• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    BigMango skrev 2016-03-22 03:38:26 följande:
    Tack för svar. 
    Kan han förlänga sitt turist visum i Sverige? Eller är det bättre att söka nytt visum Uppehållstillstånd för besök så han kan få stanna längre än 90 dagar eller går det att söka i Sverige pga att han har barn där? Finns det risk att han inte blir beviljat nytt visum iom att han väntar på UT?
    Tragiskt att man inte tar någon som helst hänsyn till barnets bästa när väntetiderna är så extremt långa. Gråter
    Ja, han kan söka tillstånd för förlängt besök i Sverige innan viseringen löper ut. Men syftet ska då vara just besök, här är syftet bosättning. Så jag bedömer att det sannolikt blir avslag. Om man sökt UT avslås normalt ansökan om visering, även visering ska avse besök och man har klargjort att man önskar bosättning. Barn i Sverige medför inte rätt att söka inifrån, vissa undantag kan göras t.ex om föräldern som är bosatt i Sverige har bristande omsorgsförmåga osv plus för de länder med extrem handläggningstid på ambassad.
  • Smilla75
    Anonym (B) skrev 2016-03-22 14:55:18 följande:

Rätta mig om jag har fel men efter att ha pratat med migrationsverket så har jag fått besked att sålänge man ej tillhör ett land som måste söka besöksvisum så är det okej att vistas här sina 3 besöksmånader som man har, 90 dagar. Men man kan inte få sitt beslut sålänge man är här utan måste åka till sitt land..

Någon som vet om detta är sant?

Det stämmer precis. Dock behöver man inte återvända till hemlandet om man är här när beslut ska fattas, det räcker att åka till t.ex Danmark om man får vistas där.
  • Ortelius

Smilla, har du någon känsla för hur handläggningstiderna skiljer sig mellan olika ambassader? I mitt fall ska nu min flickvän intervjuas på svensk ambassad svensk inom EU, när hon ringde om at boka tid upplystes hon om att detta var möjligt på fem olika svenska EU-ambassader. Alternativet har varit att genomföra intervjun i Kina. Finns det någon ambassad inom EU som är snabbare än annan? Är det överhuvudtaget någon handläggningsförel att genomföra intervjun i EU jämfört med Kina (som alternativet i vårt fall var)?

Förlåt många frågor, men jag känner mig så osäker på ambassadens roll i den här processen. Enligt processkartan på Migrationsverkets hemsida så framstår det som att väntetiden efter intervjun beror på handläggning på själva ambassaden. (blå processdel i kartan: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html ). Men efter att ha läst här i tråden så verkar det som att det är när ärendet är tillbaka i Sverige som väntetid uppstår, att man ändå går ganska strikt efter kötid beroende på när ansökan lämnades in. Således, spelar en eventuell snabb handläggning på ambassad inte någon större roll i dagsläget om det ändå är på Migrationsverket här i Sverige som väntetiden uppstår i avvaktan på ledig tid hos beslutstagande handläggare? Min flickvän uppfattade att den tjänsteman hon talade med på ambassaden vid tidsbokningen var en "Migration Board Officer", dvs anställd på Migrationsverket. Men har verkligen Migrationsverket anställda på ambassaderna?

mvh

• Smilla75

Det är registreringsdag för ansökan som är utgångspunkten. Sedan kan väntan vara lång på utredning eller lång för att få beslut. Det spelar alltså ingen roll om ambassaden är snabb eller inte. De 5 ambassader som tar emot ansökningar gör enbart det om den sökande vistas lagligt i det landet. Frågan är om din flickvän har rätt till laglig vistelse i ett sådant land? Nej, Migrationsverket har inte anställda på ambassader utan de lyder under UD eller är lokalanställda.

• Ortelius

Ok, tack för informationen. Jag hade fått uppfattningen att beslutet kanske kunde fattas av ambassadpersonalen. Vi bokar första tid och hoppas på det bästa. Jo hon får vara där, dossiern är skickad dit från Migrationsverket och hon får boka tid. Hoppas att de inte ändrar sig när vi kommer till den bokade tiden.

Stort tack för infon, du gör ett bra jobb här!

• Smilla75

Vad skönt att hon får vara där, då kan ni träffas också. I så fall är det inga problem att söka från EU-ambassad. Däremot fattar de inga beslut. Men är det inga oklarheter kan det gå fortare och ambassaden har nog ingen väntetid.

• BigMango
    Smilla75 skrev 2016-03-23 13:51:54 följande:
    Ja, han kan söka tillstånd för förlängt besök i Sverige innan viseringen löper ut. Men syftet ska då vara just besök, här är syftet bosättning. Så jag bedömer att det sannolikt blir avslag. Om man sökt UT avslås normalt ansökan om visering, även visering ska avse besök och man har klargjort att man önskar bosättning. Barn i Sverige medför inte rätt att söka inifrån, vissa undantag kan göras t.ex om föräldern som är bosatt i Sverige har bristande omsorgsförmåga osv plus för de länder med extrem handläggningstid på ambassad.
    Jag har nämligen hört tvärt om att barn faktiskt är ett skäl till en inifrånansökan, stämmer inte det menar du? Kan tillägga att vi har bott tillsammans i över 2 år i min sambos hemland, barnet är svenskmedborgare, pappan är registrerad som pappa i Sverige och gemensam vårdnadshavare. 
  • Smilla75
    BigMango skrev 2016-03-29 06:57:25 följande:
    Jag har nämligen hört tvärt om att barn faktiskt är ett skäl till en inifrånansökan, stämmer inte det menar du? Kan tillägga att vi har bott tillsammans i över 2 år i min sambos hemland, barnet är svenskmedborgare, pappan är registrerad som pappa i Sverige och gemensam vårdnadshavare. 
    Nej, barn är inte ett skäl utan det är fortfarande huvudregeln som gäller att tillstånd ska vara klart före inresa. Däremot ska beaktas hur långvarig separationen riskerar att bli och göras en skälighetsbedömning av om det är rimligt att söka hemifrån. I det beaktas också att den sökande inte vistats illegalt i Sverige osv.
  • BigMango
    Smilla75 skrev 2016-03-29 12:19:51 följande:
    Nej, barn är inte ett skäl utan det är fortfarande huvudregeln som gäller att tillstånd ska vara klart före inresa. Däremot ska beaktas hur långvarig separationen riskerar att bli och göras en skälighetsbedömning av om det är rimligt att söka hemifrån. I det beaktas också att den sökande inte vistats illegalt i Sverige osv.
    Vad skulle ev. kunna hända om vi får avslag på en inifrånansökan? Hur stora tror du chanserna är att vi kommer få det beviljat?
  • Smilla75

Då får ni avslag på ansökan om uppehållstillstånd och måste söka utifrån Sverige med ny handläggningstid. Jag har nog inte fått omständigheterna i ert ärende och kan inte bedöma möjligheterna men generellt är de små, om det finns två friska föräldrar.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid