• Anonym (Visste det)

Neurolog: "Adhd existerar inte

www.aftonbladet.se/nyheter/article18124107.ab

"Diagnosen adhd är under angrepp.

Den amerikanske neurologen Richard Saul hävdar att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar.

Den amerikanske neurologen Richard Saul har behandlat tusentals patienter som uppvisat adhd-symptom och är övertygad om att den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen egentligen inte existerar, skriver New York Post.

I den kommande kontroversiella boken "Adhd does not exist" beskriver Richard Saul adhd som en samling av ett 20-tal andra tillstånd och störningar. Saul studerade sina egna patienter och kom fram till att i princip alla visade sig ha någon annan funktionsnedsättning än adhd, såsom Tourettes syndrom, tvångssyndrom, inlärningssvårigheter, bipolaritet, depression eller dålig hörsel, skriver New York Post.

Adhd-symptomen på en flicka som han behandlade visade sig bero på närsynthet – hon kunde inte se svarta tavlan i klassrummet och agerade därför störande. Det hon behövde var glasögon, inte mediciner, menar Richard Saul.

Patienter med adhd är feldiagnostierade är hans slutsats.

Svårställd diagnos

Kerstin Malmberg, överläkare på Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm, har forskat inom adhd-genetik. Hon säger att adhd sällan finns i "ren form".

– Oftast har man andra tillstånd samtidigt. Då måste man kolla att de här symptomen inte tillhör andra tillstånd enbart. Det finns barn med autism som också samtidigt har adhd och är hjälpta av medicinering.

Richard Saul menar att adhd inte finns över huvud taget?

– Det håller inte jag med om. Man har ju massa symptom man kommer med till utredningen, sen spaltar man upp de där och ser vad som tillhör vad. Feldiagnoser finns alltid, men det innebär inte att adhd inte existerar.

Varför tror du att adhd-diagnosen angrips såhär?

– Därför det är en symptomdiagnos och de är svårställda. Man tycker att det här är allmänna symptom som alla har. Adhd-symptom finns hos många människor men sen kommer det till en punkt då det blir en funktionsnedsättning och du inte klarar av det i vardagen. Adhd-diagnosen ger mycket problem som man behöver behandling och förståelse för."

Bara jag som inte är förvånad?
  • Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte
  • Anonym (mia)

Oj vad många diagnosmotståndare blev glada nu. Men jag tar det hela med en nypa salt. Forskning har visat på förändringar i hjärnan vid ADHD, så jag tror absolut att det existerar. Dock tror jag att det förekommer många med fel diagnos, just eftersom att det inte finns några tester att ta utan man kan bara utgå från vad patienten berättar.

• pyssel
    Anonym (mia) skrev 2014-01-07 17:29:55 följande:
    Oj vad många diagnosmotståndare blev glada nu. Men jag tar det hela med en nypa salt. Forskning har visat på förändringar i hjärnan vid ADHD, så jag tror absolut att det existerar. Dock tror jag att det förekommer många med fel diagnos, just eftersom att det inte finns några tester att ta utan man kan bara utgå från vad patienten berättar.

Jo man genomgår även tester. Iaf vid barns diagnostisering.
  • Anonym (mia)
    pyssel skrev 2014-01-07 17:34:08 följande:

Jo man genomgår även tester. Iaf vid barns diagnostisering.
    Inga tester som kan bekräfta att det faktiskt är ADHD. Det är ju tester för att utesluta andra diagnoser. Om du inte syftar på frågeformulären? De symptom som finns vid ADHD finns ju även vid flera andra tillstånd så de formulären är absolut inte 100%.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (mia) skrev 2014-01-07 17:29:55 följande:

De använder visst tester. De ser på Uthållighet, koncentration, arbetsminne och hyperaktivitet. Tester som tar minst en halv arbetsdag att göra men vissa barn klarar bara 1 timma i taget. Man träffar socionom, läkare och psykolog också.
  • Anonym (S)
    Anonym (mia) skrev 2014-01-07 17:35:37 följande:
    Inga tester som kan bekräfta att det faktiskt är ADHD. Det är ju tester för att utesluta andra diagnoser. Om du inte syftar på frågeformulären? De symptom som finns vid ADHD finns ju även vid flera andra tillstånd så de formulären är absolut inte 100%.

På vilket sätt kan inte tester bekräfta ADHD?
  • pyssel
    Anonym (mia) skrev 2014-01-07 17:35:37 följande:

Ingen har pratat om några "100%". Det sammantagna resultatet av anamnes och standardiserade tester analyseras Jag påstår alltså att vid en utredning värd namnet genomgår man tester. Bl.a vid dator.
  • ShinMama

Jag förstår vad han menar, i USA diagnosticeras barn utan utredning. Nu har jag dock ADHD (utan hyperaktivitet, inattentive ADD heter min diagnos) så jag vet att den faktiskt existerar men bra att någon tar upp frågan dock är det inte på ett vidare sätt.. Se till att alla diagnoser är ordentligt utförda istället.

