• Anonym (11 veckor nykter)

Saknar haschet

Jag är gravid i vecka 11 och har varit nykter hela den tiden. Brukar röka hasch varje dag annars men inte nu alltså. Men fasiken vad jag jag saknar min kvällsjoppe. Detta är säkert väldigt provocerande för många och jag tar gärna emot era åsikter. Jag är utbildad lärare och arbetar också som det, jag har tre barn och är nu alltså gravid med mitt fjärde. Jag tar hand om hus, hem och barnens fritidsaktiviteter. Är omtyckt och respekterad på jobbet och jag röker hasch. Frågor på det?

• Svar på tråden Saknar haschet
  • frappa
    Rosa Fluff skrev 2014-01-12 21:28:52 följande:
    Händer det inte att en skötsam lärare som är hög med sina barn inte får några konsekvenser? Du må va drogliberal och tycka det är okej att knarka på lite men du har fortfarande fel. Likväl som att socialen gör en utredning när alkohol är inblandat, likväl gör man det med knark. Vare sig det sedan leder någon vart eller inte blir det infört i papper och dokumenterat.

Finns många som bra sig något bloss, som andra tar ett par glas vin.

Ändå högfungerande och sköter barnen pricis lika bra som alltid, eller dåligt.

Det finns faktiskt nyktra föräldrar som man borde ta barnen ifrån.

• Anonym (??)
    Rosa Fluff skrev 2014-01-12 21:28:52 följande:
    Händer det inte att en skötsam lärare som är hög med sina barn inte får några konsekvenser? Du må va drogliberal och tycka det är okej att knarka på lite men du har fortfarande fel. Likväl som att socialen gör en utredning när alkohol är inblandat, likväl gör man det med knark. Vare sig det sedan leder någon vart eller inte blir det infört i papper och dokumenterat.

Det beror på vad du menar med konsekvenser, givetvis slutar det inte på "vi fick reda på att du röker cannabis, men det gör inget, fortsätt du så" men socialen kommer samtidigt inte in stormandes på vita hästar för att rycka barnen från den smutsiga knarkaren.

Jag är human, jag dömer inte ut folk utifrån deras drogval, jag utgår mer ifrån hur människan är på riktigt än att anta en massa som moralen dikterar oss.

Ja, en utredning kommer man inte ifrån om man nu skulle ha turen att vinna på lotto, eller rättare sagt oturen att åka dit på det, snarlika odds här, att det sedan läggs ner utan åtgärd blir dokumenterat

• Anonym (Bocken)

Men kan du inte bara växa upp, ock bli stor då?
    Kanske det är på tiden, när fjärde barnet är på väg, eller?

Lycka till

Jag tycker ni motståndare är lite löjliga faktiskt. Det är väl vuxet att ha ett bruk man klarar av, vi är inga missbrukare här hemma. Och ingen märker om man har rökt kvällen innan. Man blir liksom inte bakis som på alkohol. Och vi röker inte när barnen är med, det sker på kvällen när de lagt sig. Vill socialen göra en utredning är de välkomna, de har inget att anmärka på. Har ni någon aning om hur många pedofiler, alkisar och narkomaner som får behålla sina barn trots usla hemförhållanden? Varför skulle de ta barnen ifrån två arbetande människor utan brottsregister som sköter sig och lever som vilka andra människor som helst. Förutom två joppar på kvällen då. Och förresten queenie7, man finns inte i en "krans" telefonlista. Det var det dummaste jag hört.

• Queenie70
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-13 16:01:19 följande:
    Jag tycker ni motståndare är lite löjliga faktiskt. Det är väl vuxet att ha ett bruk man klarar av, vi är inga missbrukare här hemma. Och ingen märker om man har rökt kvällen innan. Man blir liksom inte bakis som på alkohol. Och vi röker inte när barnen är med, det sker på kvällen när de lagt sig. Vill socialen göra en utredning är de välkomna, de har inget att anmärka på. Har ni någon aning om hur många pedofiler, alkisar och narkomaner som får behålla sina barn trots usla hemförhållanden? Varför skulle de ta barnen ifrån två arbetande människor utan brottsregister som sköter sig och lever som vilka andra människor som helst. Förutom två joppar på kvällen då. Och förresten queenie7, man finns inte i en "krans" telefonlista. Det var det dummaste jag hört.
    Inte vet jag hur du får tag på ditt röka, det var bara ett exempel på ett sätt att "åka dit" på om man har otur. Själv skulle jag aldrig ta sådana sociala risker, hur larvigt jag än tyckte att ett förbud var. Jag skulle sluta käka hallon om en lag tillkom som gjorde det brottsligt att äta hallon. Trist och larvigt skulle jag tycka det var, och kanske skulle jag engagera mig politiskt för att få bort lagen. Men sluta äta hallon skulle jag göra. Om jag trots risk för polisingripande och sociala utredningar ändå satt och smaskade hallon i lönndom, skulle jag inse att jag hade ett hallonberoende som jag behövde ha hjälp med.

Det är så fånigt att kalla allt som har med droger för beroende. Jag har sett andra inlägg av dig i andra trådar, du är för det mesta vettig. Men här är du bara löjlig och pinsam.

• Queenie70
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-13 16:53:00 följande:
    Det är så fånigt att kalla allt som har med droger för beroende. Jag har sett andra inlägg av dig i andra trådar, du är för det mesta vettig. Men här är du bara löjlig och pinsam.
    Jag tycker inte det känns pinsamt att ifrågasätta varför man tar dessa risker? Du har ju redan svarat att det handlar om en självmedicinering. Vilket låter logiskt. För annars skulle inte detta preparat fylla en så stor funktion för dig att du var beredd att ta dessa risker (om vi nu bortser ifrån att man gör det pga. ett beroende)

Sen att du kanske övertalar dig själv att riskerna är minimala att det skulle kunna bli konsekvenser, är som jag tolkar det en överlevnadsstrategi, för att det skulle bli allt för jobbigt med en vardag då man gick och oroade sig för dessa saker.
  • Anonym (??)
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-13 16:01:19 följande:

Vissa här verkar ha en irrationell rädsla för myndigheter och sätter en enorm övertro hos dom.

Queenie70 skrev 2014-01-13 16:13:24 följande:
    Inte vet jag hur du får tag på ditt röka, det var bara ett exempel på ett sätt att "åka dit" på om man har otur. Själv skulle jag aldrig ta sådana sociala risker, hur larvigt jag än tyckte att ett förbud var. Jag skulle sluta käka hallon om en lag tillkom som gjorde det brottsligt att äta hallon. Trist och larvigt skulle jag tycka det var, och kanske skulle jag engagera mig politiskt för att få bort lagen. Men sluta äta hallon skulle jag göra. Om jag trots risk för polisingripande och sociala utredningar ändå satt och smaskade hallon i lönndom, skulle jag inse att jag hade ett hallonberoende som jag behövde ha hjälp med.

Det är väl upp till dig om du vill begränsa ditt liv så pass och lägga dig ovilkorligt ner inför andras åsikter.

Dom flesta andra har lite starkare integritet än så skulle jag säga, jag skulle absolut inte sluta äta hallon för att nån skulle bestämma sig för att stifta ännu fler idiotiska lagar, har inte slutat ladda ner heller för att det kom några lagar, det är bara att skydda sig bättre.

• Mimmis rum
    Rosa Fluff skrev 2014-01-12 12:13:25 följande:
    Vad är det du vill att vi ska fråga på det? Man kan väl snarare göra ett konstaterande att det är väldigt bra att du slutat med något som var oerhört korkat att börja med från första början.
Svar på tråden Saknar haschet