• Anonym (förtvivlad)

Vi lever under existensminimum

Tänkte skriva och få er åsikt på det här.

Jag och min äkta hälft har levt på socbidrag senaste 5 åren. Några månader innan bytte vi till en billigare lägenhet, det är den vi bor i nu. Det är en 4:a på 90kvm. Vi får bostadsbidrag för hela ytan, ca 3200kr i månaden. När vi skrev kontraktet låg hyran på 6080kr, vi bor i ett av dom billigare områdena i staden (ca 100.000 invånare) där vi bor.

Hyran har höjts successivt varje år till drygt 7100 kr (två större ökningar var för ett par år sedan då obligatorisk badrumsrenovering utfördes samt indragning av fiber i alla lägenheter)

Vi har haft tre olika handläggare på sockontoret sen vi började få bidrag, om man inte räknar med tillfälliga semestervikarier då. Varken den första eller den andra handläggaren har sagt ett ord om våran hyra så vi har alltid antagit att den varit ok.

Det var när den nuvarande handläggaren började som hon bestämde att vår hyra var för hög. Hon gav oss 4 månader på oss att hitta en ny lägenhet för max 6000kr (alltså mindre än vad den nuvarande kostade från början för drygt 5 år sedan). Det blev alltså ungefär 1 månad för oss att hitta en ny lägenhet och skriva kontrakt då det är 3 månaders uppsägningstid på den vi bor i nu.

Vi kontaktade genast det kommunala bostadsbolaget som är det vi hyr från nu, men dom ska tvärt nej. Detta pga en hyresskuld vi drog på oss för ca 2 år sedan då vi fick avslag på en ansökan pga att min make sökt 3 jobb för lite (minimum 15 jobb ska sökas och emailbekräftelse från företagen ska skrivas ut och bifogas ansökan, han hann inte få ihop 15st)
    Vi kan få nytt kontrakt av bostadsbolaget, men då krävs att vi inte fått en ny skuld på 2 år samt att alla skulder hos kronofogden är avbetalda (det kommer inte ske inom dom närmsta 20 åren då vi inte kan betala något alls så länge som vi inte går plus)
    Vi har kollat alla privata hyresbolag, blocket, m.m. Men ingenstans får man hyra om man har betalningsanmärkningar och skulder hos KF.

Vi överklagade beslutet, men dom gick på handläggarens linje att det visst går att hyra en lägenhet om man har betalningsanmärkningar och skulder. Vi fick med oss en bunt med papper på privata hyresvärdar, vi har ringt varenda en och hälften på den listan sa nej direkt och hälften var bostadsrätter eller studentlägenheter.

Sen juli förra året får vi bara 6000kr från socialen för hyran, vi får alltså drygt 1100kr i månaden under existensminimum, vi går på knäna och det håller inte längre! Vi kollar efter lägenhet dagligen, vi har hört med alla bekanta, men ingen vi vet kan hjälpa oss hitta en lägenhet heller. Vi gör alltså ALLT vi kan, men socialen tycker vi får skylla oss själva? HUR ska vi göra då?? Vad är det vi gör fel?

• Svar på tråden Vi lever under existensminimum
  • taquine
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-09 11:50:18 följande:

Nej, tyvärr, jag skulle aldrig klara av att ha nån annan som bodde här.
    Man klarar mer än man tror, ursäkta men beggars can't be choosers...
    Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • kvinnan03

men att ni har fått gå på social bidrag så länge utan att AF och så ger er någon form av praktik eller socialen?

Är ni sjukskrivna?

• Anonym (veckopendlare)

Hyr ut ett rum till en veckopendlare som bara är beroende av att ha någonstans att sova, de jobbar ju mest hela dagarna och sedan sover, och inte alla dagar i veckan. sedan kan ni ju vända er direkt till chefen på soc om att ni inte får kontrakt av någon ny hyresvärd.

Jag har levt på 2000 under existensminimum med min dotter pågrundav hyran, så jag vet att det är ohållbart.

• Anonym (veckopendlare)
    kvinnan03 skrev 2014-01-09 17:29:37 följande:
    men att ni har fått gå på social bidrag så länge utan att AF och så ger er någon form av praktik eller socialen?

Är ni sjukskrivna?
    Ni vet väl att alla som moderaterna har fått "friskförklarade" och inte längre har någon sjukersättning går på soc.
  • Anonym (hm 2)

Jag är nollställd
    sjukskriven har social bidrag
    men så snabbt sjukskrivningen går ut ska jag ut på praktik punkt slut sa min soc sek

• Anonym (förtvivlad)

Tänker inte skriva varför vi inte tjänar tillräckligt med pengar, men vi har nog med krav från soc, lita på det.

Vi har två barn.

Att hyra ut ett rum är absolut uteslutet, vill inte gå in på varför, men det är också ett giltigt skäl.

Ingen förutom hm 2 som har en aning om det får gå till såhär?

Alltså inga mer kommentarer om att vi är lata eller liknande. Ni har ju ingen aning.

• Anonym (xxx)

Det är väl klart att soc bedömer om man har en rimlig boendekostnad eller ej. Annars skulle ju alla som har försörjningsstöd kunna bo stort och fint och få hyran betald. Tycker däremot att ni borde fått mer än 4 månader på er att sänka boendekostnaden.

Har ni sökt skuldsanering? Låter rimligt att ni skulle kunna få det beviljat om ni inte kan bli skuldfria för egen maskin inom 20 år.

Om ni nu har en "för stor och dyr" bostad kan ni ju faktiskt hyra ut ett rum. Om ni inte ser detta som ett alternativ så är det ju ert val att leva under normen istället för att göra det som krävs för att få det att gå ihop. Man kan ha hur många bra skäl som helst men nöden har ingen lag.......

• kvinnan03
    Anonym (xxx) skrev 2014-01-09 19:11:33 följande:
    Det är väl klart att soc bedömer om man har en rimlig boendekostnad eller ej. Annars skulle ju alla som har försörjningsstöd kunna bo stort och fint och få hyran betald. Tycker däremot att ni borde fått mer än 4 månader på er att sänka boendekostnaden.

Har ni sökt skuldsanering? Låter rimligt att ni skulle kunna få det beviljat om ni inte kan bli skuldfria för egen maskin inom 20 år.

Om ni nu har en "för stor och dyr" bostad kan ni ju faktiskt hyra ut ett rum. Om ni inte ser detta som ett alternativ så är det ju ert val att leva under normen istället för att göra det som krävs för att få det att gå ihop. Man kan ha hur många bra skäl som helst men nöden har ingen lag.......
    Kan man få skuldsanering även om man har social bidrag?
  • Anonym (kalle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-09 11:45:30 följande:

Jo, dom har ju naturligtvis sina riktlinjer. Vi har bara rätt till en 3:a, 2 barn kan dela rum, men dom bryr sig egentligen inte om storleken, utan det är priset som är avgörande. Vi får ju gärna bo kvar här, men det går ju inte ekonomiskt.
    Men varför har ingen sagt något innan?
    Det är ju inte så att vi just nu väljer att bo för dyrt, utan vi kan inte få ett annat kontrakt!
    Får man verkligen göra så att folk lever 1100kr under existensminimum utan att ha möjlighet till förändring?

Det är ju inte konstigt att dom vill att ni ska flytta till mindre asap er när ni går på bidrag. Det är ju inte meningen att en bidragstagare ska leva "gott", utan vilja ta sig ifrån bidragsträsket...  

Och att ha rätt till varsitt rum som barn och föräldrar har ju inte ens icke bidragstagare som en självklarhet. Det är ju rena I-LANDSPROBLEMET. 

Ni borde ju få byta ner er i den hyresföreningen ni redan finns med i, dom borde ju va glada om ni får mindre i hyra eftersom ni haft problem med detta förut...

• Anonym (xxx)
    kvinnan03 skrev 2014-01-09 19:41:00 följande:
    Kan man få skuldsanering även om man har social bidrag?
    Japp. Om man är berättigad så kan man få ett nollbeslut vilket innebär att man i princip får en avbetalningsplan på 0 kr. Är inte särskilt insatt men vet att det förekommer. Vill man veta vad som gäller ska man kontakta Kronofogdens skuldsaneringsavdelning.
Svar på tråden Vi lever under existensminimum