Adhd kommer aldrig ensam som den svenska läkaren säger, jag har förhöjt IQ och adhd. Känner flera stycken som har AS och ADHD, dyslexi är en vanlig kompis diagnos också.

• Anonym (mia)
    Anonym (S) skrev 2014-01-07 17:40:16 följande:

På vilket sätt kan inte tester bekräfta ADHD?
    För att diagnosen ställs utifrån symptom, medan symptomen kan bero på flera olika saker. Det finns inget blodprov att ta som kan visa att man faktiskt satt rätt diagnos. Man får sammanväga de symptom som patienten har och sätta en diagnos som verkar trolig, men risken finns självklart att det är fel diagnos. Det går inte att komma ifrån. Inom psykiatrin är det inte helt ovanligt att man får olika diagnoser beroende på vem man går till, just eftersom det inte finns något blodprov eller annat test som kan ge ett 100 % korrekt svar.
  • Anonym (mia)
    pyssel skrev 2014-01-07 17:43:15 följande:

Ingen har pratat om några "100%". Det sammantagna resultatet av anamnes och standardiserade tester analyseras Jag påstår alltså att vid en utredning värd namnet genomgår man tester. Bl.a vid dator.
    När jag skrev "tester att ta" så menade jag tester i form av blodprov, CT-röntgen, magnetröntgen och liknande där man faktiskt kan påvisa fysiska fynd som tyder på ett specifik diagnos. Standardiserade tester görs självklart men det är inte det jag talar om. Standardiserade tester lämnar stort utrymme för tolkningar.
  • pyssel
    Anonym (mia) skrev 2014-01-07 22:37:43 följande:
    När jag skrev "tester att ta" så menade jag tester i form av blodprov, CT-röntgen, magnetröntgen och liknande där man faktiskt kan påvisa fysiska fynd som tyder på ett specifik diagnos. Standardiserade tester görs självklart men det är inte det jag talar om. Standardiserade tester lämnar stort utrymme för tolkningar.

Det var ju bra att du talade om vad "du talar om". Visst är det så att fynd som skulle ge utrymme för andra tester ännu bara är rön. Men att det skulle vara gängse att adhd-diagnos ställs bara utifrån vad personen säger, nej där har du fel.
  • vampyria2
    Anonym (mia) skrev 2014-01-07 22:35:05 följande:
    För att diagnosen ställs utifrån symptom, medan symptomen kan bero på flera olika saker. Det finns inget blodprov att ta som kan visa att man faktiskt satt rätt diagnos. Man får sammanväga de symptom som patienten har och sätta en diagnos som verkar trolig, men risken finns självklart att det är fel diagnos. Det går inte att komma ifrån. Inom psykiatrin är det inte helt ovanligt att man får olika diagnoser beroende på vem man går till, just eftersom det inte finns något blodprov eller annat test som kan ge ett 100 % korrekt svar.
    Fast på EEG kan man se en förändring som bara folk med ADHD har, min ena dotter har gjort ett sånt och det visar klart och tydligt att hon hade dessa förändringar.

Sen undrar jag över hur tusan kan medicinerna som tex mina barn får för sin ADHD fungera så totalt som de gör om det nu inte finns någon ADHD?

De blir absolut inte några neddrogade ungar som är helt väck utan de blir som vilka ungar som hels, utan medicinen så går de inte att ha i möblerade rum.

Jag är en mamma som inte låter mina ungar fara och flyga hur som helst och jag är sten hård med att deras diagnoser är en förklaring aldrig en ursäkt till deras uppförande och jag har alltid sett till att vara nära dem och leda dem rätt, för mig är det viktigt att de växer upp och fungerar bra i samhället.

Varför jag tar upp det är att jag vet att många tror att barn med ADHD är bara lite ouppfostrade men det kan jag garantera att mina barn inte är, ett bevis på det är att när de väl fick sin medicin så  får hela tiden höra vilka trevliga och väluppfostrade barn jag har det hade de inte blivit om jag inte hade lagt ner så mycket tid på att lära dem rätt och fel.

Att påstå att barn blir som barn med ADHD får att de ser dåligt låter helt otroligt i mina öron, då har man inte träffat ett barn som verkligen har den diagnosen om man tror att en sån sak kan göra att ett barn beteer sig så pass annorlunda.
  • W Goldberg
    Anonym (S) skrev 2014-01-07 17:21:02 följande:
    Lustigt att jag fick en känsla av att detta kunde vara KMR propaganda.
    Inte sagt att den sk neurologen har något med KMR att göra.

Har själv en tonårs son som nu närmare 18 år fick sin diagnos förra våren. Hela hans skolgång är förstörd. Tack för den "samhället". Hade vi fått hjälp när jag började att be om den, när han gick I mellanstadiet, så kanske han hade fått rätt hjälp och medicinering och kunnat gått ur skolan.

Mitt barn är inte fullt så gammal ännu, men samma här.
    Hade vi fått hjälp i skolan redan då jag började be om det i lågstadiet, så hade nog många av de problem som finns nu inte varit några större problem.
Svar på tråden Neurolog: "Adhd existerar inte