Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-13 16:01:19 följande:
Jag tycker ni motståndare är lite löjliga faktiskt. Det är väl vuxet att ha ett bruk man klarar av, vi är inga missbrukare här hemma. Och ingen märker om man har rökt kvällen innan. Man blir liksom inte bakis som på alkohol. Och vi röker inte när barnen är med, det sker på kvällen när de lagt sig. Vill socialen göra en utredning är de välkomna, de har inget att anmärka på. Har ni någon aning om hur många pedofiler, alkisar och narkomaner som får behålla sina barn trots usla hemförhållanden? Varför skulle de ta barnen ifrån två arbetande människor utan brottsregister som sköter sig och lever som vilka andra människor som helst. Förutom två joppar på kvällen då. Och förresten queenie7, man finns inte i en "krans" telefonlista. Det var det dummaste jag hört.
Vissa här verkar ha en irrationell rädsla för myndigheter och sätter en enorm övertro hos dom.
Queenie70 skrev 2014-01-13 16:13:24 följande:
Inte vet jag hur du får tag på ditt röka, det var bara ett exempel på ett sätt att "åka dit" på om man har otur. Själv skulle jag aldrig ta sådana sociala risker, hur larvigt jag än tyckte att ett förbud var. Jag skulle sluta käka hallon om en lag tillkom som gjorde det brottsligt att äta hallon. Trist och larvigt skulle jag tycka det var, och kanske skulle jag engagera mig politiskt för att få bort lagen. Men sluta äta hallon skulle jag göra. Om jag trots risk för polisingripande och sociala utredningar ändå satt och smaskade hallon i lönndom, skulle jag inse att jag hade ett hallonberoende som jag behövde ha hjälp med.
Det är väl upp till dig om du vill begränsa ditt liv så pass och lägga dig ovilkorligt ner inför andras åsikter.
Dom flesta andra har lite starkare integritet än så skulle jag säga, jag skulle absolut inte sluta äta hallon för att nån skulle bestämma sig för att stifta ännu fler idiotiska lagar, har inte slutat ladda ner heller för att det kom några lagar, det är bara att skydda sig bättre.