Ortelius skrev 2016-04-04 17:15:17 följande:
Hej. Jag vet att flera advokatbyråer ogärna svarar på mailförfrågningar, vissa kräver till och med att man ringer in vid första kontakt. Så en variant är ju att ringa dem. Annars har jag sett att
familjensjurist.se erbjuder förfrågningar via webbformulär. De har också kontor på många platser.
För egen del googlade jag bara och hittade en advokatbyrå i Stockholm som jag ringde.
Som ett allmänt råd för den som googlar in hit så kan säga att normalt så behövs ingen juridisk hjälp vid kärleksinvandring, eftersom det så sällan är några problem och utfallet inte beror på en eventuellt skicklig advokats inblandning. Här ska också Migrationsverket utgå från att förhållandet är seriöst, och det är ju oftast inte svårt att bevisa det om de nu skulle ha funderingar. Så i det normala fallet så är det ju bortkastade pengar att gå till en jurist. (nämner bara detta så att folk som läser tråden inte ska tro att man bör ta hjälp av jurist).
Men just i sådana här knepiga ärenden där det råder osäkerhet om det är möjligt att få igenom en inifrån-ansökan, så kan det ju vara värt att betala för en timmes rådgivning från någon som verkligen kan reglerna utan och innan och vet hur man ska gå till väga utifrån de förutsättningar man har, eller om man bör avstå från att försöka.
De flesta jurister inom migrationsrätt brukar jobba med asylärenden eller "asylnära" ärenden, som asylsökande som byter till arbetskraftsinvandring och anhöriginvandring för flyktingar o.s.v. Därför är det bra att fråga specifikt om de har erfarenhet av just sådana här ärenden, som kan vara ovanliga för dem. Annars kan de ha förslag på någon att vända dig till på din ort. I vårt fall sa juristen att han hade hanterat flera sådana ärenden och hade lyckats med en del, men även misslyckats med några. Jag fick intrycket att de misslyckade ärendena ganska ofta handlade om asylsökande som fått avslag och sedan efter illegal vistelse försökt igen som anhöriginvandring inifrån.
Ska man gå efter vad som sägs på olika forum ska det vara ganska bra chanser till inifrån-ansökan om man är gifta, har gemensamma svenska barn och kommer in på lagligt sätt. Smilla tycks vara av annan uppfattning, men möjligen har båda rätt ? kanske är de som får avslag inte så aktiva i gruppen helt enkelt. Sedan undrar jag själv om handläggare på Migrationsverket tagit till en informell hantering av de ärendena, och bortser från vissa krav. Självklart beror allt också på de enskilda förutsättningarna.
Något att ta med i beräkningarna är att det tycks som inifrån-ansökningarna tycks kunna ta lite längre tid än de utifrån, om jag inte läser statistiken fel. Intervju-kön i Sverige verkar vara förhållandevis lång. Men för många är det kanske ett mindre ont att eventuellt behöva vänta någon extra månad på personnummer än att behöva leva separerade. Vissa problem tillkommer också vid inifrån-ansökan, den anhörige saknar tillgång till kostnadsfri svensk sjukvård såvida hen inte kommer från ett fåtal konventionsländer. Dessutom kan hen förmodligen inte åka fram och tillbaka mellan Sverige och hemlandet under perioden fram till beslutet.
@Smilla75 - Skulle verkligen uppskatta om du tog dig tid och läste nedan för att ge din bedömning av våra chanser til en inifrånansökan.
@Ortelius- Tack för ditt långa och utförliga svar.
Det verkar inte som någon till ta sig an ett sådant fall.
Den här typen av svar har jag fått: "
Advokatbyrån tar tyvärr inte längre emot den typen av ärende som du beskriver. Lycka till."
Jag googlat och läst om olika mål som gäller avslag på inifrånansökan. De mål som jag har funnit har även andra omständigheter som t.ex. tidigare vistats illegalt i Sverige, dom för misshandel etc. Jag har inte kunna hitta något mål där ett avslag som liknar vårt fall. Bistå gärna med länk om någon hittar ett mål där ett etablerat förhållande med barn utan andra omständigheter fått avslag enbart på att ansökan gjorts inifrån.
Fakta:
Webbansökan Nov 2015
Har tänkt att ändra till en inifrånansökan i maj 2016
Mamma = Svenskmedborgare
Pappa= Thailändsk medborgare
Barn= 10 månader, svenskmedborgare
Jag har nedan skrivit i hop några punkter som vi har tänkt att hänvisa till, kom gärna med feedback och synpunkter.
När ansökan om uppehållstillstånd skall vara gjord
18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige
ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före
inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte
bifallas efter inresan.
11. det annars finns synnerliga skäl.
Undantag kan bland annat göras om det finns synnerligen ömmande omständigheter som gör att utlänningen bör få stanna här eller om det annars finns synnerliga skäl.
· Stadigvarande sammanbott i utlandet mer än 2 år
· Pappan har en stark familjeanknytning till Sverige då både sambo och dotter är svenska medborgare
· Åberopat handlingar och att pappan och mamman har gemensam vårdnad i Sverige
· De medför ekonomiska konsekvenserna att ha två boenden då mamma måste flytta till Sverige p.g.a studier och arbete i maj 2016
· Pappan är föräldraledig med dottern sedan december 2015 och har planerat att vara det tills hon är 2 år
· Dottern som är svenskmedborgare kommer att behöva vänta med pappan i hans hemland under ansökningstiden p.g.a mamman måste arbeta i Sverige
· Det skulle innebära beaktansvärda olägenheter för deras dotter att vara ifrån sina mamma
· Det är av oerhörd betydelse för deras barn som kommer att hinna glömma sin mamma och tappa den så viktiga första tiden med båda sina föräldrar
· Ingivna intyg inger stark (bifoga BVC intyg) oro för barnets situation och visar på en risk att barnets hälsa och utveckling äventyras om fadern måste vänta i hemlandet
· En familjesplittring framstår som inhuman och är klart stridande mot andemeningen i FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) och den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen)
· Handläggningstiden för att utreda anknytningsärenden är för tillfället anmärkningsvärt lång
· Vi anser att det inte kan krävas att umgänget mellan pappan och dottern som är svensk medborgare utövas någon annanstans än i Sverige. Eftersom barnet är svensk medborgare och föräldrarna har gemensam vårdnad om henne
Det föreligger alltså förutsättningar för att göra undantag från huvudregeln i 5 kap. 18 § utlänningslagen om att en ansökan om uppehållstillstånd inte får bifallas efter inresan i Sverige
Hur tror ni våra förutsättningar ser ut för en inifrånansökan?