• Anonym (Visste det)

Neurolog: "Adhd existerar inte

www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

"Diagnosen adhd är under angrepp.

Den amerikanske neurologen Richard Saul hävdar att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar.

Den amerikanske neurologen Richard Saul har behandlat tusentals patienter som uppvisat adhd-symptom och är övertygad om att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar, skriver New York Post.

I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post.

Adhd-symptomen på en flicka som han behandlade visade sig bero på närsynthet – hon kunde inte se svarta tavlan i klassrummet och agerade därför störande. Det hon behövde var glasögon, inte mediciner, menar Richard Saul.

Patienter med adhd är feldiagnostierade är hans slutsats.

Svårställd diagnos

Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering.

Richard Saul menar att adhd inte finns över huvud taget?

– Det håller inte jag med om. Man har ju massa symptom man kommer med till utredningen, sen spaltar man upp de där och ser vad som tillhör vad. Feldiagnoser finns alltid, men det innebär inte att adhd inte existerar.

Varför tror du att adhd-diagnosen angrips såhär?

– Därför det är en symptomdiagnos och de är svårställda. Man tycker att det här är allmänna symptom som alla har. Adhd-symptom finns hos många människor men sen kommer det till en punkt då det blir en funktionsnedsättning och du inte klarar av det i vardagen. Adhd-diagnosen ger mycket problem som man behöver behandling och förståelse för."

Bara jag som inte är förvånad?
  • Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte
  • Anonym (tant agda)
    LillGris skrev 2014-01-07 08:44:31 följande:

Nja. Det har ju faktiskt gjorts experiment på det där. Ett gäng ungar bjöds på kalas med massa socker. När föräldrarna gick byttes allt ut mot sockerfritt. Sedan bjöds barnen på sockerfritt kalas, och när föräldrarna gick byttes det ut mot socker. Sedan fick föräldrarna utvärdera. Resultatet visade att föräldrarna vittnade om hyperaktiva, sockerstinna barn efter kalaset där de trodde att barnen ätit socker, och att de var mycket lugnare efter kalaset där föräldrarna trodde att de ätit sockerfritt.

Byt socker till snask - azofärgämnen. De kan göra barn hyperaktiva.
  • slackerball
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 08:48:45 följande:
    Oj, har du lyckats missa Icke - konspirationsteoriernas okrönta konung :) Googla och du får det skoj några timmar. Jag lovar :).
    Jag skall göra det Glad
  • EllisBell
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 07:59:24 följande:

Han kanske får i sig mycket socker? Finns ämnen i visst godis som tydligen gör barn hyperaktiva. Testa med torkade frukt, bär och nötter (om han tål nötter).
    Detta är en myt. Flera studier har visat att barn inte alls påverkas så av socker. Det fungerar inte så. Hjärnan kan bara ta till sig en viss mängd oavsett hur mycket man äter. Det man kunnat visa är den så kallade hyperaktiviteten finns i föräldrarnas förväntningar.
  • LillGris
    Anonym (tant agda) skrev 2014-01-07 08:49:33 följande:
    Byt socker till snask - azofärgämnen. De kan göra barn hyperaktiva.

Men det finns väl i sockerfritt godis också?
  • Anonym (tant agda)
    EllisBell skrev 2014-01-07 08:54:44 följande:
    Detta är en myt. Flera studier har visat att barn inte alls påverkas så av socker. Det fungerar inte så. Hjärnan kan bara ta till sig en viss mängd oavsett hur mycket man äter. Det man kunnat visa är den så kallade hyperaktiviteten finns i föräldrarnas förväntningar.
    Azofärgämnen är ingen myt. Finns i vanligt snask, särskilt färglatt sådant. Gör barn hyperaktiva. Googla och lär.
  • Litet My

Anonym(Maria): Fast det bevisar ju bara än en gång att folk överlag har väldigt dålig koll på ADHD som ju är mycket mer än bara hyperaktivitet. Oftast är det ju de som skriker högst om ADHD som har minst koll. Har själv hört att min son inte kan ha Autism för han är så söt och framåt :/

• Whitetrash86

Alltså jag HAR adhd, så troligen även min dotter... men många (även läkare) är snabba på att stämpla adhd ist för att göra ordentliga utredningar.
    En gamla kompis till mig har problem med humöret, kokar lätt över för saker och ting, han påstår att han har adhd enbart för att han lätt blir aggressiv. 
    Folk är dumma och lata och vill helt enkelt ha något att skylla på.

• Litet My

Whitetrash86: Ja, för att inte tala om de som diagnosticerar sina och andras barn själva tills det blir en "sanning" i det och ofta en självuppfyllande profetia för barnet i förlängningen.

• Whitetrash86
    Litet My skrev 2014-01-07 09:21:59 följande:
    Whitetrash86: Ja, för att inte tala om de som diagnosticerar sina och andras barn själva tills det blir en "sanning" i det och ofta en självuppfyllande profetia för barnet i förlängningen.
    Ja, adhd har tyvärr blivit en väldigt enkelt och smidig diagnos att ge barn och vuxna till sig själva ist för att försöka arbeta på det faktiskt problemet.
  • mammatill6

Med två barn med adhd känns det som en käftsmäll med sådana påståenden. Det är ingen lätt utredning som nån påstod. Det är många möten och många tester.

Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte