• Anonym (Visste det)

Neurolog: "Adhd existerar inte

www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

"Diagnosen adhd är under angrepp.

Den amerikanske neurologen Richard Saul hävdar att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar.

Den amerikanske neurologen Richard Saul har behandlat tusentals patienter som uppvisat adhd-symptom och är övertygad om att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar, skriver New York Post.

I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post.

Adhd-symptomen på en flicka som han behandlade visade sig bero på närsynthet – hon kunde inte se svarta tavlan i klassrummet och agerade därför störande. Det hon behövde var glasögon, inte mediciner, menar Richard Saul.

Patienter med adhd är feldiagnostierade är hans slutsats.

Svårställd diagnos

Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering.

Richard Saul menar att adhd inte finns över huvud taget?

– Det håller inte jag med om. Man har ju massa symptom man kommer med till utredningen, sen spaltar man upp de där och ser vad som tillhör vad. Feldiagnoser finns alltid, men det innebär inte att adhd inte existerar.

Varför tror du att adhd-diagnosen angrips såhär?

– Därför det är en symptomdiagnos och de är svårställda. Man tycker att det här är allmänna symptom som alla har. Adhd-symptom finns hos många människor men sen kommer det till en punkt då det blir en funktionsnedsättning och du inte klarar av det i vardagen. Adhd-diagnosen ger mycket problem som man behöver behandling och förståelse för."

Bara jag som inte är förvånad?
  • Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-07 07:57:27 följande:
    Visst finns ADHD, men jag är övertygad om att överdiagnostiseringen är stor. Det ser jag inte minst på hur många andra föräldrar som skriker ADHD o min son. Han har absolut inte det, men han kan spralla och busa till rejält ibland när han är på det humöret. Genast får jag höra "har du inte kollat honom för ADHD", trots att de inte ens känner honom. Det är tråkigt tycker jag, och det förstör för dem som verkligen har diagnosen.

Han kanske får i sig mycket socker? Finns ämnen i visst godis som tydligen gör barn hyperaktiva. Testa med torkade frukt, bär och nötter (om han tål nötter).
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Linda) skrev 2014-01-07 07:51:12 följande:
    Fast det vore väl ganska korkat med tanke på att många väljer bort medicinering eller provar men att den inte fungerar.

Vad är korkat? Att prova diet och motion om medicin inte funkar? Hänger inte riktigt med men jag har väl inte vaknat riktigt än :).
  • Anonym (Maria)
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 07:59:24 följande:

Han kanske får i sig mycket socker? Finns ämnen i visst godis som tydligen gör barn hyperaktiva. Testa med torkade frukt, bär och nötter (om han tål nötter).
    För det första finns det inga belägg för att socker gör barn hyperaktiva. För det andra är han hur lugnt och snäll som heslt för det mesta, men ibland får han för sig att busa loss. Han är 4. Jag har inga problem med det, det verkar mest vara andra som har.
  • Anonym (andra)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-07 07:57:27 följande:
    Visst finns ADHD, men jag är övertygad om att överdiagnostiseringen är stor. Det ser jag inte minst på hur många andra föräldrar som skriker ADHD o min son. Han har absolut inte det, men han kan spralla och busa till rejält ibland när han är på det humöret. Genast får jag höra "har du inte kollat honom för ADHD", trots att de inte ens känner honom. Det är tråkigt tycker jag, och det förstör för dem som verkligen har diagnosen.

Det är väl för att de inte känner honom som de undrar om ADHD, de kanske inte ser det som bus utan som skitjobbigt. Egna barn och andras ungar du vet..

Jag tror absolut att ADHD finns, men att många många är feldiagnosticerade och/eller har andra problem också som inte utreds och som, om de problemen behandlas hade förbättrat personens liv betydligt mer än att 'bara' säga ADHD och så är det bra med det.

Ang kosten, ja jag tror ju att alla dessa tillsatser och dålig kost mm är en del i det som orsakat att bla ADHD existerar idag.
    Jag lever bland många antroposofer, som lever av biodynamisk och kravodlad mat, INGEN av dessa har ADHD eller allergier.
    Jag hör många säga att deras barn blivit så mycket bättre av tex RAW food, några säger att barnen är helt fria från ADHD symptomen.
    Att äta mer ren mat är ju inte en superkrånglig förändring att testa själv, det blir lite dyrare i matbudget dock. Å andra sidan, då kanske man tänker mer på hur mycket man köper/lagar och inte kastar så mycket.
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-07 08:02:27 följande:
    För det första finns det inga belägg för att socker gör barn hyperaktiva. För det andra är han hur lugnt och snäll som heslt för det mesta, men ibland får han för sig att busa loss. Han är 4. Jag har inga problem med det, det verkar mest vara andra som har.
    Många mammor kan vittna om motsatsen...
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-07 08:02:27 följande:

Vid universitetet i Southampton testades sex azofärgämnen, med misstanken om att de dessutom gjorde barn påtagligt hyperaktiva. Vilket bekräftades.

– Samtidigt är det bara de sex som har undersökts. Jag tror att det gäller alla azofärgämnen, säger Åsa Westlund.

Mataffärer har lovat att slopa azogodisarna. En sväng förbi godishyllorna visar något annat. Var och varannan godis innehåller azofärgämnen.

– De säljs överallt. Och det är svårt att se skillnad som vanlig konsument. Men se upp för billigt och väldigt färgglatt godis, säger Åsa Westlund.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11761046.ab

• Anonym (Maria)
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 08:13:13 följande:
    Många mammor kan vittna om motsatsen...
    Nja, många på FL kan vittna om en massa skit. Själv håller jag mig till forskning och beprövad vetenskap. Visst kan man testa om man vill, det skadar ju ingen, men det går inte att påstå att det är så. Dock är det klart att en mat som är nyttig och innehåller fler näringsämnen får oss att må bättre än en massa skräp.
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-07 08:17:06 följande:
    Nja, många på FL kan vittna om en massa skit. Själv håller jag mig till forskning och beprövad vetenskap. Visst kan man testa om man vill, det skadar ju ingen, men det går inte att påstå att det är så. Dock är det klart att en mat som är nyttig och innehåller fler näringsämnen får oss att må bättre än en massa skräp.

Skickade ju en forskningslänk. Azofärgämnen finns i snask, och är bevisat farliga. Skulle skrivit snask, ej socker. My bad.
  • slackerball

Vad hände med teorin att ADHD är konstruerat av den amerikanska regeringen för att landets fängelser är överfulla och för att deras regering kommit på att det är bättre ha kontroll över buset genom medicinska droger samtidigt som regeringen också kan tjäna på det. Samma sak som dem gör med cannabis

• Rådjur

Haha alltså - är det inte lite väl magstark, att med en sådan undersökning som GRUND, konstatera att ADHD INTE FINNS ?

Man borde väl snarare konstatera att diagnosen delas ut alldeles för lätt till individer som egentligen har en annan typ av problematik, men som ingen typ pallat gräva djupare i.

Tycker det är SKIT att Aftonbladet kablar ut hela grejen på ett så missvisande sätt. Är säker på att människor som ej är insatta, nu kommer gå runt och tro att ADHD är ett påhitt. Ingen källkritik, inga egna efterforskningar, ingenting... Man tror på skiten rakt av. :pp

Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte