• Anonym (förtvivlad)

Vi lever under existensminimum

Tänkte skriva och få er åsikt på det här.

Jag och min äkta hälft har levt på socbidrag senaste 5 åren. Några månader innan bytte vi till en billigare lägenhet, det är den vi bor i nu. Det är en 4:a på 90kvm. Vi får bostadsbidrag för hela ytan, ca 3200kr i månaden. När vi skrev kontraktet låg hyran på 6080kr, vi bor i ett av dom billigare områdena i staden (ca 100.000 invånare) där vi bor.

Hyran har höjts successivt varje år till drygt 7100 kr (två större ökningar var för ett par år sedan då obligatorisk badrumsrenovering utfördes samt indragning av fiber i alla lägenheter)

Vi har haft tre olika handläggare på sockontoret sen vi började få bidrag, om man inte räknar med tillfälliga semestervikarier då. Varken den första eller den andra handläggaren har sagt ett ord om våran hyra så vi har alltid antagit att den varit ok.

Det var när den nuvarande handläggaren började som hon bestämde att vår hyra var för hög. Hon gav oss 4 månader på oss att hitta en ny lägenhet för max 6000kr (alltså mindre än vad den nuvarande kostade från början för drygt 5 år sedan). Det blev alltså ungefär 1 månad för oss att hitta en ny lägenhet och skriva kontrakt då det är 3 månaders uppsägningstid på den vi bor i nu.

Vi kontaktade genast det kommunala bostadsbolaget som är det vi hyr från nu, men dom ska tvärt nej. Detta pga en hyresskuld vi drog på oss för ca 2 år sedan då vi fick avslag på en ansökan pga att min make sökt 3 jobb för lite (minimum 15 jobb ska sökas och emailbekräftelse från företagen ska skrivas ut och bifogas ansökan, han hann inte få ihop 15st)
    Vi kan få nytt kontrakt av bostadsbolaget, men då krävs att vi inte fått en ny skuld på 2 år samt att alla skulder hos kronofogden är avbetalda (det kommer inte ske inom dom närmsta 20 åren då vi inte kan betala något alls så länge som vi inte går plus)
    Vi har kollat alla privata hyresbolag, blocket, m.m. Men ingenstans får man hyra om man har betalningsanmärkningar och skulder hos KF.

Vi överklagade beslutet, men dom gick på handläggarens linje att det visst går att hyra en lägenhet om man har betalningsanmärkningar och skulder. Vi fick med oss en bunt med papper på privata hyresvärdar, vi har ringt varenda en och hälften på den listan sa nej direkt och hälften var bostadsrätter eller studentlägenheter.

Sen juli förra året får vi bara 6000kr från socialen för hyran, vi får alltså drygt 1100kr i månaden under existensminimum, vi går på knäna och det håller inte längre! Vi kollar efter lägenhet dagligen, vi har hört med alla bekanta, men ingen vi vet kan hjälpa oss hitta en lägenhet heller. Vi gör alltså ALLT vi kan, men socialen tycker vi får skylla oss själva? HUR ska vi göra då?? Vad är det vi gör fel?

• Svar på tråden Vi lever under existensminimum
  • Anonym (anonym)
    hnnml skrev 2014-01-24 09:40:20 följande:
    Har man inte ett jobb man går till 8h om dagen.eller studerar dessa timmar så ägnar man 8h om dagen för att söka ett jobb, annars vill man inte ha ett. Finns inga ursäkter. Vårdbiträden, städare och hemtjänsten behöver alltid folk. Punkt slut. Då kan ni börja betala tillbaka lite av det vi har betalat er i fem år också med våra skitjobb.
    Ni som alltid påstår att det alltid finns en massa arbeten inom vården och inom städ varför lägger ni aldrig ut några länkar till alla dessa lediga jobb som människor som aldrig satt sin fot inom vård och hemtjänst kan söka?
    När jag tittar på platsbanken och andra sidor som lägger ut arbete inom vård så finns det omkring 200 lediga arbeten som undersköterska i hela landet, krävs även utbildning eller erfarenhet för att söka dessa jobb.

Vi som är äldre och inte har någon släkting som arbetar inom hemtjänst eller inom vården kan aldrig få något arbete där om vi aldrig arbetat med detta innan, somliga av oss har inte ens besökt en vårdavdelning eller äldreboende.
  • Anonym (Gnällspikar)

Hur kommer det sig att vissa människor som hamnar svåra situationer gör allt i sin makt för att ta sig ur det - börjar jobba natt, skitjobb, fler jobb, allt för att själv lösa sin situation, medan andra skriker efter soc och andra bidrag? Bostadsbidrag betyder ju att du bor dyrare än du har råd med. Det skulle jag också göra om jag inte jobbade, inte skulle jag skrika efter grannens skattepengar om jag skulle bli av med jobbet, jag skulle anpassa mitt boende efter plånboken.

Jag skulle skämmas om jag visste att jag var arbetsför och det fanns lediga jobb jag inte sökt, och istället satt hemma och gnällde över att jag inte fick gratispengar. Vad gör dessa människor hela dagarna när jag arbetar?

Sen bör alla människor ha i åtanke att barn kostar och då borde man ha någon slags utbildning i grunden så man alltid har tillgång till arbetsmarknaden. 

Soc som en kort jävla lösning för krislägen, absolut. Men vilka människor i detta land har kris ur år och ur in?
    Det ploppar upp nya jobb på platsbanken dagligen..

• Anonym (ALLT MAN KAN)

Det finns mer arbetslösa människor än det finns jobb. Därför finns de som inte får det.
    Man kanske inte har så höga betyg så att man kommer in på någon utbildning. Och alla får inte läsa upp betygen. Försök att va lite förstående, istället.

• veronicaq
    Anonym (anonym) skrev 2014-01-24 15:12:39 följande:
    Ni som alltid påstår att det alltid finns en massa arbeten inom vården och inom städ varför lägger ni aldrig ut några länkar till alla dessa lediga jobb som människor som aldrig satt sin fot inom vård och hemtjänst kan söka?
    När jag tittar på platsbanken och andra sidor som lägger ut arbete inom vård så finns det omkring 200 lediga arbeten som undersköterska i hela landet, krävs även utbildning eller erfarenhet för att söka dessa jobb.

Vi som är äldre och inte har någon släkting som arbetar inom hemtjänst eller inom vården kan aldrig få något arbete där om vi aldrig arbetat med detta innan, somliga av oss har inte ens besökt en vårdavdelning eller äldreboende.

BULLSHIT!

Vi anställer varje vecka timmisar inom hemvården! 99% utan erfarenhet inom vård!!! Och jag jobbar nämligen som en av dessa som anställer folk inom just hemvård.

Så ta dig i kragen och maila iväg cv.

Och som timmis inom hemvård kan du jobba mer än 100% om du så bara vill. Det är sån enorm brist på personal. Fast anställning kan du bara få med untbildning eller när du timmat/vikat såpass länge att du blir LASAD.

• Anonym (ALLT MAN KAN)

Ni anställer folk varje vecka, ok. Man kan ju undra om det är en bra arbetsplats. Men det är bra om man behöver jobb. Är det i Sthlm du arbetar?

• Anonym (cirrus)

Om man inte besökt ett ålderdomshem finns det en bra anledning att göra det opm man är arbetslös. För att söka jobb/vik/sommarjobb även om de inte annonserar i Platsbanken.

• Dr Mupp
    veronicaq skrev 2014-01-24 19:48:07 följande:

BULLSHIT!

Vi anställer varje vecka timmisar inom hemvården! 99% utan erfarenhet inom vård!!! Och jag jobbar nämligen som en av dessa som anställer folk inom just hemvård.

Så ta dig i kragen och maila iväg cv.

Och som timmis inom hemvård kan du jobba mer än 100% om du så bara vill. Det är sån enorm brist på personal. Fast anställning kan du bara få med untbildning eller när du timmat/vikat såpass länge att du blir LASAD.

Så ser de inte ut här. Bemaningen kräver att man har utbildning och/eller erfarenhet inkl minst 2 referenser ur vårdyrken för att man ska ha en chans att få timvikariat. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • taquine
    Anonym (Gnällspikar) skrev 2014-01-24 15:23:38 följande:
    Hur kommer det sig att vissa människor som hamnar svåra situationer gör allt i sin makt för att ta sig ur det - börjar jobba natt, skitjobb, fler jobb, allt för att själv lösa sin situation, medan andra skriker efter soc och andra bidrag? Bostadsbidrag betyder ju att du bor dyrare än du har råd med. Det skulle jag också göra om jag inte jobbade, inte skulle jag skrika efter grannens skattepengar om jag skulle bli av med jobbet, jag skulle anpassa mitt boende efter plånboken.

Jag skulle skämmas om jag visste att jag var arbetsför och det fanns lediga jobb jag inte sökt, och istället satt hemma och gnällde över att jag inte fick gratispengar. Vad gör dessa människor hela dagarna när jag arbetar?

Sen bör alla människor ha i åtanke att barn kostar och då borde man ha någon slags utbildning i grunden så man alltid har tillgång till arbetsmarknaden. 

Soc som en kort jävla lösning för krislägen, absolut. Men vilka människor i detta land har kris ur år och ur in?
    Det ploppar upp nya jobb på platsbanken dagligen..
    Instämmer till hundra ! Men men vi lever ju i bidragens förlovade--land, orkar du inte lyfta på röven så yla efter soooocc!!!
  • SIS79

Men alltså så jävla typiskt FL: Å herregud som har soc - det betyder dom är lata, feta och ointelligenta grisar som vill suga ur systemet. Såå himla lätt att vara dömande när man själv har sitt på det torra.

Tyvärr TS har jag inget klokt råd att ge men jag hoppas verkligen det löser sig för er.

• monn

Lägg ut en annons på lägenhetsbyte, finns alltid någon som vill ha större / mindre lägenhet.

• albastro

Jag fick vik på första äldreboendet, som jag gick in och fråga på. Hade inget CV eller nått med mig. Min erfarenhet va absolut 0%. Så vågar man gå in och fråga, är det oftast inga problem har jag upptäckt.
    SIS79 skrev 2014-01-25 04:20:03 följande:
    Men alltså så jävla typiskt FL: Å herregud som har soc - det betyder dom är lata, feta och ointelligenta grisar som vill suga ur systemet. Såå himla lätt att vara dömande när man själv har sitt på det torra.

Tyvärr TS har jag inget klokt råd att ge men jag hoppas verkligen det löser sig för er.
    Håller tyvärr med dig. Ibland landar man hos soc utan man kan göra något åt det när alla alternativ är slut.
    Bara synd att se hur negativa många är.

Jag och min sambo var tvugna att söka soc för ca 2 år sedan. Då fick vi också kravet att vi skulle hitta en billigare lägenhet. Vi fick behålla denna vi bor av 2 vilkor tack och lov. Dels pga att min utplacerade systers kommun krävde hon ska ha eget rum vid besök, och dels pga min psykolog gav mig ett intyg att jag klarar inte av mindre yta att bo på.

Du säger att du har anledning att inte kunna plugga och så vidare, är det sjukdom som gör det?
    Kolla isåfall med läkaren om vad dom tycker om mindre lgh mm?
    Nu vet jag inte var du bor, men här i skåne kan det ibland vara billigare att hyra hus än lgh, oftast är husägarna bättre att resonera med än lgh ägare.

Om du vill så är du hjärtligt välkommen att inboxa mig, kanske kan hjälpa till?
Svar på tråden Vi lever under existensminimum