• Anonym (förtvivlad)

Vi lever under existensminimum

Tänkte skriva och få er åsikt på det här.

Jag och min äkta hälft har levt på socbidrag senaste 5 åren. Några månader innan bytte vi till en billigare lägenhet, det är den vi bor i nu. Det är en 4:a på 90kvm. Vi får bostadsbidrag för hela ytan, ca 3200kr i månaden. När vi skrev kontraktet låg hyran på 6080kr, vi bor i ett av dom billigare områdena i staden (ca 100.000 invånare) där vi bor.

Hyran har höjts successivt varje år till drygt 7100 kr (två större ökningar var för ett par år sedan då obligatorisk badrumsrenovering utfördes samt indragning av fiber i alla lägenheter)

Vi har haft tre olika handläggare på sockontoret sen vi började få bidrag, om man inte räknar med tillfälliga semestervikarier då. Varken den första eller den andra handläggaren har sagt ett ord om våran hyra så vi har alltid antagit att den varit ok.

Det var när den nuvarande handläggaren började som hon bestämde att vår hyra var för hög. Hon gav oss 4 månader på oss att hitta en ny lägenhet för max 6000kr (alltså mindre än vad den nuvarande kostade från början för drygt 5 år sedan). Det blev alltså ungefär 1 månad för oss att hitta en ny lägenhet och skriva kontrakt då det är 3 månaders uppsägningstid på den vi bor i nu.

Vi kontaktade genast det kommunala bostadsbolaget som är det vi hyr från nu, men dom ska tvärt nej. Detta pga en hyresskuld vi drog på oss för ca 2 år sedan då vi fick avslag på en ansökan pga att min make sökt 3 jobb för lite (minimum 15 jobb ska sökas och emailbekräftelse från företagen ska skrivas ut och bifogas ansökan, han hann inte få ihop 15st)
    Vi kan få nytt kontrakt av bostadsbolaget, men då krävs att vi inte fått en ny skuld på 2 år samt att alla skulder hos kronofogden är avbetalda (det kommer inte ske inom dom närmsta 20 åren då vi inte kan betala något alls så länge som vi inte går plus)
    Vi har kollat alla privata hyresbolag, blocket, m.m. Men ingenstans får man hyra om man har betalningsanmärkningar och skulder hos KF.

Vi överklagade beslutet, men dom gick på handläggarens linje att det visst går att hyra en lägenhet om man har betalningsanmärkningar och skulder. Vi fick med oss en bunt med papper på privata hyresvärdar, vi har ringt varenda en och hälften på den listan sa nej direkt och hälften var bostadsrätter eller studentlägenheter.

Sen juli förra året får vi bara 6000kr från socialen för hyran, vi får alltså drygt 1100kr i månaden under existensminimum, vi går på knäna och det håller inte längre! Vi kollar efter lägenhet dagligen, vi har hört med alla bekanta, men ingen vi vet kan hjälpa oss hitta en lägenhet heller. Vi gör alltså ALLT vi kan, men socialen tycker vi får skylla oss själva? HUR ska vi göra då?? Vad är det vi gör fel?

• Svar på tråden Vi lever under existensminimum
  • veronicaq
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-10 00:06:06 följande:
    Varför har ni gått på socialbidrag så länge? Socialbidrag är en tillfällig lösning, inget det är meningen att man ska gå på år efter år. Ni får hitta något annat sätt att försörja er på.
    WOOOOORD.....
  • Anonym (me2)
    Varför har ni gått på socialbidrag så länge? Socialbidrag är en tillfällig lösning, inget det är meningen att man ska gå på år efter år. Ni får hitta något annat sätt att försörja er på.

Vad ska man göra då när man mår dåligt emellanåt? Haft soc i nästan 10 år och inte fått någon hjälp..
  • Anonym (Kan)

Betal hyra var månad och lev upp matpengarna, räkna ut vad soc beräknar. Per dag. När matpengarna är slut så ansök om nya o säg att du befinner dig i nödsituation o inte har mat till er o barnen, detta KAN man inte neka, då får du lägsta sagorna just för mat!!! Ring socialkonsulenten på socialstyrelsen, dessa är "chef" över soc!!'

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Kan) skrev 2014-01-10 00:45:37 följande:
    Betal hyra var månad och lev upp matpengarna, räkna ut vad soc beräknar. Per dag. När matpengarna är slut så ansök om nya o säg att du befinner dig i nödsituation o inte har mat till er o barnen, detta KAN man inte neka, då får du lägsta sagorna just för mat!!! Ring socialkonsulenten på socialstyrelsen, dessa är "chef" över soc!!'

Vi gjorde så en månad, då hade min man dessutom fått betala extra till skatten för hans timvik året innan hade dragit för lite skatt trots att han sagt till dom att dra en procent mer.. Men då fick vi bara pengar till barnens mat för vi fick återigen skylla oss själva.
  • Anonym (hm 2)

Jag har insett det med socialen att man inte bara får och får man får tjata sig till man måste ha rätt mycket skinn på näsan.

Så om jag var dig skulle jag kontakta skuldsaneringen med mera så du kommer någonstans med det också.
    Sen ska man enligt AF kunna flytta om man söker jobb?

Men med min diagnos går det inte men jag bor ju en ganska bra kommun med mycket praktikplatser med mera

• Anonym (Hepp!)
    Det är meningen att socialbidrag ska vara en tillfällig lösning men de flesta som har socialbidrag har det för att de är arbetslösa med ingen eller väldigt låg a-kassa, sjukbidrag eller liknande. Tanken var alltså inte att dessa grupper skulle gå på soc utan ha A-kassa och sjukpeng, men eftersom dessa ersättningar mer och mer urholkats och är svårare att få fungerar inte systemet längre.
  • ApanApansson

P L U G G A!!!!
    Det går att plugga på 75 procent tex om man inte orkar heltid, det går att plugga på distans om man har svårt att ta sig iväg vissa dagar, och det ge en GOD INKOMST utan försörjningsstöd!
    Dessutom blir man efter avslutade studier mer attraktiv på arbetsmarknaden, både pga av studierna men även för att man ansträngt sig att komma i sysselsättning istället för att sitta hemma och tycka synd om sig själv år efter år!

• Anonym (..)

Beslutet ser inte rimligt ut överhuvudtaget Ts - Har du överklagat beslutet? Har du fått ett beslut i handen? Kräv ett beslut och ÖVERKLAGA! Det är helt jävla orimligt att ni ska flytta med två barn efter så många år i lägenheten. 

Och lyssna inte på alla bidragshatare i tråden, dem vet ju inget om er personliga situation och verkar ganska empatistörda överlag. 

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (..) skrev 2014-01-10 21:14:32 följande:
    Beslutet ser inte rimligt ut överhuvudtaget Ts - Har du överklagat beslutet? Har du fått ett beslut i handen? Kräv ett beslut och ÖVERKLAGA! Det är helt jävla orimligt att ni ska flytta med två barn efter så många år i lägenheten. 

Och lyssna inte på alla bidragshatare i tråden, dem vet ju inget om er personliga situation och verkar ganska empatistörda överlag. 

Tack för din kommentar! En del människor verkar som sagt sakna empati. Soc har enormt hårda krav så om vi hade haft något annat sätt att tjäna pengar så hade vi aldrig fått bidraget till att börja med. Varför antar dom att vi inte försökt allt?

Och sen alla som tror sig veta hur det är bara för att dom inte har råd med så mycket efter huslånet, bilen och sparandet.. Dom har ju iaf ett val! Det är ofta samma människor som tycker man ska vara glad som har tak över huvudet. Då kan vi ju lika gärna strunta i skatter och välfärdssystem om bara för man är handikappad eller arbetslös så ska man inte ha rätt till något alls.

Men visst är det konstigt att vi efter över 4 år i lägenheten inte får bo kvar fast hyran hela tiden varit för hög? Vi har frågat handläggaren varför ingen sagt och beslutat om detta innan, men bara fått ett undvikande svar om att alla handläggare kan missa saker ibland.. Har också frågat om det finns papper på hur länge gränsen för två vuxna två barn varit 6000kr, men det visste hon inte..

Vi har som sagt överklagat och fått avslag, i det slutgiltiga beslutet stod att Försörjningsenheten kunde fortsätta att betala den faktiska hyreskostnaden, men att dom inte behövde, och dom slutade direkt, fast dom visste att vi skulle bli utan 1100kr varje månad.

Jag tycker det känns så fel. Dom vet ju att vi lägger mycket ork på att leta lägenheter. Och vi kan ju inte säga upp det här kontraktet utan att ha ett nytt.

Känns hopplöst.
  • Anonym (hm 2)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2014-01-11 04:16:59 följande:

Tack för din kommentar! En del människor verkar som sagt sakna empati. Soc har enormt hårda krav så om vi hade haft något annat sätt att tjäna pengar så hade vi aldrig fått bidraget till att börja med. Varför antar dom att vi inte försökt allt?
    Och sen alla som tror sig veta hur det är bara för att dom inte har råd med så mycket efter huslånet, bilen och sparandet.. Dom har ju iaf ett val! Det är ofta samma människor som tycker man ska vara glad som har tak över huvudet. Då kan vi ju lika gärna strunta i skatter och välfärdssystem om bara för man är handikappad eller arbetslös så ska man inte ha rätt till något alls.

Men visst är det konstigt att vi efter över 4 år i lägenheten inte får bo kvar fast hyran hela tiden varit för hög? Vi har frågat handläggaren varför ingen sagt och beslutat om detta innan, men bara fått ett undvikande svar om att alla handläggare kan missa saker ibland.. Har också frågat om det finns papper på hur länge gränsen för två vuxna två barn varit 6000kr, men det visste hon inte..
    Vi har som sagt överklagat och fått avslag, i det slutgiltiga beslutet stod att Försörjningsenheten kunde fortsätta att betala den faktiska hyreskostnaden, men att dom inte behövde, och dom slutade direkt, fast dom visste att vi skulle bli utan 1100kr varje månad.

Jag tycker det känns så fel. Dom vet ju att vi lägger mycket ork på att leta lägenheter. Och vi kan ju inte säga upp det här kontraktet utan att ha ett nytt.
    Känns hopplöst.
    Barn ska aldrig hamna på gatan, tror det finns en lag om det, 

jag tror ni kanske kommer hamna på ett vandrarhem eller så?

Nja varje år har socialen nya riktlinjer allt ändras alltid

Dem visade på sydnytt om en man och hans två barn (kommer inte ihåg allt) att dem bodde i för dyr lägenhet trots att bägge barnen delade rum så skulle mannen söka ny bostad och då i hela skåne. Detta var i landskrona.

han var inte pigg på det för då var han tygen att börja om från början med barnens skolgång, och sen med en handläggare på sociale kontoret med mera.

Så socialen i vissa kommuner är stränga

Jag har ju socialbidrag och fick ta den minsta lägenheten jag hittade jag bor själv då i en 18 kvadratmeter stor lägenhet med köksvrå, men min läkare har skrivit att jag får byta till en lite större ett på botten planen och med mycket tjat har jag nu fått igenom detta tog nog ett halv år men då gäller det också att hitta en billig sådan lägenhet i denna kommun där jag bor.
    Jag behöver dock inte flytta då jag har min diagnos. 
Svar på tråden Vi lever under existensminimum