• Anonym (Visste det)

Neurolog: "Adhd existerar inte

www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

"Diagnosen adhd är under angrepp.

Den amerikanske neurologen Richard Saul hävdar att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar.

Den amerikanske neurologen Richard Saul har behandlat tusentals patienter som uppvisat adhd-symptom och är övertygad om att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar, skriver New York Post.

I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post.

Adhd-symptomen på en flicka som han behandlade visade sig bero på närsynthet – hon kunde inte se svarta tavlan i klassrummet och agerade därför störande. Det hon behövde var glasögon, inte mediciner, menar Richard Saul.

Patienter med adhd är feldiagnostierade är hans slutsats.

Svårställd diagnos

Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering.

Richard Saul menar att adhd inte finns över huvud taget?

– Det håller inte jag med om. Man har ju massa symptom man kommer med till utredningen, sen spaltar man upp de där och ser vad som tillhör vad. Feldiagnoser finns alltid, men det innebär inte att adhd inte existerar.

Varför tror du att adhd-diagnosen angrips såhär?

– Därför det är en symptomdiagnos och de är svårställda. Man tycker att det här är allmänna symptom som alla har. Adhd-symptom finns hos många människor men sen kommer det till en punkt då det blir en funktionsnedsättning och du inte klarar av det i vardagen. Adhd-diagnosen ger mycket problem som man behöver behandling och förståelse för."

Bara jag som inte är förvånad?
  • Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte
  • Litet My

Mammatill6: Hur gick dona barn utredningar till? Min son ska utredas nu

• Litet My

Skittelefon!!! Och enligt habiliteringen krävs bara ett formulär på 2 sidor jag och skolan ska fylla i och en diskussion med läkaren sen är det klart :/ "så gör man nuförtiden" sa de, märkligt tyckte jag då hans Autismdiagnos utreddes mycket grundligt och nu är det bara ett formulär.

• Lindsey Egot the only one
    Fanny b skrev 2014-01-07 08:43:26 följande:
    Som jag förstått det har det gjorts en undersökning där två olika grupper av barn fick vara med på ett barnkalas, ena gruppen fick socker, den andre inte, men föräldrarna trodde att båda grupperna fick det.  Föräldrarna fick sedan göra en bedömning av deras barn beteende, och föräldrarna till gruppen med barn utan socker nämnde att sockret gjorde barnen hyperaktiva. Forskarnas slutsats om detta blev att föräldrarnas förväntan på att socker=hyperaktiva barn gjorde att även föräldrarna till gruppen som inte fick socker, att ta denna slutsats. Samt att det  också var kalaset som var en orsak till att barnen blev pigga, då barnens tyckte det var roligt  och blev därför hyperaktiva.

Sedan kan det finnas enskilda barn som inte tål socker utan reagerar med att bli hyperaktiva, men jag tror inte att socker generellt gör barn hyperaktiva.
    Det där har jag sett hemma när vi har haft lördagsgodis framför tv. När barnen varit 1-4 år har de studsat som små bollar upp och ner av lycka och en gång bytte jag ut till enbart morotsstavar och dipp. De studsade lika mycket för det. Det vara förväntan på lördagsmyset som gjorde dom uppspelta. Inte på vad som bjöds.

Min äldsta son har troligen ADD och har otroligt dåligt arbetsminne samt koncentration. Det är inget som har hittats på utan skolpsykologen har suttit och gjort tester med min son i över fyra timmar allt från att kunna upprepa mönster, logiskt tänkande och snabbhet. Hans intelligens är det inget fel på men hans arbetsminne och koncentration är katastrofal. Idag har de tagit bort benämningen ADD utan det heter adhd utan hyperaktivitet.

Litet My skrev 2014-01-07 09:37:02 följande:

Skittelefon!!! Och enligt habiliteringen krävs bara ett formulär på 2 sidor jag och skolan ska fylla i och en diskussion med läkaren sen är det klart :/ "så gör man nuförtiden" sa de, märkligt tyckte jag då hans Autismdiagnos utreddes mycket grundligt och nu är det bara ett formulär.

Nej så går det inte till idag för att få en diagnos. Det krävs tester hos psykolog också.
  • Whitetrash86
    mammatill6 skrev 2014-01-07 09:28:20 följande:
    Med två barn med adhd känns det som en käftsmäll med sådana påståenden. Det är ingen lätt utredning som nån påstod. Det är många möten och många tester.
    Iaf här i Sverige, hur det går till i USA vet jag inte. Men ja, det är en jävla käftsmäll att så många påstår att något man själv eller ens barn har inte finns.
  • Anonym (tant agda)
    Attans! Du skulle önskat en ny i julklapp :). Själv skriver jag alltid via stationär dator, inga problem.
  • Whitetrash86
    Det kan vara för testen för att se om det är "värt" att göra grundligare test och sen det slutgiltiga testet.

Det är tyvärr så många idag som kommer in och påstår adhd fast dom inte ens är i närheten av det eller för att en familjemedlem fått diagnosen.
    Därför behöver folk sållas ut.
  • Litet My

Whitetrash86: tyvärr inte, jag protesterade vilt men de hävdade att det bara var så man gjorde nuförtiden. IDIOTER!!! Å andra sidan är det ju inte så märkligt med en lverdiagnosticering. De frågorna i formuläret gör att vilket barn i trotsåldern som helst sätter full pott.

• Litet My

Lindsey egot no 1: Jävla nötter, vänta bara tills nästa möte!!!

Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte