Queenie70 skrev 2014-01-13 21:08:20 följande:
Å andra sidan så är det psykologiska beroendet det som är allra allra svårast att bli kvitt när det gäller alla beroendetillstånd. Det är det som gör att folk återfaller långt efter att alla fysiska abstinenstillstånd varit över.
Med det resonemanget så bör man avstå allt som kan orsaka den sortens beroende, inga barn vilket kräver sex, ingen mat som kräver shopping...
Rosa Fluff skrev 2014-01-13 21:00:31 följande:
Vad är det du anser att jag har fel i? Krävs det att jag tar en substans för att klara av min vardag brukar jag inte längre, då missbrukar jag.
Nej, det kan på sin höjd kallas för beroende.
För att missbruk ska infinna sig måste nått negativt komma ut ur konsumtionen, varför tar du inte och googlar på missbruk beroende.
Queenie70 skrev 2014-01-13 21:10:37 följande:
Du kallar det brist på integritet. Själv skulle jag påstå att det handlar självbevarelsedrift. Om jag kände tillräckligt starkt i frågan så skulle jag väl engagera mig politiskt för att få till en förändring istället.
Seriöst, du verkar tro att man går under, får en nackskott ala kinamodellen om man nu blir påkommen.
Först och främst är det i princip riskfritt med en normal konsumtion, man kan även organisera sig så pass att man är självförsörjande.
Sedan vist får man lida lite pin om man verkligen blir påkommen men inget i proportioner som frammålas här.
Man kan engagera sig på många olika sätt ;)