• Anonym (förtvivlad)

Vi lever under existensminimum

Tänkte skriva och få er åsikt på det här.

Jag och min äkta hälft har levt på socbidrag senaste 5 åren. Några månader innan bytte vi till en billigare lägenhet, det är den vi bor i nu. Det är en 4:a på 90kvm. Vi får bostadsbidrag för hela ytan, ca 3200kr i månaden. När vi skrev kontraktet låg hyran på 6080kr, vi bor i ett av dom billigare områdena i staden (ca 100.000 invånare) där vi bor.

Hyran har höjts successivt varje år till drygt 7100 kr (två större ökningar var för ett par år sedan då obligatorisk badrumsrenovering utfördes samt indragning av fiber i alla lägenheter)

Vi har haft tre olika handläggare på sockontoret sen vi började få bidrag, om man inte räknar med tillfälliga semestervikarier då. Varken den första eller den andra handläggaren har sagt ett ord om våran hyra så vi har alltid antagit att den varit ok.

Det var när den nuvarande handläggaren började som hon bestämde att vår hyra var för hög. Hon gav oss 4 månader på oss att hitta en ny lägenhet för max 6000kr (alltså mindre än vad den nuvarande kostade från början för drygt 5 år sedan). Det blev alltså ungefär 1 månad för oss att hitta en ny lägenhet och skriva kontrakt då det är 3 månaders uppsägningstid på den vi bor i nu.

Vi kontaktade genast det kommunala bostadsbolaget som är det vi hyr från nu, men dom ska tvärt nej. Detta pga en hyresskuld vi drog på oss för ca 2 år sedan då vi fick avslag på en ansökan pga att min make sökt 3 jobb för lite (minimum 15 jobb ska sökas och emailbekräftelse från företagen ska skrivas ut och bifogas ansökan, han hann inte få ihop 15st)
    Vi kan få nytt kontrakt av bostadsbolaget, men då krävs att vi inte fått en ny skuld på 2 år samt att alla skulder hos kronofogden är avbetalda (det kommer inte ske inom dom närmsta 20 åren då vi inte kan betala något alls så länge som vi inte går plus)
    Vi har kollat alla privata hyresbolag, blocket, m.m. Men ingenstans får man hyra om man har betalningsanmärkningar och skulder hos KF.

Vi överklagade beslutet, men dom gick på handläggarens linje att det visst går att hyra en lägenhet om man har betalningsanmärkningar och skulder. Vi fick med oss en bunt med papper på privata hyresvärdar, vi har ringt varenda en och hälften på den listan sa nej direkt och hälften var bostadsrätter eller studentlägenheter.

Sen juli förra året får vi bara 6000kr från socialen för hyran, vi får alltså drygt 1100kr i månaden under existensminimum, vi går på knäna och det håller inte längre! Vi kollar efter lägenhet dagligen, vi har hört med alla bekanta, men ingen vi vet kan hjälpa oss hitta en lägenhet heller. Vi gör alltså ALLT vi kan, men socialen tycker vi får skylla oss själva? HUR ska vi göra då?? Vad är det vi gör fel?

• Svar på tråden Vi lever under existensminimum
  • Anonym (förtvivlad)

Som jag skrivit innan vill jag inte skriva ut allt. Men min man ska alltså varje månad söka jobb, av dom jobben ska han få 15st email(eller snigelbrev i dom fallen företagen använder sånt)bekräftelser som ska skrivas ut och tas med tillsammans med en lista. Han sökte mer än 15 jobb, men fick bara bekräftelse från 12, vilket gav avslag direkt utan varning eller något. Det måste också vara spridning på ansökningarna, dom kollar datumen, är det för många på samma dag så anser dom inte att man är aktiv, detta trots att han fått jobba gratis under tiden. Nu söker han minst 40 jobb i månaden, men hinner ju inte bli personlig i breven, det är sällan han får svar heller. Men allt för att inte få avslag igen. Min man har redan använt alla aktivitetsstöddagar. Fas 3 jobb med betalt är oerhört svårt att få, iaf här, det är praktik utan nån som helst ersättning som gäller.

Jag är sjuk.

• ApanApansson

Skriver det igen då det verkar ignoreras!
    Plugga, plugga, plugga!!

• Anonym (media)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-11 18:25:42 följande:
    Som jag skrivit innan vill jag inte skriva ut allt. Men min man ska alltså varje månad söka jobb, av dom jobben ska han få 15st email(eller snigelbrev i dom fallen företagen använder sånt)bekräftelser som ska skrivas ut och tas med tillsammans med en lista. Han sökte mer än 15 jobb, men fick bara bekräftelse från 12, vilket gav avslag direkt utan varning eller något. Det måste också vara spridning på ansökningarna, dom kollar datumen, är det för många på samma dag så anser dom inte att man är aktiv, detta trots att han fått jobba gratis under tiden. Nu söker han minst 40 jobb i månaden, men hinner ju inte bli personlig i breven, det är sällan han får svar heller. Men allt för att inte få avslag igen. Min man har redan använt alla aktivitetsstöddagar. Fas 3 jobb med betalt är oerhört svårt att få, iaf här, det är praktik utan nån som helst ersättning som gäller.
    Jag är sjuk.
    Tipsa Expressen! Det är valår.

Kanske hjälper det inte er men det sätter fokus på problemet och kanske får det er att må lite lite bättre. Menar inte att ni ska gå ut med namn och bild.
    Folk i allmänhet vet inte hur det är att vara sjuk eller fattig i dagens Sverige. Och för den som själv är där så går all kraft åt till att hålla sig vid liv. Ingen kraft över att stå på barrikaderna! Hoppas ni finner en lösning!
  • ApanApansson

Haha fattig i Sverige? Har själv gått på försörjningsstöd men inte sjutton var jag fattig!
    Man kan ju välja att göra något åt situationen också som att ja... plugga!
    Det kan man tom göra om man är sjuk via distanskurser och gå ner lite i tid..
    Men ingen verkar vilja ta tag i sakerna själv...

• Anonym (!!)

Gör som jag, åk till norge 1 år bo hos någon inneboende eller andrahandskontrakt, börja rensa fisk, åk över till sverige då o då och storhandla, lev jävligt snålt och kom tillbaka i slutet av året med 300 000 som jag!

• Anonym (tjohejsan)

Hur mycket har ni ut i månaden?

Vi har 13000kr i månaden och en hyra på 7000kr.

Två vuxna och en ettåring. 

• Anonym (förtvivlad)
    ApanApansson skrev 2014-01-11 18:32:45 följande:
    Skriver det igen då det verkar ignoreras!

Plugga, plugga, plugga!!

Ingen av oss kan plugga. Tror du inte vi har kollat och försökt ALLT redan??
  • ApanApansson

Föraktar man människor för att man ställer lite krav? Måste vara jobbigt att känna sig föraktad så lätt...

• LinneaJosie
    ApanApansson skrev 2014-01-11 21:17:09 följande:
    Föraktar man människor för att man ställer lite krav? Måste vara jobbigt att känna sig föraktad så lätt...

Jag känner mig inte ett dugg föraktad. Allt handlar inte om mig vettu. Move along.
Svar på tråden Vi lever under existensminimum