• Anonym (11 veckor nykter)

Saknar haschet

Jag är gravid i vecka 11 och har varit nykter hela den tiden. Brukar röka hasch varje dag annars men inte nu alltså. Men fasiken vad jag jag saknar min kvällsjoppe. Detta är säkert väldigt provocerande för många och jag tar gärna emot era åsikter. Jag är utbildad lärare och arbetar också som det, jag har tre barn och är nu alltså gravid med mitt fjärde. Jag tar hand om hus, hem och barnens fritidsaktiviteter. Är omtyckt och respekterad på jobbet och jag röker hasch. Frågor på det?

• Svar på tråden Saknar haschet
  • Anonym (??)
    Queenie70 skrev 2014-01-13 21:08:20 följande:

Å andra sidan så är det psykologiska beroendet det som är allra allra svårast att bli kvitt när det gäller alla beroendetillstånd. Det är det som gör att folk återfaller långt efter att alla fysiska abstinenstillstånd varit över.

Med det resonemanget så bör man avstå allt som kan orsaka den sortens beroende, inga barn vilket kräver sex, ingen mat som kräver shopping...

Rosa Fluff skrev 2014-01-13 21:00:31 följande:
    Vad är det du anser att jag har fel i? Krävs det att jag tar en substans för att klara av min vardag brukar jag inte längre, då missbrukar jag.

Nej, det kan på sin höjd kallas för beroende.

För att missbruk ska infinna sig måste nått negativt komma ut ur konsumtionen, varför tar du inte och googlar på missbruk beroende.

Queenie70 skrev 2014-01-13 21:10:37 följande:

Du kallar det brist på integritet. Själv skulle jag påstå att det handlar självbevarelsedrift. Om jag kände tillräckligt starkt i frågan så skulle jag väl engagera mig politiskt för att få till en förändring istället.

Seriöst, du verkar tro att man går under, får en nackskott ala kinamodellen om man nu blir påkommen.

Först och främst är det i princip riskfritt med en normal konsumtion, man kan även organisera sig så pass att man är självförsörjande.
    Sedan vist får man lida lite pin om man verkligen blir påkommen men inget i proportioner som frammålas här.

Man kan engagera sig på många olika sätt ;)

• Queenie70
    Rosa Fluff skrev 2014-01-13 20:08:53 följande:
    För mig spelar det ingen roll om du måste dricka, röka på, ta amfetamin eller vilken skit som helst. Måste du göra det för att klara av livet är det fel. Då har man fått ett missbruk. Likadant om du måste äta antidepressiva medel i flera år. Det är inte en permanent lösning. Då måste man faktiskt öppna ögonen och ta tag i sig själv.

Att man är beroende av en viss substans för att klara livet innebär inte nödvändigtvis att det är ett missbruk. Folk kan vara beroende av allt från metadon, ritalin el hjärtmedicin för att fixa livet, men ändå inte missbruka.
  • Anonym (Elin)

"Hur blir man när man är berusad på alkohol, vist kan man ge sig på att beskriva men sterilla beskrivningar kan aldrig återge upplevelsen, som att fråga nån hur det är att åka skidor.

Testa får du se.
    med tanke på att cannabis är en perfekt medicin mot morgonsjuka och används i det ändamålet där den användas får (då inte i moraldrabbade sverige) så har jag svårt att se vad du menar med dumheter. Är det dumhet som i att döma ut andra på grund av ignorans?" - Anonym ??

Nej jag har ingen anledning att testa. Därför frågade jag. Hon gav mig ett vettigt svar tyckte jag. Inte vet jag hur kroppen tar stryk av hasch, men jag kan bara ana att det inte är vettigt nånstans att inta varken det, alkohol eller cigaretter när man är gravid.
    Då blir det dumheter i mina ögon.  :)

• Anonym (??)
    Anonym (Elin) skrev 2014-01-14 08:08:27 följande:

"Hur blir man när man är berusad på alkohol, vist kan man ge sig på att beskriva men sterilla beskrivningar kan aldrig återge upplevelsen, som att fråga nån hur det är att åka skidor.

Testa får du se.
    med tanke på att cannabis är en perfekt medicin mot morgonsjuka och används i det ändamålet där den användas får (då inte i moraldrabbade sverige) så har jag svårt att se vad du menar med dumheter. Är det dumhet som i att döma ut andra på grund av ignorans?" - Anonym ??

Nej jag har ingen anledning att testa. Därför frågade jag. Hon gav mig ett vettigt svar tyckte jag. Inte vet jag hur kroppen tar stryk av hasch, men jag kan bara ana att det inte är vettigt nånstans att inta varken det, alkohol eller cigaretter när man är gravid.
    Då blir det dumheter i mina ögon.  :)

Alkohol och tobak är mycket riktigt skadligt för foster.

• Anonym (Elin)
    Anonym (??) skrev 2014-01-14 10:54:58 följande:

Alkohol och tobak är mycket riktigt skadligt för foster.

så även hasch vad jag läst. Så då är det väl vettigt att hon inte intar detta när hon är gravid..
  • Anonym (??)
    Anonym (Elin) skrev 2014-01-14 10:57:43 följande:
    så även hasch vad jag läst. Så då är det väl vettigt att hon inte intar detta när hon är gravid..

Nej, cannabis påverkar inte foster negativt, använts som sagt som medicin mot morgonsjuka, verksam även i extrema fall där allt annat har felat.

• Iarwain
    Anonym (??) skrev 2014-01-14 11:01:44 följande:
    Nej, cannabis påverkar inte foster negativt, använts som sagt som medicin mot morgonsjuka, verksam även i extrema fall där allt annat har felat.    

Som dragits nyligen i en annan tråd, det finns inte vetenskapligt stöd för påståendet "cannabis påverkar inte foster negativt".
  • Anonym (??)
    Iarwain skrev 2014-01-14 11:03:40 följande:

Som dragits nyligen i en annan tråd, det finns inte vetenskapligt stöd för påståendet "cannabis påverkar inte foster negativt".

Som det har dragits i annan tråd så har du problem med forskningen, det i sig inte betyder att det inte finns nån.

• Anonym (Elin)
    Anonym (??) skrev 2014-01-14 11:01:44 följande:

ok, jag läste nåt om att barn till mammor som använder hasch riskerar att få inlärningssvårigheter och koncentrationssvårigheter.
    Kan det bero på mängden man få i sig eller hur man får det i sig?

• Anonym (??)
    Anonym (Elin) skrev 2014-01-14 11:09:11 följande:
    ok, jag läste nåt om att barn till mammor som använder hasch riskerar att få inlärningssvårigheter och koncentrationssvårigheter.
    Kan det bero på mängden man få i sig eller hur man får det i sig?

Det beror mer på vad man blandar ut det med, eller om man intar cannabisen rent, ts tog ett klokt beslut, hon skrev att så länge det blandas med tobak hos dom så blir det ingen rökning för hennes del.

Svar på tråden Saknar haschet