• Anonym (förtvivlad)

Vi lever under existensminimum

Tänkte skriva och få er åsikt på det här.

Jag och min äkta hälft har levt på socbidrag senaste 5 åren. Några månader innan bytte vi till en billigare lägenhet, det är den vi bor i nu. Det är en 4:a på 90kvm. Vi får bostadsbidrag för hela ytan, ca 3200kr i månaden. När vi skrev kontraktet låg hyran på 6080kr, vi bor i ett av dom billigare områdena i staden (ca 100.000 invånare) där vi bor.

Hyran har höjts successivt varje år till drygt 7100 kr (två större ökningar var för ett par år sedan då obligatorisk badrumsrenovering utfördes samt indragning av fiber i alla lägenheter)

Vi har haft tre olika handläggare på sockontoret sen vi började få bidrag, om man inte räknar med tillfälliga semestervikarier då. Varken den första eller den andra handläggaren har sagt ett ord om våran hyra så vi har alltid antagit att den varit ok.

Det var när den nuvarande handläggaren började som hon bestämde att vår hyra var för hög. Hon gav oss 4 månader på oss att hitta en ny lägenhet för max 6000kr (alltså mindre än vad den nuvarande kostade från början för drygt 5 år sedan). Det blev alltså ungefär 1 månad för oss att hitta en ny lägenhet och skriva kontrakt då det är 3 månaders uppsägningstid på den vi bor i nu.

Vi kontaktade genast det kommunala bostadsbolaget som är det vi hyr från nu, men dom ska tvärt nej. Detta pga en hyresskuld vi drog på oss för ca 2 år sedan då vi fick avslag på en ansökan pga att min make sökt 3 jobb för lite (minimum 15 jobb ska sökas och emailbekräftelse från företagen ska skrivas ut och bifogas ansökan, han hann inte få ihop 15st)
    Vi kan få nytt kontrakt av bostadsbolaget, men då krävs att vi inte fått en ny skuld på 2 år samt att alla skulder hos kronofogden är avbetalda (det kommer inte ske inom dom närmsta 20 åren då vi inte kan betala något alls så länge som vi inte går plus)
    Vi har kollat alla privata hyresbolag, blocket, m.m. Men ingenstans får man hyra om man har betalningsanmärkningar och skulder hos KF.

Vi överklagade beslutet, men dom gick på handläggarens linje att det visst går att hyra en lägenhet om man har betalningsanmärkningar och skulder. Vi fick med oss en bunt med papper på privata hyresvärdar, vi har ringt varenda en och hälften på den listan sa nej direkt och hälften var bostadsrätter eller studentlägenheter.

Sen juli förra året får vi bara 6000kr från socialen för hyran, vi får alltså drygt 1100kr i månaden under existensminimum, vi går på knäna och det håller inte längre! Vi kollar efter lägenhet dagligen, vi har hört med alla bekanta, men ingen vi vet kan hjälpa oss hitta en lägenhet heller. Vi gör alltså ALLT vi kan, men socialen tycker vi får skylla oss själva? HUR ska vi göra då?? Vad är det vi gör fel?

• Svar på tråden Vi lever under existensminimum
  • Arbetsvegan
    Anonym (cirrus) skrev 2014-01-13 20:28:39 följande:

Att man skulle sakna empati för att man undrar över ts med familjs möjligheter att ta sig ur behovet av hjälp från soc är ju alldeles galet. Åtminstone jag tycker att det är rätt rimligt att man får hjälpsamma råd om hur man kan lösa sin försörjning med den trådstarten - att man inte får ekonomin att gå ihop är ju problemet! Att de som skriver inlägg därför efterfrågar lite enkel bakgrund som om det kan vara en möjlighet att plugga etc är ju rätt rimligt och borde inte vara så svårt för ts att svara på. Om man fick svaren skulle det väl bli uppenbart att man verkligen behöver en höjd soc-nivå och att annan försörjning inte är möjlig?

Det beror på hur och vad man säger .  Att vägra acceptera ett svar är inte bara att "fråga i all enkelhet". Du har fått svaret men inte förklaringen och nu gnäller du och tycker att TS är otacksam och antagligen att TS får skylla sig själv. Det brukar alltid vara så i ekonomitrådarna...

Det handlar om empati i allra högsta grad, att du kanske inte har med att göra varför inte just ditt förslag är en möjlighet.

Visst, det låter så fint att okända människor detaljanalyserar andra människor ekonomi in på minsta öre. Och det ifrågasätts alltid, oftast fr banaliteter som tesorter, (är te nödvändigt - det finns ju vatten?) och syftet är alltid att banka ner TS i skoskaften. Istället för att angripa TS så kan du börja med att läsa de utredningar som finns men självklart fattar jag att det inte kommer att göras därför att där har man ingen man kan banka på och möjligen kan man tvingas inse den bistra sanningen att det finns många som har det jäkligt tufft ekonomiskt.

Säg mig, varför är det så provocerande att vara fattig i Sverige?

• sigill
    Anonym (me2) skrev 2014-01-10 00:28:15 följande:
    Vad ska man göra då när man mår dåligt emellanåt? Haft soc i nästan 10 år och inte fått någon hjälp..

Men vadå "mår dåligt"?

Alla människor mår dåligt ibland, då får man kämpa ännu hårdare än vanligt. Det är inte meningen att allt ska vara så himla lätt och friktionsfritt och färdigtuggat hela tiden.
  • Arbetsvegan
    sigill skrev 2014-01-13 22:13:02 följande:

Men vadå "mår dåligt"?

Alla människor mår dåligt ibland, då får man kämpa ännu hårdare än vanligt. Det är inte meningen att allt ska vara så himla lätt och friktionsfritt och färdigtuggat hela tiden.
    Många säger "må dåligt" eftersom det fortfarande är fruktansvärt skamligt att ha en psykisk sjukdom och ja, även en mild depression är en psykisk sjukdom. De kanske inte inser det heller.

Det mest korkade man kan säga är just "ryck upp dig" eller "livet är inte så jävla festligt". Har man tex en depression behöver man ofta behandling för att kunna ta sig ur den.

Beror det på okunskap eller illvilja att du säger just det?
  • Engel81
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-11 10:02:58 följande:
    Så länge vi betalar hyran så får vi ju bo kvar. Men dom 1100kr som vi går minus tas varje månad från annat, jag har tex inte mer än två hela ombyten kläder kvar. Lagar varje vecka kläder om och om igen. Limmade ihop och målade skor som min man haft i flera år inför en arbetsintervju härom veckan.

Man undrar ju vad det är för människor som bestämmer dom nya riktlinjerna?
    Varför förstår inte folk att när man försämrar eller helt tar bort rätten till a-kassa, sjukersättning, m.m så hamnar alla dessa till slut på socialbidrag. Om man år efter år lever med hoten från soc sida så var man inte sjuk från början så blir man. Varje månad riskerar man att få avslag, man har aldrig rätt till ledighet, måste alltid vara tillgänglig att jobba eller skaffa nya intyg. Min man har i 6 månader tvingats praktisera helt gratis utan möjlighet till anställning inom det yrket han jobbat flera år som timvikarie. 8,5 timme mån-fre. Vilket också påverkar våra barn, långa dagar på fritids utan sommarlov, till vilken nytta? Bara för att det måste ställas dom hårdaste kraven som går hela tiden. Det är ledsamt.
    Nu när ni ändå sitter i den sits ni sitter vill jag bara tipsa om att det finns jättemånga sidor på Facebook där människor skänker kläder, leksaker, möbler m.m. istället för att kasta. Kanske kan vara något att kika på om man inte är för stolt för att ta emot. Lycka till med allt.
  • Anonym (Hepp!)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-11 10:02:58 följande:
    Så länge vi betalar hyran så får vi ju bo kvar. Men dom 1100kr som vi går minus tas varje månad från annat, jag har tex inte mer än två hela ombyten kläder kvar. Lagar varje vecka kläder om och om igen. Limmade ihop och målade skor som min man haft i flera år inför en arbetsintervju härom veckan.

Man undrar ju vad det är för människor som bestämmer dom nya riktlinjerna?
    Varför förstår inte folk att när man försämrar eller helt tar bort rätten till a-kassa, sjukersättning, m.m så hamnar alla dessa till slut på socialbidrag. Om man år efter år lever med hoten från soc sida så var man inte sjuk från början så blir man. Varje månad riskerar man att få avslag, man har aldrig rätt till ledighet, måste alltid vara tillgänglig att jobba eller skaffa nya intyg. Min man har i 6 månader tvingats praktisera helt gratis utan möjlighet till anställning inom det yrket han jobbat flera år som timvikarie. 8,5 timme mån-fre. Vilket också påverkar våra barn, långa dagar på fritids utan sommarlov, till vilken nytta? Bara för att det måste ställas dom hårdaste kraven som går hela tiden. Det är ledsamt.
    Och jag har så mycket kläder att garderoben nästan spricker... Men jag har varit i den sitsen att jag haft extremt ont om pengar. Jag minns den vintern när jag inte hade råd att köpa ordentliga vinterskor utan gick i vanliga lågskor i snön. Det kanske är därför jag samlar på mig så mycket kläder och skor nu. Jag kommer att skänka bort en hel del.
  • Jojile

Arbetsvegan: Jag gick in i den här tråden och visste redan innan att jag skulle bli irriterad över andras dumma inlägg. Men så ser jag dina inlägg och känner spontant: Jag är kär i dig!

• Jojile

Ts: överklaga igen. Kanske kan du få någon form av juridisk rådgivning gratis? Visa alla nekande svar du fått och försök visa alla bevis du har på att du sökt alla lght soc sagt åt dig och mer därtill.

En annan undran, om er inkomst har sänkts borde ni kanske ha rätt till mer bostadsbidrag?

• Arbetsvegan
    Jojile skrev 2014-01-14 09:44:19 följande:
    Arbetsvegan: Jag gick in i den här tråden och visste redan innan att jag skulle bli irriterad över andras dumma inlägg. Men så ser jag dina inlägg och känner spontant: Jag är kär i dig!
    Kyss
  • hnnml

Har man inte ett jobb man går till 8h om dagen.eller studerar dessa timmar så ägnar man 8h om dagen för att söka ett jobb, annars vill man inte ha ett. Finns inga ursäkter. Vårdbiträden, städare och hemtjänsten behöver alltid folk. Punkt slut. Då kan ni börja betala tillbaka lite av det vi har betalat er i fem år också med våra skitjobb.

• Anonym (Hepp!)

"Byt till billigare bostad" Joisst. Det är inte alls bostadsbrist i majoriteten av landets kommuner!

Svar på tråden Vi lever under existensminimum