gång att folk överlag har väldigt dålig koll på ADHD som ju är mycket mer än bara hyperaktivitet. Oftast är det ju de som skriker högst om ADHD som har minst koll. Har själv hört att min son inte kan ha Autism för han är så söt och framåt :/

Ja, alla vet ju att vi med autism är asfula och sitter och mumlar för oss själva i ett hörn. Ful som stryk är till och med en av diagnoskriterierna tror jag.

Vet man vad adhd är så är det inte stökiga barn utan barn som inte kan koncentrera sig. Som störs av stora klasser. Sätter man adhd barn en och en med en varsin lärare som sitter bredvid ökar koncentrationen. Men i stora klasser men många ljud och intryck har adhd barnen mycket svårare att få till en koncentration.

• Fanny b
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-07 09:39:45 följande:
    Det där har jag sett hemma när vi har haft lördagsgodis framför tv. När barnen varit 1-4 år har de studsat som små bollar upp och ner av lycka och en gång bytte jag ut till enbart morotsstavar och dipp. De studsade lika mycket för det. Det vara förväntan på lördagsmyset som gjorde dom uppspelta. Inte på vad som bjöds.
    Jag tror också mycket av det som föräldrar uppfattar som hyperaktivitet handlar om barns förväntan inför t ex lördagsgodis.
    Fanny b skrev 2014-01-07 10:34:52 följande:
    Jag tror också mycket av det som föräldrar uppfattar som hyperaktivitet handlar om barns förväntan inför t ex lördagsgodis.
    Självklart. Det barnet som var värst är alltid jätte lugn i vanliga fall och nu som 10 åring eller från hon var 5 år så ändrades beteendet vid lördagsgodiset för då visste hon att det var ett återkommande inslag i veckan. Då var hon stor nog att förstå tidsperspektiv.
  • pyssel

"Förvånad?" Nej, inte ett skit. Adhd-konspirationerna kommer i jämna skov. Är mer förvånad över inkompetenta utredare som inte kan differentialdiagnostik. Och närsynthets- och kaffeexemplet i New York Post blir ju bara för dumt! Dumt för tidigare läkare, och jävligt dumt argument mot adhd-diagnostisering från Richard Saul. Inte intelligent alls. Det är väl snarare utredningskompetensen i hans gebit han borde ifrågasätta? Så larviga dessa trådstarter är som helt saknar kritisk analys av nya "sanningar". "Jag visste det!" - ja vad fick du bekräftat? Att det finns inkompetens även hos psykologer och läkare?

• Anonym (S)
    W Goldberg skrev 2014-01-07 08:43:19 följande:
    Här får ni ett klipp och en länk från 2012 om samma person som återigen skriver med stora bokstäver och hävdar saker som inte riktigt stämmer.
    Men det här som står i Aftonbladet kan väl aldrig ha med Scientologerna att göra? Eller???

"Dagens Nyheters Nathan Shachar spred i januari scientologiska fantasifoster om adhd i en "nyhetskrönika", vilken erfarna vetenskapsredaktörer som Dagens Medicins Christina Kennedy och DN:s egen Karin Bojs intygat  (på twitter respektive i en krönika) var förvillande lik KMR-pressreleaser.

Dagens Nyheter skulle aldrig, på grund av mängden uppenbara missförstånd och faktafel, ha publicerat Nathan Shachars text på vetenskapssidorna. Ändå kan samma artikel publiceras, ogranskad, i en ”nyhetskrönika” i samma tidning."

www.journalisten.se/kronika/darfor-behovs-red...

Lustigt att jag fick en känsla av att detta kunde vara KMR propaganda.
    Inte sagt att den sk neurologen har något med KMR att göra.

Har själv en tonårs son som nu närmare 18 år fick sin diagnos förra våren. Hela hans skolgång är förstörd. Tack för den "samhället". Hade vi fått hjälp när jag började att be om den, när han gick I mellanstadiet, så kanske han hade fått rätt hjälp och medicinering och kunnat gått ur skolan.

Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte